نسل جدید داوران از راه رسید؛ باتجربه‌ها بیشتر مراقب باشند!

نسل جدید داوران از راه رسید؛ باتجربه‌ها بیشتر مراقب باشند!

پایگاه خبری فوتبالی- به هفته‌های پایانی لیگ برتر نزدیک‌تر می‌شویم و هنوز تکلیف هیچ کدام از سکوهای مهم جدول رده بندی مشخص نشده است. نه تیم‌های اول و تا سوم خودشان را از بقیه تیم‌ها جدا کرده‌‌اند و نه هیچ کدام از تیم‌های پایین جدولی تسلیم سقوط شده‌‌اند.

به گزارش فوتبالی، هم در بالای جدول و هم در پایین جدول رقابت بسیار نزدیک است و تیم‌های سعی می‌کنند با گرفتن امتیازات لازم به هدفی که دارند برسند. در این بین البته مساله داوری هم بسیار مهم است و تیم‌ها و مربیان به شدت نگران تاثیر اشتباهات داوری روی نتایج مسابقات‌شان هستند. 

با این که اغلب تیم‌های ایرانی در اکثر مقاطع فصل به اشتباهات داوری اعتراض دارند و حتی به ناحق نقش این اشتباهات را در ناکامی احتمالی خودشان بیشتر از مسائل فنی می‌دانند اما گاهی هم باید به آنها حق داد. به خصوص که فوتبال ایران ایران هنوز نتوانسته است سیستم کمک داور ویدئیویی را به کار بگیرد.

اما واقعیت این است که در دو سه هفته اخیر وضعیت داوری‌ها بهتر از هفته‌های گذشته شده است. این بهبود البته بی‌دلیل نیست و می‌شود فهمید که اتفاق مهم و متفاوتی رخ داده که باعث ایجاد این تفاوت قابل توجه شده است.

اتفاقی که افتاده این است که کمیته داوران در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته از داوران باتجربه‌تر استفاده بیشتری بکند. تجربه این داوران هم باعث بهتر شدن وضعیت داوری‌ها شده است. هر چند اشتباهات داوری هنوز هم دیده می‌شود اما لااقل شاهد اشتباهات خیلی بزرگ و تاثیرگذار نیستیم.

در هفته بیست و ششم داوران باتجربه‌ای مثل محمدحسین زاهدی‌فرد، پیام حیدری، موعود بنیادی‌فر، حسن اکرمی، بیژن حیدری و کوپال ناظمی مسابقات را سوت زدند. حالا قرار است در هفته بیست و هفتم هم وحید کاظمی، امیر عرب براقی، محمدحسین زاهدی‌فرد، پیام حیدری، موعود بنیادی‌فر، حسن اکرمی و بیژن حیدری سوت خواهند زد.

در هفته‌های قبلی کمتر پیش می‌آمد که این تعداد داور باتجربه در یک هفته مسابقات لیگ را سوت  بزنند. تعداد داوران جوان و کم‌تجربه بیشتر بود و همین باعث می‌شد تعداد اشتباهات موثر و بزرگ داوری بالاتر برود. حالا اما در هفته‌های پایانی کمیته داوران تغییر رویه داده است و تصمیم گرفته در باتجربه‌ها را بیشتر به کار بگیرد.

اما یک اتفاق مهم دیگر هم رخ داده است. در بین داوران جوانی که بیشتر در لیگ یک قضاوت می‌کنند چند هستند که بهتر از بقیه سوت زده‌اند و نشان داده‌اند که آمادگی قضاوت در سطوح بالاتر را دارند. کمیته داوران هم تصمیم گرفته است که از این داوران در برخی از مسابقات لیگ برتر که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند استفاده کند.

کیوان علیمحمدی، پوریا افشاریان (پسر خداداد افشاریان) و علی سام در هفته گذشته در لیگ برتر قضاوت داشتند و در هفته بیست و هفتم دو داور به نام‌های حسین امیدی و امیر شریفی در لیست قضاوت مسابقات هستند.

استفاده از این داوران جوان البته یک پیام برای داوران باتجربه دارد. این که در صورت اشتباه موثر و بزرگ در مسابقات، داوران جوان و مستعدی هستند که می‌توانند جای آنها را بگیرند. این هشدار می‌تواند باعث شود داوران باتجربه هم در قضاوت‌های‌شان بیشتر دقت کنند و به این ترتیب کیفیت قضاوت‌ها بالاتر خواهد رفت.

1359