گزارش ویژه/ میان‌بری برای گرفتن مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها؛ با واگذاریِ یکی مشکل هر دو باشگاه حل می‌شود

گزارش ویژه/ میان‌بری برای گرفتن مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها؛ با واگذاریِ یکی مشکل هر دو باشگاه حل می‌شود

پایگاه خبری فوتبالی- در آخرین روزهای ضرب‌الاجل AFC هنوز مشکل مالکیت پرسپولیس و استقلال حل نشده است.

به گزارش فوتبالی، ماجرای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی از اواخر سال گذشته وارد فاز جدی‌تری شده است.

این الزامی است که AFC برای این دو باشگاه وضع کرده است و اگر این اتفاق نیفتد مجوز حرفه‌ایِ آنها صادر نمی‌شود و دو باشگاه پرطرفدار تهرانی اجازه حضور در مسابقات باشگاهی آسیا از جمله لیگ نخبگان و سطح دوم این مسابقات که با نام لیگ قهرمانان آسیا 2 (ACL2) برگزار می‌شود را نخواهند داشت.

اما چیزی که در این پروسه اهمیت دارد این است که مالکیت مشترک از روی دو تیم برداشته شود. در واقع تاکید AFC هم روی این مساله است. تا همین امروز هم هر دو تیم متعلق به وزارت ورزش و جوانان هستند و این بر خلاف آیین‌نامه رسمی مسابقات است.

ظاهرا کار واگذاری این دو باشگاه به شدت سخت شده است. مدیران فوتبال ایران زمان زیادی را که برای این کار داشتند سهل‌انگارانه از دست دادند و حالا ناچارند در ضرب‌الاجلی که AFC تعیین کرده است باید این کار انجام شود.

اما مساله این است که این دو باشگاه متقاضی پروپاقرصی ندارند. چیزی که باعث شده پرسپولیس و استقلال مشتریان جدی و مشتاقی نداشته باشند این است که از نظر خریداران، این دو باشگاه بسیار پرهزینه و پردردسر هستند. برای همین علاقه‌ای به خرید سهام این دو باشگاه ندارند.

در اواخر سال گذشته خبر رسید که پرسپولیس احتمالا به شستا (سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و استقلال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار خواهند شد.

کمی بعد ایده واگذاری پرسپولیس و استقلال به دو بانک خصوصی مطرح شد که این ایده موافقان زیادی نداشت. تصمیم گیرندگان در نهایت به این نتیجه رسیدند که پرسپولیس را به بانک ملت و استقلال را به بانک تجارت واگذار کنند.

در این باره هم خبرهای ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. ظاهرا بانک‌ها نمی‌توانند بنگاه‌داری کنند و به همین دلیل اجازه ورود به این حوزه را ندارند. به همین دلیل قرار شده دو باشگاه به هولدینگ‌های زیر مجموعه این دو بانک واگذار شوند.

وضعیت بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. به هر حال این دو باشگاه صرفا دو باشگاه ورزشی نیستند و به دلیل پایگاه اجتماعی بزرگی که دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کار واگذاری آنها باید بسیار بادقت انجام شود. پیش بردن کار واگذاری هر دو باشگاه به موازات یکدیگر هم به دشواری‌های این پروژه افزوده است اما یک نکته امیدوار کننده در این میان وجود دارد.

از آنجا که خواسته اصلی AFC جداسازی مالکیت دو باشگاه است حتی اگر کار واگذاری یکی از این دو باشگاه هم انجام شود خواسته AFC برآورده می‌شود و دیگر نیازی به واگذاری شتابزده باشگاه دوم نیست.

مثلا اگر پرسپولیس به بانک ملت یا هولدینگ زیر مجموعه این بانک واگذار شود مشکل مالکیت مشترک حل خواهد شد. در این صورت استقلال تا زمان تعیین تکلیف نهایی، مالکیت مشترکی با پرسپولیس ندارد.

در حال حاضر ظاهرا برنامه این است که پرسپولیس به بانک ملت و استقلال به بانک تجارت واگذار شوند. هر چند طرفداران استقلال موافق این انتقال نیستند و به دلیل تفاوت سطح سرمایه‌ها و سودهای دو بانک، تبعیض‌آمیز می‌دانند.

اما اگر تا پایان فروردین واگذاری به بانک‌ها محقق نشود پرونده واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی یا شستا که زیرمجموعه این سازمان است دوباره باز می‌شود. در همین روند اگر استقلال تا پایان فروردین به بانک تجارت یا هولدینگ زیر مجموعه این بانک (یا یک  بانک خصوصی دیگر و هولدینگ زیر مجموعه‌اش) واگذار نشود این احتمال وجود دارد که هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهام این باشگاه را خریداری کند.

هر چه که هست باید تا پایان فروردین تکلیف روشن شود. AFC قصد داشت سال گذشته این قانون را برای پرسپولیس و استقلال اعمال کند. اما کمی از خواسته خودش کوتاه آمد و یک سال دیگر به فدراسیون فوتبال ایران برای حل این مشکل فرصت داد. فرصتی که چند روز بیشتر به پایان آن نمانده است.

گزارش از سالار علیخواه

1359