گزارش ویژه/ تبعات مثبت جریمه‌های‌ سنگین؛ بازیکنان و مربیان علیه باشگاه خودشان هم نمی‌توانند مصاحبه کنند!

گزارش ویژه/ تبعات مثبت جریمه‌های‌ سنگین؛ بازیکنان و مربیان علیه باشگاه خودشان هم نمی‌توانند مصاحبه کنند!

پایگاه خبری فوتبالی- دستورالعمل جدید سازمان لیگ برای کم کردن حاشیه‌ها ابعاد گسترده‌ای دارد.

به گزارش فوتبالی، روز گذشته سازمان لیگ دستورالعملی صادر کرد که در آن میزان جریمه باشگاه‌ها در صورت صدور بیانیه‌های تنش‌زا علیه یکدیگر و علیه مسئولان برگزار کننده مسابقات تعیین شده بود.

میزان این جریمه برای مسابقات در سطوح مختلف، متفاوت بود. طبیعی بود که بیشترین جریمه برای باشگاه‌های لیگ برتری منظور شود. میزان این جریمه برای اولین بیانیه، دو میلیارد تومان، برای بار دوم 3 میلیارد تومان و برای دفعات بعد 4 میلیارد تومان است.

این دستورالعمل یک بخش هم داشته است که چندان مورد توجه نگرفته است اما می‌تواند تاثیر زیادی روی باشگاه‌ها داشته باشد. این بخشِ دیده‌نشده می‌گوید هیچ یک اعضای یک باشگاه حق مصاحبه علیه مدیریت باشگاه خودشان را هم ندارند وگرنه با همان مبالغِ ذکرشده جریمه خواهند شد.

این یعنی به طور مثال اگر یک سرمربی و یا یک بازیکن استقلال یا پرسپولیس، سپاهان، تراکتور یا هر تیم دیگری، علیه مدیران باشگاهش مصاحبه کند، یا در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی مطلبی منتشر کند شامل این قانون خواهد شد و برای اولین بار دو میلیارد تومان جریمه خواهد شد.

حالا این طور به نظر می‌رسد که دستورالعمل جدید می‌تواند به آرامش و تنش‌زدایی در باشگاهها هم کمک کند. در این فصل شاهد بودیم که برخی سرمربیان، مربیان و بازیکنان علاوه بر عوامل تیم مقابل یا رقیب در در لیگ برتر، به هر دلیلی علیه مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و حتی معاونان باشگاهها مصاحبه کرده‌اند. در این میان می شود به باشگاه پرسپولیس که یحیی گل‌محمدی اشاره کرد که در نیم فصل اول بارها و بارها علیه درویش مصاحبه کرد. البته او استعفا کرد و رفت اما در باشگاه استقلال هم شاهد مصاحبه نکونام علیه خطیر مدیرعامل باشگاه و حتی یکی دو معاون باشگاه استقلال هم بوده‌ایم.

 نکونام هم مثل یحیی گل‌محمدی هم در کنفرانس پیش از بازی و هم در کنفرانس پس از بازی از مدیرعامل تیم انتقاد کرده و چندباری هم سر تمرین و حتی در تلویزیون هم این کار را کرده است. در اغلب این موارد خطیر سعی کرده است پاسخی به نکونام ندهد و اگر پاسخی هم داده در جهت حفظ آرامش فضای تیم بوده است.

در پرسپولیس و استقلال هم بارها بازیکنان به دلایل مختلف مثل سر وقت پول نگرفتن، در میکسدزون ها و هر فرصتی که گیرآورده اند در گفت و گو با رسانه ها هم علیه ارکان باشگاه و گاهی اوقات هم فدراسیون فوتبال مصاحبه کرده اند. همین هفته پیش چند بازیکن استقلال و پرسپولیس پس از بازی تیمهایشان در اراک و تهران، علیه مدیریت باشگاههایشان مصاحبه کردند.

اما حالا جرایم جدید شامل مصاحبه اعضای یک باشگاه علیه ارکان همان باشگاه هم می‌شود و این یعنی هر سرمربی و یا بازیکن با مصاحبه بعدی‌‌اش علیه مدیرعامل باشگاه مشمول جریمه خواهد شد و باید دو میلیارد تومان به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بپردازد! این ماجرا ظاهرا درباره داوری هم صدق می کند.

به نظر می‌رسد عزم مسئولان برای اجرای قانون جدید کاملا جدی است. شب گذشته آرش رضاوند بازیکن استقلال، یک استوری حاوی طعنه و کنایه منتشر کرد و دیروز رضاوند بابت همین استوری به کمیته انضباطی دعوت شده است تا جدیت مسئولان در اجرای این قانون روشن شود. البته مخاطب رضاوند در این استوری یکی از مسئولان سازمان لیگ بوده نه اعضای خود باشگاه استقلال. اما احضار او نشان می‌دهد ماجرای جریمه‌ها بسیار جدی است.

شاید همین مساله باعث شود سرمربیان و بازیکنان از این به بعد به خاطر جریمه‌های سنگینی که برای مصاحبه‌های اعتراضی منظور می‌شود دیگر علیه مدیریت باشگاهشان مصاحبه نکنند. چون این اتفاق باعث می شود که علاوه کمیته انضباطی خود باشگاه، فدراسیون فوتبال هم آنها را جریمه کند و این جرائم از دو میلیارد تومان شروع می شود. در کل این می‌تواند به کم شدن تنش‌ها و حاشیه‌ها منجر شود.

1359