توضیحات نماینده رکن قضایی فدراسیون فوتبال در مورد فساد بزرگ

توضیحات نماینده رکن قضایی فدراسیون فوتبال در مورد فساد بزرگ

پایگاه خبری فوتبالی- نماینده رکن قضایی فدراسیون درمورد پرونده‌ فساد یک باشگاه و محرومیت ۴ مدیر برنامه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فوتبالی، ابوالفضل حسن‌زاده درمورد پرونده فساد یکی از باشگاه‌های صنعتی لیگ برتر و پاسخگو نبودن کمیته، اظهار داشت: امروز جلسه‌ای با ریاست فدراسیون و ارکان قضایی فدراسیون داشتیم. درمورد اینکه کمیته اخلاق هم باید پاسخگو باشد، حق با شما است که سوالاتی داشته باشید و ما هم در حد مقررات باید جواب بدهیم. ان‌شاءالله یک سخنگوی قضایی داشته باشیم تا تمام حوزه‌ها را جواب بدهد. در مقررات انضباطی هم آمده روابط عمومی فدراسیون مسئول پاسخگویی است و همه ممنوع هستند. ما هم باید به مقررات احترام بگذاریم و از آن تبعیت کنیم.

وی افزود: مسائلی که در حوزه اخلاق اتفاق می‌افتد هم مهم است‌. البته از حیث محرمانگی تا زمانی که بحثی ثابت نشده روش رسیدگی، تحقیقات و... متفاوت است‌. درمورد گزارش‌هایی که به کمیته انضباطی می‌رسد ظرف یک هفته یا نهایت ۲ هفته تصمیم می‌گیریم. 

نماینده رکن قضایی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: درمورد بحث کرمان کنار آموزه‌های دینی و اخلاقی که می‌گوید تا زمان ثابت نشدن یک موضوع نباید با آبروی یک فرد بازی شود، مقررات قانونی هم داریم. طبق ماده ۹۱ آیین دادرسی کیفری هیچکس حتی مقام قضایی که به پرونده رسیدگی می‌کند، حق هیچگونه صحبت یا افشای محتویات پرونده را ندارد. اگر برخلاف این مقرره عمل شود، جرم است زیرا از مصادیق افشای سر محسوب می‌شود. اگر اطلاعاتی هم داریم خیلی نمی‌توانیم بروز بدهیم و در حد کلیاتی که در فدراسیون مطرح شده فقط ۳ نفر از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ احضار شده‌اند.

حسن‌زاده گفت: این ۳ نفر هم در دادگاه احضار شده و دفاعیات خود را عنوان کردند. فعلا هم مشغول به کار هستند. اصل بر برائت است تا وقتی خلافش ثابت شود. البته نکته‌ای را بگویم که در سال ۱۴۰۰ پرونده‌ای باز شد که آرایش موجود است. نمی‌دانم آن زمان اطلاع رسانی شد اما مر محرمانه رویش است‌. 

وی عنوان کرد: در آن پرونده علیه ۲ نفر از مدیران باشگاهی در استان کرمان با گزارش سازمان لیگ، گزارشی مطرح می‌شود و کمیته اخلاق نیز حکم به محکومیت آنها می‌دهد. آرا نیز در سال ۱۴۰۱ قطعی می‌شود. فکر می‌کنم این موضوع حوزه پرونده مورد رسیدگی در آن حوزه قضایی است. 

نماینده رکن قضایی فدراسیون تاکید کرد: در کنار این پرونده یک مورد دیگر هم مطرح و از طریق سایت فدراسیون اطلاع‌رسانی شد. ما مرجع رسیدگی به تخلفات انضباطی و اخلاقی هستیم. رسیدگی به جرم در صلاحیت محاکم قضایی است و این کار با رعایت صلاحیت محلی انجام می‌شود. ارکان قضایی فدراسیون هم بنابر موضوع تخلف اختیار رسیدگی را دارند. اگر کمیته انضباطی و اخلاق تخلف را محرز بدانند، اعمال تنبیهات می‌کنند. 

حسن‌زاده درخصوص اینکه ظاهرا خود شرکت مس رفسنجان شاکی پرونده است، توضیح داد: ماده ۹۱ مشمول من و شما هم می شود و نمی‌توانیم هیچگونه اطلاعاتی را بروز بدهیم. کلیات را بیان کردم و از حیث قضایی خود دادگستری و سخنگوی قوه می‌توانند اظهارنظر کنند. طبق صراحت مقررات تحقیقات مقدماتی محرمانه است و پس از تکمیل مقررات اگر مرجع قضایی صلاح بداند، اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی درمورد محرومیت موقت ۴ مدیربرنامه، گفت:  پرونده‌ای تشکیل و سایت فدراسیون اطلاع‌رسانی کرد که این افراد تا ۲۰ روز موقت محروم هستند. ۳ نفر از آنها مجوز نداشتند و ۲ نفر هم احتمال دارد مربوط به مسائل این پرونده کیفری باشند. 

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون درمورد اینکه افراد بسیار زیاد دیگری هم مصداق چنین مسائلی هستند و چرا فقط این چهار نفر محروم شده‌اند، خاطرنشان کرد: حوزه اخلاق ما بدون فعالیت رسانه‌ای عمل می‌کند. قطعا اگر تخلفی ثابت شود، طبق صلاحدید رکن قضایی در سایت فدراسیون اطلاع‌رسانی می‌شود اما فعلا در مرحله تحقیقات است و ماده ۲۱ آیین‌نامه‌ انضباطی اجازه افشای محتویات پرونده را نمی‌دهد‌. 

حسن‌زاده در گفت و گو با برنامه فوتبال برتر اضافه کرد: خارج از این مباحث یک نکته را بگویم که امروز موضوع بحث ارکان قضایی بود. در این مدت دستورالعملی تصویب شد و چند مورد دیگر در مرحله نهایی سازی است و به زودی ابلاغ می‌شود.  امیدواریم با صدور این دستورالعمل‌ها شاهد کم‌رنگ شدن برخی تخلفات باشیم و مردم شاهد روی خوش فوتبال باشند‌.

وی گفت: این دستورالعمل‌ها درمورد نظارت بر بیانیه‌نویسی بود که با مصوبه هیات رئیسه فدراسیون از ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی است. خواهش می‌کنم باشگاه‌ها رعایت کنند. تمامی باشگاه‌ها و عوامل انسانی مرتبط در هر لیگی  قبل، حین و پس از بازی، داخل یا خارج از استادیوم مشمول هستند. جرائم مشخص و تنبیهات مصوب شده مورد پیشنهاد سازمان لیگ بود که در هیات رئیسه تصویب شد و الان برای ما حکم اجرایی دارد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون گفت: دستورالعمل کانون هواداری باشگاه‌ها، بلیت فروشی الکترونیک، ثبت احوال، صدور ID کارت و افسران امنیتی بازی به عنوان فرمانده میدان طبق مصوبات AFC  است. آنها در فدراسیون تصویب و به مراجع ذی‌ربط تقدیم شده است. لیگ ما در فصل آینده جز با ابلاغ و اجرای این دستورالعمل‌ها شروع نمی‌شود.  

7474