پنج ورزشکار و شش رکورد تاریخی دو‌ و‌ میدانی زنان

پنج ورزشکار و شش رکورد تاریخی دو‌ و‌ میدانی زنان

پایگاه خبری فوتبالی- ورزش دو و میدانی یکی از رشته های پرطرفدار در دنیا به حساب می آید. این ورزش در ایران هم طرفداران زیادی در بخش مردان و زنان دارد.

به گزارش فوتبالی، یکی از پرطرفدارترین رشته ها در ایران و جهان رشته دو و میدانی است. رشته ای که در المپیک هم پر مدال است و همه کشور‌ها سرمایه گذاری خوبی روی آن می کنند. 

اما نکته ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، رکوردهای ملی ای است که دو‌ و میدانی کاران زن ایران از خود به جای گذاشته اند و سال هاست دست نخورده باقی مانده است.

قدیمی ترین رکورد در بین دو‌ و میدانی کاران به لیلا ابراهیمی تعلق دارد. ابراهیمی سال ۲۰۱۰ یعنی ۱۴ سال قبل در ماده دو ۱۵۰۰ متر، زمان ۴ دقیقه و ۲۷ ثانیه و ۷۳ صدم ثانیه را به ثبت رساند که تا امروز کسی نتوانسته این رکورد را بشکند.

مریم طوسی یکی دیگر از رکورد های قدیمی ایران را در اختیار دارد. او سال ۲۰۱۲ در ماده ۴۰۰ متر رکورد ۵۲ ثانیه و ۹۵ صدم ثانیه را ثبت کرد و ۱۲ سال است که این رکورد متعلق به او است.

لیلا رجبی هم در ماده پرتاب وزنه در سال ۲۰۱۳ با پرتاب ۱۸.۱۸ رکورد تاریخ دیگری را به ثبت رساند و بعد از گذشت ۱۱ سال همچنان این رکورد در اختیار خودش است.

سپیده توکلی اما دو رکورد دارد؛ اولی در ماده هفتگانه و ۹ سال قبل که رکورد ۵۴۴۳ را به ثبت رساند و دومی در ماده پرش ارتفاع که با پرشی به طول ۱.۸۴، حدود ۶ سال است که رکوردار ایران است.

آخرین رکوردار ملی در دو و میدانی هم جواهر زمانی است که ۸ سال پیش در پرش سه گام موفق شد رکورد ۱۳ متر و ۲۳ سانتی متر را به نام خود ثبت کند و رکوردار ملی ایران شود. رکوردی که همچنان در اختیار خود اوست.

با پیشرفت این رشته در ایران، گمان می شد این رکورد ها هم به آسانی شکسته شود اما این اتفاق رخ نداد تا این پنج ورزشکار همچنان بی رقیب باشند. البته به گفته کارشناسان برخی از این رکورد ها ممکن است سال ها پایدار بماند و کسی نتواند آن را بشکند.

۶۰۰۱