مریم آزمون: فوتبال زنان ایران لیاقت حضور در بین پنج تیم برتر آسیا را دارد

مریم آزمون: فوتبال زنان ایران لیاقت حضور در بین پنج تیم برتر آسیا را دارد

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی فوتبال زنان ایران روز های دهم و سیزدهم خرداد در دو دیدار دوستانه به مصاف بلاروس می رود. از همین رو گفت و‌ گویی با مریم آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال زنان صورت دادیم.

به گزارش فوتبالی، پس از برگزاری اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال زنان حالا لیست جدید تیم ملی برای بازی مقابل بلاروس اعلام شده و تیم ملی از سوم خرداد باید اردوی جدید خود را آغاز کند. مریم آزمون در گفت و‌ گو با فوتبالی به برخی سوال ها پاسخ داد.

مریم آزمون در مورد اردوی انتخابی گفت: در مورد اردویی که برگزار کردیم چون بازیکنان جوان ما در کافا قهرمان شدند و سال گذشته هم در جام ملت ها بازی کردند و در لیگ هم مشغول بازی هستند نیاز بود که جداگانه با بازیکنانی که در لیگ به نوعی پدیده و تاثیر گذار بودند را در یک اردوی انتخابی یا ارزیابی محک بزنیم و ببینیم کدام یک از این بازیکنان در پست ها و سیستم برنامه های تیمی ما می تواند در سال های آینده به تیم ملی کمک کند.

آزمون همچنین درباره افراد دعوت شده جدید گفت: در هر صورت ما باید برای یک سری از بازیکنانمان جایگزین های مناسب پیدا کنیم و باید آینده نگری داشته باشیم و بازیکنانی را بیاوریم که حداقل پنج یا شش سال بتوانند برای تیم ملی بازی کنند. این بازیکنانی که الان در تیم ملی هستند هفت یا هشت سال است که در تیم ملی حضور دارند و ما باید به فکر آینده نگری خوب برای تیم ملی هم باشیم.

مریم آزمون بخش مهمی از صحبت هایش را درباره بازی دوستانه مقابل بلاروس انجام داد: در مورد بازی با بلاروس انقدر که ما بازی دوستانه کم داریم حتی اگر تیم های تاجیکستان، عراق یا اردن هم باشند که ما بتوانیم با آن ها بازی کنیم واقعا به نفع تیم ملی است. مهمترین چیز که برای تیم ملی مهم است بازی کردن است. اگر ساعت ها هم در بهترین کمپ های ایران و خارج تمرین کنیم نمی تواند اندازه یک بازی خوب به ما کمک کند چرا که در بازی است که می توانیم نقاط ضعف و قوت خودمان را متوجه شویم. به هر حال همین بازی دوستانه در سال قبل مقابل روسیه پیش از اعزام به استرالیا به ما کمک کرد چون گاهی شما بازیکنانی دارید که ممکن است در تمرین فوق العاده باشند اما در مسابقه نمی توانند آنچه مربی می خواهد را نشان دهند و این بازی های دوستانه می تواند به ما کمک کند.

آزمون درباره جوانگرایی تیم هم کفت: من همیشه سعی می کنم بهترین بازیکنان لیگ، بازیکنانی که از قبل شناخت دارم و بازیکنان جوان را برای تیم ملی انتخاب کنم البته که الان شرایط سنی در تیم های ملی بسیار مهم است و هر روز پایین تر می آید. مثلا همین کره جنوبی در جام جهانی بازیکن ۱۶ ساله در تیمش داشت و میبینید که در فوتبال دنیا هم روی بازیکنان جوان سرمایه گذاری می کنند و ما هم باید روی بازیکنان پایه کار کنیم تا بازیکنان سواد فوتبالی را یاد بگیرند. من بیشترین چیزی که در تیم ملی دوست دارم این است که ما بتوانیم بازی های دوستانه زیادی در فیفادی ها یا مسابقات چند جانبه داشته باشیم تا بچه ها را در شرایط مسابقه نگه داریم چون به این صورت در وهله اول شناختمان از خودمان بیشتر می شود و سال قبل دیدید که بازی های رفت و برگشت مقابل میانمار و روسیه چقدر در استرالیا به ما کمک کرد. حتی در استرالیا هم که بودیم شما بازی اول تا آخرمان را که ببینید متوجه می شوید که چقدر بازیکنانمان جهش پیشرفته ای داشتند و در بازی آخر مقابل فیلیپین همه انتظار داشتند ما گل به ثمر برسانیم ولی این اتفاق نیوفتاد.

وی در پایان گفت: فوتبال ایران لیاقت این را دارد که جزو حداقل پنج تیم اول آسیا باشد. این مهم به دست نمی آید مگر اینکه ما بتوانیم یک برنامه ریزی درست داشته باشیم. اول باید باشگاه های حرفه ای داشته باشیم چون بازیکنان در باشگاه ها رشد می کنند و ما هنوز باشگاه هایمان حرفه ای نیستند که بتوانند از رده پایین وارد یک آموزش آکادمی فوتبال بشوند و بچه ها نهایتا در سنین ۱۳ یا ۱۴ سالگی در اختیار تیم های ملی قرار می گیرند. اما ما باید بتوانیم بازیکنانمان را در شرایطی در تیم ملی قرار دهیم که به یک خود باوری برسند و این مستدام باشد و‌ نباید بگذاریم فاصله ها زیاد شود. ما پارسال در یک مقطعی بهترین عملکرد را داشتیم و بعد از بازی میانمار که ۲۴ رده از ما بالاتر بود و ما این تیم را در خانه اش شکست دادیم ورق جدیدی در فوتبال ملی باز شد که باعث شد بازیکنانمان به خود باوری زیادی برسند و همگی لذت ببریم. امیدوارم که شروع ما در سال جدید با این مسابقه به مسابقات زیادی ختم شود.

۶۰۰۱