گزارش فنی/ همه گل‌های آفساید پرسپولیس در این فصل؛ 3 گل و 5 امتیاز به نفع قرمزها

گزارش فنی/ همه گل‌های آفساید پرسپولیس در این فصل؛ 3 گل و 5 امتیاز به نفع قرمزها

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه استقلال مدعی شده است که پرسپولیس در این فصل 6 گل آفساید به ثمر رسانده است. 

به گزارش فوتبالی، مسابقات هفته بیست و سوم لیگ برتر برگزار شد. در مهم‌ترین مسابقات پرسپولیس با یک گل از سد ملوان گذشت و استقلال با همین نتیجه آلومینیوم را شکست. با این تفاوت که پرسپولیس میزبان بود و استقلال میهمان.

نکته مهم درباره این دو بازی نقش اشتباهات داوری در نتایج بود. اغلب کارشناسان تایید کردند که گل پرسپولیس به ملوان آفساید بوده است و یک پنالتی برای ملوان گرفته نشده است. در بازی با استقلال هم داور باید در دقیقه سوم مسابقه میلاد فخرالدینی را از بازی اخراج می‌کرد.

اما پس از پایان مسابقه پرسپولیس و ملوان که آخرین مسابقه این هفته بود باشگاه استقلال بیانیه‌ای صادر و نسبت به اشتباهات داوری به سود پرسپولیس واکنش بسیار تندی نشان داد. در این بیانیه ادعا شده بود که پرسپولیس تا این مقطع از فصل 6 گل آفساید زده است!

خیلی روشن نیست 6 گل پرسپولیس که از نظر باشگاه استقلال آفساید بوده کدام گل‌هاست. اما کانال‌های هواداری استقلال تصاویری از 6 گل پرسپولیس را منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد منظور باشگاه استقلال هم همین 6 گل است.

اما نکته این است که فقط نیمی از این گل‌ها یعنی 3 گل از نظر همه کارشناسان داوری آفساید بوده و 3 گل دیگر نه تنها اجماع نظر کارشناسان داوری را برای آفساید بودن نداشته بلکه تعداد نظراتی که این گل‌ها را سالم می‌دانستند بیشتر هم بوده است. در هر حال برخی کارشناسان هم بوده اند که صحنه های گل را آفساید تشخیص داده اند.

اولین گل پرسپولیس که به اذعان همه کارشناسان آفساید بود گل تساوی به ذوب آهن در هفته سوم مسابقات بود. پرسپولیس در این مسابقه با یک گل از حریف عقب بود اما در دقیقه 84 گئورگی گولسیانی در موقعیت آفساید گل زد و پرسپولیس یک امتیاز از این مسابقه گرفت.

گل دوم در بازی هفته دوازدهم مقابل هوادار بود. بازی داشت بدون گل پیش می‌رفت که مهدی ترابی به شکلی تصادفی در موقعیت آفساید صاحب توپ شد. او یک پاس عرضی در نزدیکی دروازه هوادار داد که همین توپ با دخالت صائب محبی مدافع هوادار وارد دروازه شد. پرسپولیس با همین گل بازی را برد. البته یک گل هم نبیل باهویی زد که به اشتباه توسط داور مردود اعلام شد. به هر حال پرسپولیس 3 امتیاز این بازی را گرفت اما اگر گل آفساید گرفته می‌شد پرسپولیس همان یک امتیاز را می‌گرفت. این یعنی دو امتیاز به نفع پرسپولیس.

سومین مورد هم مربوط به مسابقه آخر پرسپولیس در مقابل ملوان بود. عیسی آل کثیر در لحظه سانتر امید عالیشاه کمی از مدافع حریف جلوتر بود. تشخیص این آفساید واقعا دشوار بود و به همین دلیل کمک داور نتوانست تصمیم درست را بگیرد. پرسپولیس این بازی را برد و 3 امتیاز را گرفت. اما با در نظر گرفتن آفساید بودن این گل، پرسپولیس باید یک امتیاز می‌گرفت.

در مجموع این 3 بازی پرسپولیس از اشتباهات داوری 5 امتیاز گرفته است. 3 مسابقه دیگری هم که مورد اشاره استقلالی‌هاست بازی رفت با آلومینیوم است که با گل علی نعمتی به سود پرسپولیس تمام شد. گل مشکوک به آفساید بود اما برخی کارشناسان آن را سالم اعلام کردند. مورد بعدی مربوط به بازی با مس رفسنجان است که به نظر می‌رسید دانیال اسماعیلی‌فر قبل از دادن پاس گل به شهاب زاهدی در آفساید بوده اما چندین کارشناس هم گل را تایید کردند. 

مورد آخر اما از همه عجیب‌تر است. گل اول پرسپولیس به شمس آذر روی ضربه سر گولسیانی از روی نقطه کرنر زده شد. اما برخی معتقدند مهدی ترابی در موقعیت آفساید این کرنر را گرفته بود. این در حالی است که ترابی در این صحنه از روی یک پرتاب اوت صاحب توپ شده بود و قانون آفساید در مورد پرتاب اوت مصداق ندارد.

1359