گزارش ویژه/ «نوروز فوتبالی» و نظرسنجی های بدموقع ؛ انتخاب برترین‌های سال هیچ توجیه فنی ندارد!

گزارش ویژه/ «نوروز فوتبالی» و نظرسنجی های بدموقع ؛ انتخاب برترین‌های سال هیچ توجیه فنی ندارد!

پایگاه خبری فوتبالی- برنامه «نوروز فوتبالی» شبکه ورزش سیما، با برگزاری نظرسنجی، برترین‌های فوتبال ایران در سال ۱۴۰۲ را انتخاب کرد.

به گزارش فوتبالی، چند سالی است که در ایام نوروز، شبکه ورزش سیما، یک ویژه برنامه تولید و پخش می کند که در واقع همان برنامه «شب‌های فوتبالی» است اما به دلیل پخش در روزهای سال جدید و ایام عید با نام «نوروز فوتبالی» پخش می‌شود.

گفت‌وگو با اهالی فوتبال، مرور اتفاقات فوتبالی در سالی که گذشت و پخش صحنه‌های منتخب سال از بخش‌های جذابی بود که در این برنامه تولید و پخش شد. اما یکی از آیتم‌های این برنامه که سر و صدای زیادی به پا کرده بخش مربوط به انتخاب برترین‌های سال ۱۴۰۲ است. کاری که در سالهای گذشته هم انجام شده و انتقاداتی هم به دنبال داشته است.

در این آیتم‌ها برترین‌های پست‌های مختلف فوتبال به علاوه بهترین مربی سال با آرای مردم و آرای کارشناسان برگزیده شدند. اما نتایجی که در این نظرسنجی‌ها به دست آمد بازتاب‌های متفاوتی را در پی داشت. 

نکته جالب توجه این بود که در برخی از این انتخاب‌ها، گزینه‌‌ای که مردم انتخاب کردند با گزینه‌ای که کارشناسان انتخاب کردند متفاوت بود. این مساله یک بار دیگر نشان داد که چنین نظرسنجی‌هایی در فوتبال باشگاهی ایران چندان قابل اعتماد و استناد نیست. چون به شکل کاملا واضحی تحت تاثیر گرایش‌های رنگی هواداران قرار می‌گیرد.

اما یکی از انتقاداتی که به این برنامه وارد است انتخاب گزینه‌ها برای به رای گذاشته شدن است. اگرچه که نفر برتر در نهایت با انتخاب مردم و کارشناسان معرفی می‌شود اما سوال اصلی این است که گزینه‌ها را چه کسی یا چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

به عقیده خیلی از اهالی فوتبال، برخی گزینه‌ها اصلا در حد این نبودند که به رای گذاشته شوند. به عنوان مثال این سوال در فضای مجازی بین کاربران مطرح شده است که چرا جواد آقایی‌پور صرفا به خاطر زدن دو گل به پرسپولیس و ثبت فقط 5 گل تا اینجای فصل، به عنوان یکی از گزینه‌ها انتخاب شده است؟

البته که آقایی‌پور مهاجم بااستعداد و آینده‌داری به نظر می‌رسد اما آیا ثبت ۵ گل در سال ۱۴۰۲ برای قرار گرفتن در میان بهترین‌ها کافی است؟

نکته دیگر مربوط به در نظر گرفتن بازه زمانی «یک سال خورشیدی» برای این نظرسنجی است. به نظر می‌رسد در نظر گرفتن چنین بازه زمانی برای این نظرسنجی چندان درست و منطقی نیست.

کمتر از ۳ ماه دیگر، لیگ بیست و سوم به پایان می‌رسد و قطعا در پایان فصل هم این نظرسنجی توسط سایتها و خبرگزاریها و رسانه ها برگزار خواهد شد. برگزاری دو نظر سنجی در فاصله کمتر از ۳ ماه چندان درست و عاقلانه نیست. هیچ کجای دنیا هم در پایان یک سال، بهترین ها را انتخاب نمی کنند و پایان فصل همه انتخابها و ترین ها برگزار می شود. ضمن این که مقایسه این دو نظرسنجی با هم می‌تواند نتایج گمراه کننده و سوال‌برانگیزی داشته باشد.

حقیقت این است که به نظر می‌رسد عملکرد بازیکنان و مربیان در طول یک فصل، متر و معیار مناسب‌تری برای سنجش آنهاست تا یک سال شمسی. ناگفته پیداست که نظرسنجی پایان فصل نزد اهالی فوتبال اعتبار بسیار بیشتری دارد و ارزش و اعتبار نظرسنجی نوروزی را کاملا زیر سوال می‌برد. مثلا یک مربی یا یک بازیکن در یک سال ممکن است در دو یا حتی سه باشگاه کار کنند. چطور می شود عملکرد آنها را در سال بررسی کرد. مثلا یحیی گل محمدی سال گذشته که سرمربی پرسپولیس بود، سه گانه لیگ و حذفی و سوپرجام را گرفت، دو دربی از سه دربی را برد اما بهترین سرمربی سال نشد! باگهای نظرسنجی نوروز فوتبالی زیاد است و اگر بخواهیم بیشتر دقیق شویم ایرادهای بیشمار دیگری می شود گرفت. اینکه اصلا تعداد آرا چقدر است و چطور محاسبه می شود و کارشناسان چه کسانی هستند و چه تعداد رای داده اند و مخاطبان چه تعداد رای داده اند.

امسال هم گذشت اما شاید بهتر باشد دست‌اندرکاران برنامه‌های نوروزیِ فوتبالی در سال‌های آینده با ایده‌های بهتر، درست‌تر، منطقی‌تر و جذاب‌تری اقدام به تولید برنامه کنند تا زحمات‌‌ نوروزی‌شان با برگزاری نظرسنجی‌های آخر فصل از بین نرود.

گزارش از پانیذ فرحناک

۱۳۵۹