حمله تند حسین عسگری به افشاریان؛ فعالیت او از همان ابتدا غیرقانونی بود!

حمله تند حسین عسگری به افشاریان؛ فعالیت او از همان ابتدا غیرقانونی بود!

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت داوری ایران معتقد است فعالیت چندساله خداداد افشاریان در پست ریاست کمیته داوران بر خلاف قوانین فیفا بوده است.

به گزارش فوتبالی، اردیبهشت سال 1400 بود که خداداد افشاریان به عنوان سرپرست کمیته داوران فعالیت خود را آغاز کرد. حدود 7 ماه بعد، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رییس وقت فدراسیون فوتبال، طی حکمی داور سابق فوتبال ایران را به عنوان رییس کمیته داوران منصوب کرد تا افشاریان از تاریخ 18 آبان 1400، رسما ریاست این کمیته را برعهده بگیرد.

اما حضور افشاریان در این سمت مهم از همان روزهای نخست حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت. زیرا این داور پیشکسوت، از چند سال قبل ریاست هیات فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده گرفته بود و لذا عده‌ای از اهالی فوتبال با استناد به قوانین فیفا اعتقاد داشتند فعالیتش در این سمت غیرقانونی است.

 همچنین عده دیگری بر این باور بودند که طبق آیین‌نامه خود فدراسیون و مفاد موجود در اساسنامه، حضور همزمان افشاریان در دو پست مذکور خلاف مقررات است و به عبارت صحیح‌تر، مصداق تعارض منافع است.

اما حتی پس از عزل عزیزی‌خادم، افشاریان همچنان در سمت خود باقی ماند و علیرغم تمام حرف و حدیث‌ها، به فعالیت خود در کمیته داوران ادامه داد تا چند روز قبل که با استعفایی اجباری از سمت خود کنار رفت. 

افشای ماجرای فساد در باشگاه مس رفسنجان که نخستین بار از خود مجموعه مس رفسنجان به بیرون درز پیدا کرده بود، کار دست داور سابق داد تا افشاریان پس از دو سال و چند ماه ریاست کمیته داوران، از سمت خود کناره‌گیری کند.

حالا حسین عسگری، پیشکسوت داوری در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری ایرنا انجام داده، واکنش جالبی به برکناری افشاریان داشته و معتقد است فعالیت وی از همان ابتدا خلاف مقررات بوده است: «از همان ابتدا نه تنها من بلکه خیلی از پیشکسوتان مخالف حضور او بودند. طبق قانون فیفا افشاریان صلاحیت کار در کمیته داوران را نداشت. طبق قانون فیفا رییس کمیته داوران و اعضای آن نباید در هیچ یک از باشگاه‌ها و نهادهای فوتبالی زیر مجموعه فدراسیون عضو باشند. افشاریان در حالی رئیس کمیته داوران شد که ریاست هیات فوتبال کهگیلویه و بویراحمد را هم برعهده داشت و طبق قانون فیفا فعالیت او در مجموعه کمیته داوران غیرقانونی بود اما برای کسی در فدراسیون اهمیت نداشت! نمی‌توان از این مسائل خیلی ساده عبور کرد.»

عسگری در گفت‌وگوی خود اشاره جالبی به ماجرای فساد دو داور مشهور اروپایی داشته و در این خصوص می‌گوید: «مگر فیفا «سپ بلاتر» که ۱۸ سال ریاست آن را برعهده داشت، محروم و جریمه نکرد؟! بعد از فساد «میشل پلاتینی» در یوفا چه برخوردی با او شد؟ بالطبع برخورد قاطع از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.»

حسین عسگری خودش سال‌ها ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال را بر عهده داشته است.

7474