10 نکته از تاریخچه تراکتور و سپاهان؛ نیم قرن بعد

10 نکته از تاریخچه تراکتور و سپاهان؛ نیم قرن بعد

پایگاه خبری فوتبالی- 49 سال بعد از اولین رویارویی، سپاهان و تراکتور برای چهل و ششمین بار برابر هم قرار می‌گیرند. 

به گزارش فوتبالی، 26 اردیبهشت 1354 بود که تراکتور و سپاهان در اولین رویارویی، در لیگ تخت جمشید به مصاف هم رفتند. در آن بازی، محمود یاوری روی نیمکت سپاهان حضور داشت و هدایت تراکتور برعهده محمد بیاتی بود. بازی هم درنهایت بدون برنده و با تساوی یک بر یک تمام شد. نکات جالب ویژه‌ای در این حدود نیم قرن رویارویی، رقم خورده است.

* سرمربیان مشترک

  در تاریخ این دو تیم، نام 3 سرمربی دیده می‌شود که سابقه هدایت سپاهان و تراکتور را دارند: محمود یاوری (سرمربی سپاهان در لیگ تخت جمشید و سرمربی تراکتور در نیم‌فصل اول اولین دوره لیگ برتر)، فیروز کریمی (سرمربی سپاهان در جام آزادگان و سرمربی تراکتور در لیگ برتر) و امیر قلعه‌نویی (سرمربی هر دو تیم در لیگ برتر در دو مقطع).

* گلزنان حاضر

  96 گل در تاریخ رویارویی دو تیم در همه رقابتها زده شده است و از جمع گلزنان، این نفرات همچنان پیراهن سپاهان و تراکتور را به تن داشته و می‌توانند به تعداد گلهای‌شان اضافه کنند: رضا اسدی (2 گل برای تراکتور و یک گل برای سپاهان)، شهریار مغانلو، امید نورافکن، رامین رضاییان و رضا شکاری (یک گل برای سپاهان)، کاوه رضایی و سعید کریم‌آذر (یک گل برای تراکتور).

* نوبرانه تراکتور

  تراکتور برای ثبت اولین برد برابر سپاهان مجبور شد 16 سال صبر کند. آنها در اواسط سال 1370 بود که در تبریز با نتیجه 3 یک سپاهان را بردند. در آن بازی، سیروس دین‌محمدی، دبل کرد و کریم باقری هم از روی نقطه پنالتی گل زد. اولین برد تراکتور در تاریخ لیگ برتر هم برابر سپاهان رقم خورد. آنها بعد از یک نیم‌فصل نبردن، سپاهان را در اصفهان با گل فرشباف شکست دادند.

* شبیه کی در سپاهان؟

  ژوزه مورایس برای چهارمین بار روی نیمکت سپاهان برابر تراکتور قرار می‌گیرد. پیش از او، 4 سرمربی دیگر اصفهانی‌ها به رویارویی چهارم با تراکتور رسیدند: محمود یاوری و امیر قلعه‌نویی برنده شدند، محرم نویدکیا، مساوی کرد و زلاتکو کرانچار شکست خورد.

* شبیه کی در تراکتور؟

  پاکو خمز برای سومین بار هدایت تراکتور را در بازی برابر سپاهان برعهده دارد. اتفاقی که پیش از او برای 4 نفر دیگر افتاده بود: محمد بیاتی، مساوی کرد و فراز کمالوند، تونی اولیویرا و امیر قلعه‌نویی، شکست خوردند.

* تاریخچه

  سپاهان و تراکتور سابقه رقابت در رقابتهای لیگ تخت جمشید، لیگ قدس، جام آزادگان و لیگ برتر را دارند و درمجموع 45 بار با یکدیگر رودررو شده‌اند. سهم سپاهان از این تعداد رویارویی، 24 برد و 61 گل زده بوده و تراکتور صاحب 9 برد شده و 35 گل زده است. 12 بازی هم بدون برنده تمام شد. دو تیم برای سی و دومین بار در لیگ برتر به مصاف هم می‌روند.

* بهترین گلزنان

  بهترین گلزن تاریخ رویارویی‌های دو تیم، ابراهیم توره است که 4 گل برای سپاهان زده است. پس از او و در صف سپاهانی‌ها، عماد رضا، سجاد شهباززاده، رسول نویدکیا و داود دهقانی با 3 گل قرار دارند. بهترین گلزن تراکتور به سپاهان، حسین خطیبی است با 3 گل و پس از او، رضا اسدی، فلاویو لوپز، مهدی سیدصالحی، دانیال اسماعیلی‌فرد و آنتونی استوکس که با 2 گل زده‌اند.

* گل به خودی

  تاریخ دو تیم، بازیکنان مطرح زیادی داشته که به اشتباه دروازه خودی را باز کرده‌اند. در صف تراکتور، حسن آذرنیا با یک گل به خودی، هر 3 امتیاز را به سپاهان هدیه داد. گل به خودی‌های سپاهان بیشتر است: احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، محمد کریمی، حسن اشجاری و احمد آل‌نعمه.

* هم این طرف، هم آن طرف

  3 بازیکن با پیراهن هر دو تیم سابقه گلزنی در این رویارویی را دارند. رضا اسدی، 2 بار به سپاهان گل زده و یک بار به تراکتور. مهدی شریفی، 2 بار به تراکتور، گل زده و یک بار به سپاهان. احسان حاج‌صفی هم یک گل به تراکتور زده، 2 گل به سپاهان که یکی گل به خودی بوده است.

* مغانلو در تعقیب توره

  ابراهیم توره با گلزنی در 3 رویارویی پیاپی در صدر این فهرست قرار دارد. او در این 3 بازی، 4 بار دروازه تراکتور را باز کرد. پس از او، 4 بازیکن با گلزنی در 2 بازی متوالی حضور دارند: مهرداد محمدی و شهریار مغانلو برای سپاهان و آنتونی استوکس برای تراکتور و رضا اسدی که در هر 2 رویارویی آخر سپاهان و تراکتور گل زده: این فصل برای سپاهان به تراکتور و فصل قبل با پیراهن تراکتور به سپاهان. مغانلو در این بازی، فرصت رسیدن به توره را دارد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

7474