«فوتبالیست‌ها» در پایان راه؛ سوباسا هم به آخر خط رسید

«فوتبالیست‌ها» در پایان راه؛ سوباسا هم به آخر خط رسید

پایگاه خبری فوتبالی- علاقمندان به سوباسا و کاکرو باید خودشان برای تماشای آخرین قسمت سریال فوتبالیست‌ها آماده کنند.

به گزارش فوتبالی، بعد از 43 سال تولید انیمیشن محبوب «کاپیتان سوبا» که در ایران با نام «فوتبالیست‌ها» پخش می‌شود به پایان رسید. این انیمیشن یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌های ساخت ژاپن بود که در ایران هم به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.

انیمیشن درباره سوباسا اوزارا یک دانش‌آموز 11 ساله ژاپنی است که عاشق فوتبال است و آروزیش این است که با تیم ملی ژاپن قهرمان جام جهانی فوتبال شود. دلیل علاقه او به فوتبال این بود که او وقتی یک سالش بوده با دیدن یک توپ فوتبال در وسط خیابان به سمت توپ می‌‌رود و توپ را در آغوش می‌گیرد. درست زمانی که او می خواهد توپ را در آغوش بگیرد، یک کامیونت، با سرعت در خیابان در حال حرکت بوده به سوباسا نزدیک می شود و همین که قرار بوده تصادفی شکل بگیرد، توپ به به شکلی عجیب و معجزه‌آسا درجا می زند و سوباسای کوچولو را از زمین بلند می کند و  جلوی برخورد مستقیم کامیونت با سوباسا را می‌گیرد و این کودک یک ساله هیچ آسیبی نمی‌بیند. از آن به بعد چون توپ جان سوباسا را نجات داده، سوباسا عاشق توپ می‌شود و شعار «توپ دوست من است» کم کم تبدیل به شعار زندگی‌اش می‌شود.

این عشق و علاقه به توپ با استعداد و توانایی شگفت‌انگیز او همراه می‌شود و سوباسا با حضور در تیم فوتبال مدرسه‌اش راه بزرگ شدن را آغاز می‌کند. در این راه «روبرتو» که یک فوتبالیست معروف اما بازنشسته برزیلی است و با پدر سوباسا که یک دریانورد حرفه‌ای است دوست بوده نقش مربی سوباسا را بر عهده می‌گیرد.

سوباسا به سرعت رشد می‌کند و همراه با چند جوان بااستعداد دیگر به تیم ملی جوانان ژاپن دعوت می‌شود و در جام جهانی جوانان با ارائه بازی‌های درخشان به فینال می‌رسد. در فینال هم ژاپن با نتیجه 3 بر دو آلمان را شکست می‌دهد و قهرمان می‌شود.

در سری‌های بعدی این مجموعه سوباسا برای ادامه فوتبالش به برزیل مهاجرت می‌کند و به عضویت تیم سائوپائولو درمی‌آید. بعد از آن جوانان ژاپن پا به مسابقات قهرمانی آسیا می‌گذارد و با شکست دادن ازبکستان، چین، عربستان، ژاپن و کره جنوبی قهرمان آسیا می‌شود. عجیب اینجاست که در این انیمه، نشانی از ایران نیست!

در دوره بعدی مسابقات جام جهانی جهان در برزیل هم ژاپن به فینال می‌رسد و با هت‌تریک سوباسا موفق می‌شود برزیل را در وقت‌های اضافه 3 بر دو شکست بدهد و قهرمان شود. بعد از این مسابقات سوباسا به تیم بارسلونا در اسپانیا منتقل می‌شود و در این شهر با سانائه که از کودکی مشوق او و تیم‌هایش بود ازدواج می‌کند.

در همین حال همبازیان او هم در تیم‌هایی دیگری در اروپا بازی می‌کنند. مثلا واکی بایاشی به هامبورگ رفته است و کاکرو یوگا عضوی از تیم یوونتوس است. سوباسا بعد از 3 بازی درخشان در تیم بارسلونای B به تیم اصلی که حال و روز خوبی ندارد دعوت می‌شود. در اولین بازی مقابل رئال مادرید قرار می‌گیرد و با 3 گل و 3 پاس گل باعث پیروزی 6 بر 5 تیمش می‌شود


یویچی تاکاهاشی نویسنده مجموعه فوتبالیست‌ها بعد از تماشای مسابقات جام جهانی 1978 عاشق این رشته ورزشی شد. در ژاپن بیسبال ورزش محبوب مردم بود و همین حالا هم هست. اما تاکاهاشی تصمیم گرفت با تولید انیمیشن فوتبالیست‌ها، مردم این کشور را بیشتر با فوتبال و جذابیت‌هایش آشنا کند. اما چون فوتبال چندان محبوب نبود، گرفتن مجوز تولید این مجموعه چند سال طول کشید! در نهایت هم قرار شد ابتدا به صورت یک مجموعه مصور در مجلات منتشر شود.

اما با تولید انیمیشن و پخش آن در تلویزیون از تاریخ 10 اکتبر 1983، مردم و به خصوص بچه‌ها به شدت مجدوب آن شدند و استقبال از این مجموعه به قدری زیاد شد که سازندگان آن تصمیم گرفتند به تولید آن ادامه بدهند و در نهایت تولید آخرین قسمت آن روز 4 اپریل مصادف با 16 فروردین به پایان رسید.

قطعا روزی که تاکاهاشی تصمیم به تولید این مجموعه بگیرد فکر نمی‌کرد انیمیشن فوتبالیست‌ها به این حد از محبوبیت برسد. البته اگر بخواهیم موفقیت این مجوعه با صرفا با محبوب شدنش بسنجیم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. شاید اگر بگوییم این انیمیشن بزرگ‌ترین نقش را در محبوبیت و رشد فوتبال ژاپن داشته است بیراه نباشد. کاراکتر‌های این انیمیشن برای نوجوانان و جوانان ژاپنی که به فوتبال علاقمند بودند تبدیل به الگو شدند.

اگر امروز ژاپن تبدیل به یک تیم قابل احترام در فوتبال جهان شده است یکی از دلایلش ساخت این انیمیشن، رویاپردازی برای فوتبالیست‌های نوجوان و ایجاد خودباوری برای آنها بوده است. به همین دلیل هم هست که بعد از انیمیشن فوتبالیست‌ها، سازندگان انیمیشن تصمیم به ساختن انیمیشن‌‌هایی مشابه در رشته‌های والیبال، بسکتبال، تنیس و تنیس روی میز گرفتند.

حالا اما علاقمندان به انیمیشن فوتبالیست‌ها باید خودشان را برای دیدن آخرین قسمت این انیمیشن جذاب و دوست داشتنی ایفا کنند. انیمیشنی که بسیار مورد توجه قرار گرفت و تاثیراتی فراتر از یک کارتونِ ساده در جامعه ژاپن داشت.

1359