گزارش ویژه/ بررسی ادعاهای جنجالی علی کارشناس داوری و عضو کمیته داوران؛ افشاگری یا فرار رو به جلو؟

گزارش ویژه/ بررسی ادعاهای جنجالی علی کارشناس داوری و عضو کمیته داوران؛ افشاگری یا فرار رو به جلو؟

پایگاه خبری فوتبالی- عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال امروز ادعاهای جنجالی‌اش را در مراسم خاکسپاری داور قدیمی فوتبال ایران به نوعی دیگر تکرار کرد.

به گزارش فوتبالی، مدتی پیش یک فایل صوتی از علی خسروی عضو کمیته  داوران در فضای مجازی منتشر شد که بسیار مورد توجه فوتبالدوستان قرار گرفت. در این فایل صوتی خسروی درباره تلاش یک مربی برای رشوه دادن به او صحبت کرده بود.

در یکی دو روز اخیر اتفاقاتی افتاد که مساله آن فایل صوتی دوباره داغ شد. البته برخی با توجه به اتفاقات حوزه داوران و حتی کارشناسان داوری، این گفت‌وگو را به نوعی، فرار رو به جلو دانستند. درباره عضویت همزمان علی خسروی در کمیته داوران و همچنین کارشناسی داوری در تلویزیون و برنامه فوتبال برتر هم این نکته قابل توجه است که هم خسروی و هم کمیته داوران و هم برنامه فوتبال برتر یک تخلف بزرگ مرتکب شده‌اند چرا که طبق آیین نامه کمیته داوران، حضور همزمان اعضای کمیته داوران در کمیته یا و دپارتمان و تلویزیون ممنوع است. 

درباره گذشته علی خسروی و شایعات و ماجراهایش در این گزارش ورود نمی‌کنیم اما در هر صورت علی خسروی باید ماجراهای فساد و مافیا در داوری و حتی فساد در بخش کارشناسان داوری را بپذیرد. ماجرای خرید و فروش بازی‌ها و نرخ روی کارت‌های زرد و قرمز و پنالتی و آفساید هم قابل توجه و پیگیری است که خسروی تاکنون هرگز درباره این ماجراها، صحبت نکرده است. آقای خسروی بهتر است که چشمانش را بیشتر باز کند و درباره همه ماجراها صحبت کند.

 امروز خسروی در مراسم خاکسپاری حمید خوشخوان داور پیشکسوت فوتبال ایران مقابل خبرنگاران قرار گرفت و همان طور که خودش شب گذشته در یک استوری وعده داد بود در این باره صحبت کرد.

خسروی درباره این که چرا این ماجرا دوباره باز شده است گفت: «ما استوری می‌گذاریم که مردم برای آقای خوشخوان دعا کنند که حالش خوب شود. اما طرفداران یک تیم به ما فحاشی می‌کنند. همه هم می‌دانند منظورم کدام تیم است.»

در این لحظه خبرنگاران با اصرار از خسروی خواستند به طور مشخص و واضح از فرد یا افراد متخلف نام ببرد. اما خسروی با امتناع از این مساله گفت: «من از داورهای‌مان در ارتباط با تهمت‌هایی که به آنها درباره رشوه گرفتن و شیتیل گرفتن زده شد دفاع کردم. داورهای ما 99.5 درصدشان سلامت هستند. حالا در فضای مجازی به من حمله می‌کنند اما آقای داور جرات ندارد در حمایت از من یک استوری بگذارد. اما برای تولد فلان داور که حالا در ایران نیست استوری می‌گذارد! من می‌خواهم به داوران بگویم اگر اتفاقی افتاده است برای شرف شما افتاده است. برای ناموس شما! کسی حق ندارد به جامعه داوری توهین کند و تهمت بزند. من اصلا نمی‌دانم چرا جامعه فوتبال اینقدر بی‌رحم شده است. اینقدر فحاش شده است. خانم‌ها بیشتر از آقایان فحاشی می‌کنند. من نمی‌دانم پلیس فتا چرا کاری نمی‌کند؟ مدتی پیش چهل پنجاه مورد از این فحاشی‌ها را به پلیس فتا ارائه کردیم اما گفتند نمی‌توانیم پیگیری کنیم! شما باید کمک کنید کسانی که در فضای مجازی به همه از جمله مربیان، بازیکنان و داوران فحاشی می‌کنند این قدر آزادانه به کارشان ادامه ندهند. تهدید کرده‌اند که مرا امروز در مراسم آقای خوشخوان می‌کشند! به این دلیل که من ثابت کرده‌ام داوران ما شیتیل بگیر نیستند. شیتیل را آنها می‌خواستند بدهند اما ما نگرفتیم و از دفترمان بیرون‌شان کردیم. همه هم می‌دانند چه کسانی هستند.»

یکی از خبرنگاران به خسروی گفت: «خب همینجا مساله را بیشتر باز کنید.» اما خسروی گفت: «اینجا که نمی‌شود موضوع را باز کنیم. کمیته اخلاق یا کمیته انضباطی ما را بخواهند. دوربین‌های اداره ما موجود است. مشخص می‌شود چه کسانی می‌خواستند عضو کمیته داوران را بخرند اما ما آنها را بیرون انداختیم. اینجا حرف بزنم بار حقوقی دارد. همه می‌دانند. چرا وقتی اولین بار مطرح کردم کسی جدی نگرفت؟ حالا می‌گویند معاون فلان باشگاه خودش فساد باشگاهش را پیگیری کرده است! من خودم گفتم! من عضو کمیته داوران هستم و بعضی اوقات در چیدمان بازی‌های استقلال و پرسپولیس نقش دارم. آن موقع که من گفتم در فضای مجازی وایرال شد. بخش خبری بیست و سی هم پخش کرد. چرا کسی پیگیری نکرد؟ باید می‌گذاشتید که این افتضاح بار بیاید؟ من برای خیلی‌ها فرستادم. برای فدراسیون. حتی برای امیر قلعه‌نویی. اما هیچ کس اقدامی نکرد.»

خسروی درباره این که چقدر امیدوار است این بار اتفاق خوبی در مبارزه با فساد بیفتد گفت: «من تا حالا خیلی امیدوار نبودم. خیلی طول می‌دهند. باید خیلی سریع‌تر تکلیف روشن شود. الان به خیلی‌ها اتهام می‌زنند. به مدیر و مربی و داور و خبرنگار و مجری. خانواده‌های این افراد هم بسیار ناراحت هستند. اگر کسی واقعا خلافی کرده است که باید مجازات شود. اما اگر اتهام ثابت نشود دوستان باید به کارشان برگردند. فقط مانده به این پاکبان‌های شهرداری اتهام شیتیل گرفتن بزنند. آقا! شیتیل را شما آوردید. پول‌های غیر قابل شمارش گرفتید اما نتوانستید درست خرج کنید. آمدید داوران ما را بخرید اما نتوانستید. شاید چند نفر را توانسته باشید بخرید. اما اگر اتفاق افتاده اسم‌شان را بگویید. اینقدر هم در فضای مجازی تهدید نکنید!»

اینکه خسروی مستقیم حرفش را نمی‌زند و آدرس می‌دهد هم در نوع خودش عجیب و جالب است!

1359