گزارش ویژه/ جریمه‌‌های هنگفت برای بیانیه‌های تنش‌زا؛ مطمئنا بازدارنده است!

گزارش ویژه/ جریمه‌‌های هنگفت برای بیانیه‌های تنش‌زا؛ مطمئنا بازدارنده است!

پایگاه خبری فوتبالی- سازمان لیگ با هشدار به باشگاه‌ها از آن‌ها خواسته است از انتشار بیانیه‌های تحریک آمیز خودداری کنند.

به گزارش فوتبالی، ساعتی پیش سازمان لیگ دستورالعمل جدیدی را در خصوص انتشار بیانیه و مصاحبه‌های غیر فنی به تمامی باشگاه‌های فوتبال ابلاغ کرد. در این دستورالعمل میزان جریمه‌هایی که برای صدور بیانیه‌ توسط باشگاه‌ها در نظر گرفته شده اعلام شده است.

میزان این جریمه‌ها البته در سطوح مختلف متفاوت است. مثلا تیم‌های لیگ دسته سوم، لیگ دسته دوم فوتبال و فوتبال ساحلی و لیگ برتر بانوان کمترین میزان جریمه را پرداخت می‌کنند اما برای تیم‌های لیگ برتری (شامل سرمربی، کادر فنی و اداری، مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره) جریمه‌های بسیار سنگینی در نظر گرفته شده است.

میزان این جریمه برای اولین بیانیه، دو میلیارد، برای بار دوم 3 میلیارد و برای دفعات بعد 4 میلیارد است. البته میزان جریمه‌ها به ریال نیست و به تومان است! همین مساله باعث تعجب و البته اعتراض تیم‌های لیگ برتری شده است.

زمان کوتاهی از انتشار این خبر گذشته و هنوز هیچ باشگاهی به صورت رسمی واکنشی به این خبر نشان نداده است اما از بازتاب‌ها در فضای مجازی روشن است که خیلی از اهالی فوتبال از میزبان بالای مبلغ جریمه‌ها شوکه شده‌اند.

در نگاه اول هم میزان جریمه‌ها برای تیم‌های لیگ برتری خیلی زیاد به نظر می‌رسد اما واقعیت این است حجم بالای بیانیه‌هایی که توسط تیم‌های لیگ برتری صادر می‌شود مسئولان را به چنین تصمیمی رسانده است!

کار به جایی رسیده است که برخی باشگاه‌ها، بین دو نیمه مسابقات‌شان بیانیه صادر می‌کنند. محتوای اغلب این بیانیه‌ها هم طعنه به باشگاه‌های رقیب، مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و البته بالاخص داوران است.

قبلا هم در همین فصل سازمان لیگ در بیانیه‌هایی از باشگاه‌های لیگ برتری خواسته بود تا دیگر بیانیه‌ای با مضامین غیر فنی ندهند. اما مشخص بود که باشگاه‌ها چنین تذکری را هرگز جدی نمی‌گیرند.

در هفته‌های اخیر و با اشتباهاتی که در داوری برخی از مسابقات صورت گرفت تعداد بیانیه‌ها بیشتر شد و البته محتوای آنها هم بسیار آزاردهنده و تنش‌زا بود. این اتفاق باعث شد که سازمان لیگ تصمیم بگیرد با صدور این دستور‌العمل، در فاصله 7 هفته تا پایان لیگ برتر جلوی صدور بیانیه‌های بعدی را بگیرد.

البته که به نظر می‌رسد بهترین اقدام برای مقابله با صدور این بیانیه‌ها استفاده سریع‌تر از سیستم کمک داور ویدئویی یا VAR باشد. چرا که اغلب این بیانیه‌ها در اعتراض به اشتباهات داوری صادر می‌شود.

اما از آنجا که استفاده از VAR به این زودی امکان‌پذیر نخواهد بود سازمان لیگ چاره کار را در صدور احکام سنگین و جریمه‌های نقدی هنگفت دیده است. به نظر ‌می‌رسد با توجه به دشواری‌های مالی که اغلب باشگاه‌های ایرانی دارند، این جریمه می‌تواند بازدارنده باشد و جلوی صدور بیانیه‌‌ها را در ادامه فصل بگیرد.

البته اینطرف قضیه هم باید درنظر گرفته شود و اگر داوری اشتباه تاثیرگذار کرد او هم سنگین جریمه شود نه اینکه پس از یکی دو هفته بخشیده شود. مثل آن کمک داوری که در جشن قهرمانی یکی از تیمها شرکت کرد و بعد گفته شد که فقط چهارهفته جریمه شده و بعد هم افشاریان گفت به خطایش پی برده و جریمه شده است.

1359