گزارش ویژه/ ده نکته از پرسپولیس – ملوان در آزادی؛ ابر و باد و شانس و داور، پرسپولیس را در کورس نگه داشت

گزارش ویژه/ ده نکته از پرسپولیس – ملوان در آزادی؛ ابر و باد و شانس و داور، پرسپولیس را در کورس نگه داشت

پایگاه خبری فوتبالی- یک: در همین نکته اول تیتری که فوتبالی برای بازی انتخاب کرده بود را اصلاح می‌کنم. ماندن در کورس با گل آفساید. واژه شبه‌آفساید در لحظاتی ثبت شد که هنوز کارشناسان داوری مردود بودن گل پرسپولیس را تأیید نکرده بودند. اما فوتبال بدون وی‌ای‌آر همین است. امیدواریم با وعده جدید رییس فدراسیون فوتبال از فصل بعد کمک‌داور ویدیویی در لیگ ایران باشد تا تیمی متضرر نشود.

دو: پرسپولیس با همان ترکیب همیشگی به میدان آمد. بدون کوچکترین تغییر و با همان آرایش ۴-۲-۳-۱ . نقطه قوت پرسپولیس همچنان در کناره‌هاست و تمام موقعیتها از جناحین ساخته می‌شود. دلیلش هم واضح است حضور سه وینگر سرعتی و تکنیکی، ترابی در راست، اورونوف در چپ و عالیشاهی که مدام به یک سمت شیفت می‌شود.

سه: مهدی تارتار از سال ۸۹ پای ثابت نیمکت تیمهای متوسط یا متوسط به پایین فوتبال ایران است و هرجا هم بوده از ظرفیت آن تیم به بهترین شکل ممکن استفاده کرده، اما امسال شاهد بهترین ورژن تارتار در مربیگری هستیم طوریکه با ملوان حتی شانس کسب سهمیه برای لیگ سطح دو آسیا هم دارد. 

چهار: فارغ از مردود بودن گل عیسی ، او باز هم یک گل مهم زد که باعث شد پرسپولیس از کورس جا نماند. عادت زدن گلهای حساس توسط آل‌کثیر همچنان ترک نشده است و انگار او قصد ندارد، عادتش را ترک کند.

پنج: نبودن سرمربی کنار خط قطعا مهم و تأثیرگذار است، هر چقدر هم سرمربیان در طول هفته با بازیکنان صحبت کنند و دستورات تاکتیکی را به آنها یادآور شوند بازهم عدم حضور آنها و عدم ارتباط کلامی با بازیکنان در زمان بازی روی عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد. فشار هفته‌های پایانی و اعتراضات هر هفته یک قربانی می‌گیرد. استقلال هم هفته آینده نکونام را لب خط در اختیار ندارد.

شش: جنگ روانی و کلامی بین اعضای استقلال و پرسپولیس به اوج خود رسیده است، در این بین تیمی موفق است که تمرکز خود را حفظ کند. به هر حال این قسمت بخشی از حقیقت تلخ فوتبال ایران است. هر فصل هم تکرار می شود. کلا در این بخش باید با آن جمله معروف موافق باشیم که تاریخ تکرار می شود.

هفت: تارتار در طول بازی به جز دو مورد در نیمه اول در بقیه دقایق بازی تمام راهها را به روی پرسپولیس بست، او کناره‌ها را به خوبی کنترل کرد و نفرات کلیدی پرسپولیس را از کار انداخت ولی … تارتار رویای سرمربیگری پرسپولیس را دارد ولی اینکه به آنها مفت ببازد هرگز چنین شخصیتی ندارد. شاید فصل بعد تارتار، روی نیمکت پرسپولیس نشست. شاید هم ننشست!

هشت: کلین‌شیتهای امیررضا رفیعی همچنان ادامه دارد، سه بازی و سه کلین شیت و سه برد یک برصفر ، رفیعی شانس آورد پیام حیدری خطای پنالتی او را روی مهاجم ملوان ندید و گرنه کار برای پرسپولیس خیلی سخت می‌شد. او به اولین دروازه بان تاریخ پرسپولیس تبدیل شد که در سه بازی اولش برای پرسپولیس، کلین شیت کرده است.

نه: با نتایج ضعیف و دور از انتظار سپاهان و تراکتور، رقابت قهرمانی بین سرخابی هاست. آنها خیلی زود از کورس خارج شدند تا همه چیز برای یک ماراتن هفت هفته‌ای سنگین و حساس آماده باشد. دراین بین پرسپولیس برای صدرنشینی منتظر کوچکترین غفلت استقلال است. استقلال هم فعلا قهرمانی دست خودش است و دوست دارد پرسپولیس غفلت کند تا فاصله بیشتر شود و خیالش راحت تر.

ده: از هفت بازی باقیمانده پرسپولیس سه تای آن مقابل سه تیم انتهای جدول است که هم می‌تواند برای آنها خوب باشد هم بد، خوب از این جهت که آنها توان فنی مقابله با پرسپولیس را ندارند و بد به‌خاطر اینکه سراسر انگیزه هستند و با تمام توان می‌جنگند. باید دید چه پیش خواهد آمد. هنوز مشخص نیست کدام تیم قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران می شود.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی