اختصاصی/ نامه محرمانه چند باشگاه به سازمان لیگ؛ چرا نادو از بازیکنان لیگ برتری، تست دوپینگ نمی‌گیرد؟

اختصاصی/ نامه محرمانه چند باشگاه به سازمان لیگ؛ چرا نادو از بازیکنان لیگ برتری، تست دوپینگ نمی‌گیرد؟

پایگاه خبری فوتبالی- بر اساس نامه چند باشگاه لیگ برتری به سازمان لیگ، این باشگاهها خواستار انجام تست دوپینگ از دو سه تیم لیگ برتری در هفته‌های پایانی لیگ برتر شده‌اند.

به گزارش فوتبالی، در هفته‌های پایانی لیگ بیست و سوم به سر می‌بریم و رقابت تیم‌ها در بالا و پایین جدول به شدت داغ شده است. تیم‌های میانه جدولی هم برای کسب سهمیه و رتبه بالاتر در جدول تلاش می‌کنند. در این میان تیم‌ها سعی می‌کنند رقبای‌شان را به شدت زیر نظر داشته باشند تا در رقابت کم نیاورند و به نتایج مطلوب و اهداف خودشان برسند.

فوتبالی به تازگی متوجه شده است که برخی تیم‌ها نگران هستند که رقابت در لیگ از روند طبیعی خارج بشود و به شکلی ناعادلانه پیش برود. اشاره این تیم‌ها البته به مساله داوری نیست. آنها به موضوع دیگری مشکوک هستند: «دوپینگ»!

ظاهرا چند تیم لیگ برتری به سازمان لیگ نامه زده‌اند و در آن نامه مدعی شده‌اند که به دو- سه تیم دیگر درباره استفاده از مواد نیروزای غیر قانونی مشکوک هستند!

گفته می‌شود این تیم‌ها مدعی هستند که وقتی با دو تیم مشکوک بازی کرده‌اند متوجه انرژی غیرعادی بازیکنان آنها در دقایق پایانی یعنی از دقیقه 70 تا پایان بازی شده‌اند. ظاهرا بازیکنان تیم‌های مورد اتهام در دقایق پایانیِ بازی، با انرژی بیشتری می‌دوند و هیچ نشانی از خستگی ندارند!

تیم‌های معترض از سازمان لیگ خواسته‌اند که در این هفته‌ها با دقت و وسواس بیشتری مساله دوپینگ را رصد کند تا مسابقات لیگ از حالت عادلانه خارج نشود.

اما نکته این است که به نظر می‌رسد در فصل جاری بحث کنترل دوپینگ و تست‌گیری از بازیکنان به اندازه‌ای که انتظار می‌رود نیست. اگر در گوگل عبارت «تست دوپینگ در لیگ برتر ایران» را سرچ کنید به نتایج زیادی نمی‌رسید.

آخرین خبری که درباره انجام تست دوپینگ در لیگ برتر منتشر شده مربوط به بازی پرسپولیس و شمس آذر در سوم دی ماه سال گذشته است. در اواخر اسفند ماه هم باشگاه استقلال خوزستان از سازمان لیگ درخواست کرده بود در بازی این تیم با فولاد در هفته بیست و یکم از بازیکنان دو تیم تست دوپینگ گرفته شود و این روند تا پایان مسابقات ادامه داشته باشد. به جز این دو خبر، خبر دیگری درباره انجام تست دوپینگ در بازی‌های لیگ برتر دیده نمی‌شود.

حالا سوال مهم این است که تست دوپینگ در لیگ برتر به چه میزان و طبق کدام برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که چند سالی می‌شود مسئولیت اجرای تست دوپینگ به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ یا «نادو» واگذار شده و کمیته های پزشکی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در گرفتن تست دوپینگ نقشی ندارند.

دکتر فرزاد شارکی رییس نادو (ستادملی مبارزه با دوپینگ) در ایران امروز درباره این مساله به خبرنگار فوتبالی گفت: «برنامه اجرای تست دوپینگ در این فصل به روال فصول گذشته و به طور مرتب انجام می‌شود. البته من الان به گزارش‌های مربوط به تست‌ها دسترسی ندارم اما می‌توانم آمار و ارقام تست‌ها را به اطلاع شما برسانم

اما فوتبالی مطلع شده است که میزان انجام این تست‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. دلیل اصلی کاهش انجام تست‌های دوپینگ هم افزایش قیمت ارز است. چرا که تست‌هایی که در فوتبال ایران گرفته می‌شود برای بررسی به آزمایشگاه معروف شهر کلن آلمان و آزمایشگاه قطر که هر دو از بهترین آزمایشگاه‌های دنیا هستند، فرستاده می‌شود. در سال‌های ابتدایی که بحث انجام تست دوپینگ در ایران به راه افتاد هزینه هر تست تقریبا 500 یورو بود. آن روزها قیمت ارز آنقدرها بالا نبود و به همین دلیل تست‌های زیادی انجام می‌شد. اما در سال‌های اخیر و به دنبال افزایش شدید قیمت ارز، هزینه انجام این تست بسیار زیاد شده است و به همین دلیل تعداد تست‌ها در فوتبال ایران کم شده است.

شاید فوتبالدوستان ایرانی چندان به یاد نداشته باشند اما در دهه گذشته تعداد تست‌های دوپینگ بالا بود و در نتیجه تعداد تست‌های مثبت هم زیاد می‌شد. اگر یادتان باشد نام بازیکنانی مثل فرشاد فلاحت‌زاده، حمید شفیعی، نعیم سعداوی، سعید دقیقی، مهدی حسینی، شهاب زاهدی، حبیب گردانی، علی مولایی، عباس قاسمی، مهدی واعظی، محمد حسین حیدری، ایوب والی و ... در مقاطع مختلف به عنوان بازیکنانی که تست دوپینگ آنها مثبت شده بود معرفی شدند و محرومیت کشیدند.

حالا هم وضعیت به گونه‌ای است که برخی باشگاه‌ها نگران سلامت مسابقات شده‌اند. البته امکان دارد این بحثی که برخی باشگاه‌ها مطرح کرده‌اند نوعی جنگ روانی هم باشد اما نمی‌شود کتمان کرد که بحث کنترل دوپینگ یک مساله حیاتی و مهم است و باید با جدیت تمام پیگیری شود. انجام تست‌های دوپینگ به صورت مرتب می‌تواند سلامت مسابقات را تامین و تضمین کند و همچنین کمک کند که رقابت‌ها به صورتی کاملا جوانمردانه و عادلانه برگزار شود.

باید دید از هفته 25 لیگ برتر تا هفته سی ام، برنامه ای برای کنترل دوپینگ وجود دارد یا نه.

1359