روایت قاسمپور از فساد در فوتبال؛ داور می‌خواست به من بازیکن بفروشد!

روایت قاسمپور از فساد در فوتبال؛ داور می‌خواست به من بازیکن بفروشد!

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت فوتبال ایران و خوزستان یک داستان جالب از فساد در فوتبال ایران را تعریف کرده است.

به گزارش فوتبالی، در روزهای اخیر و بعد از افشای فساد در باشگاه مس رفسنجان که مربوط به سال 1400 است حرف و حدیث‌ها در این باره بیشتر شده است. با افشای جزییات بیشتر از این ماجرا روشن شده است که چند مدیر فوتبالی و چند فعال رسانه‌ای که در این پرونده به عنوان متهم شناخته شده‌اند و پرونده‌شان در حال بررسی است.

نکته جالب این است که بعد از باز شدن این پرونده، برخی از مربیان قدیمی فوتبال ایران هم به حرف آمده‌اند و از تجربیات مشابهی که خودشان در زمینه فساد مثل پیشنهاد برای دریافت رشوه، پیشنهاد تیم حریف به بازیکنان تیم خودشان و البته پیشنهاد رشوه به داورها می‌گویند.

در آخرین مورد ابراهیم قاسمپور پیشکسوت فوتبال ایران و باشگاه صنعت نفت آبادان یک ماجرای عجیب را شرح داده است. موضوعی که او مطرح کرده است درباره داوران است اما تفاوت این ماجرا با مسائل مربوط به داوری این است که در ماجرایی که قاسمپور تعریف می‌کند یک داور قصد داشته به او بازیکن بفروشد!

قاسمپور در این باره به ایرنا گفته است: «زمانی که در نفت آبادان بودم و به همراه تیم به ترکیه رفتیم چند داور فوتبال کشورمان در آن ایام در ترکیه بودند و سر تمرین تیم ما حاضر شدند. در آن فصل سقف قرارداد حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود،‌ یکی از آنها به من گفت چند بازیکن خوب دارم. آنها را جذب کن و برای هر کدام هم مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون صحبت کرد که به خود من برسد!»

قاسمپور در ادامه تعریف کرده است که تن به این خواسته نداده است اما بعدا چوب همکاری نکردن با این داور را خورده است: «من در جواب گفتم بیایند و تست بدهند اگر خوب بودند جذب می‌کنیم اما از این پول‌ها نمی‌گیریم. اما او اعتقاد داشت باید بدون تست آنها را جذب کنم. من جنوبی هستم و طبیعی است به تیم شهر خودم جفا نکنم و برای همین موضوع را خاتمه دادیم تا به شروع فصل رسیدیم. در همان بازی کمک‌داور همان فردی بود که در ترکیه با من صحبت کرد و بازی با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد. هر بار توپ روی دروازه حریف می‌رفت داور سوت می‌زد و روی دروازه ما از این خبرها نبود. وقت اضافه‌ای گرفته شد که نباید گرفته می‌شد و در نهایت روی یک ضربه کرنر و خطایی که روی دروزاه‌بان ما شد، توپ به گل تبدیل شد و ما بازی را باختیم که بعد از آن مصاحبه تندی را انجام دادم.»

اما آیا قاسمپور آن موقع موضوع را با مسئولان کمیته انضباطی فدراسیون در میان گذاشته است. او در این باره می‌گوید: «بعد از این بازی فدراسیون با من تماس گرفت و از من خواستند در آنجا حاضر و بابت مصاحبه تندی که داشتم پاسخگوی ابهامات باشم. من هم بدون آنکه اسمی ببرم گفتم خودتان بررسی کنید و ببینید در ۲ ماه گذشته و قبل از فصل چه تیم‌هایی در ترکیه بودند و کدام داوران هم به این کشور سفر داشته‌اند، همه چیز مشخص می‌شود. این موضوع در حال بررسی بود که همان داور با من تماس گرفت و از من خواست به دلیل مشکلات خانوادگی و مسائلی که برای دخترش ایجاد شده سکوت کنم و من هم به دلیل همین موضوع بحث را ادامه ندادم. در ادامه او بازهم تماس گرفت و گفت فدراسیون می‌گوید قاسم‌پور بیاید و بگوید که آن داور تو نبودی، من هم برای حفظ آبروی او همین کار را کردم اما می‌گویم او همان فردی بود که در ترکیه با من صحبت کرده بود.»

قاسمپور درباره نحوه مقابله با این فسادها هم می‌گوید: «در آن دوران چند داور محروم شدند اما بعد از چند ماه به میادین بازگشتند و انگار اتفاقی رخ نداده بود. در فوتبال ما مربیان منشوری هم بودند اما برخورد لازم با آن‌ها هم صورت نگرفت. تبانی و اتفاقاتی که به فوتبال ضربه بزند در گذشته بود،‌ الان هم وجود دارد و در آینده هم خواهد بود و این به دلیل وجود پول زیاد در فوتبال است. فراموش نکنید اختلاس و تبانی کار آدم‌های کوچک نیست و بدون شک افرادی پشت پرده هستند که نه دیده می‌شوند و نه اسمی از آنها برده می‌شود. در این پرونده‌ها معمولا افراد کوچک قربانی می‌شوند و هیچ وقت اسمی از آنهایی که بازی را مدیریت می‌کنند، برده نمی‌شود.»

1359