تیم ملی دور از جوان‌گرایی؛ پای رنکینگ در میان است

تیم ملی دور از جوان‌گرایی؛ پای رنکینگ در میان است

پایگاه خبری فوتبالی- پروسه جوان‌گرایی که اصلی‌ترین مستمسک امیر قلعه‌نویی برای ابقا روی نیمکت تیم ملی بود با حضور 276 دقیقه‌ای جوانان در ترکیب اصلی برابر ترکمنستان، چه در بازی رفت و چه در بازی برگشت، به پایان رسید. 

به گزارش فوتبالی، در این قاب، تنها امین حزباوی (70 دقیقه)، سامان فلاح (20 دقیقه)، اللهیار صیادمنش (20 دقیقه)، صالح حردانی (90 دقیقه)، محمد قربانی (70 دقیقه) و محمدرضا آزادی (6 دقیقه) فرصت حضور در این دو بازی را پیدا کردند و امثال آرشا شکوری، مهدی لیموچی، جواد آقایی‌پور، ابوالفضل جلالی، حسین گودرزی و سعید سحرخیزان به زمین نرفتند.

به نظر می‌رسد آنچه قلعه‌نویی و کادر فنی‌اش را به این نتیجه رساند که همچنان با همان ترکیب جام ملتها برابر این رقیب بازی کند، رنکینگ فیفا و حفظ رتبه فعلی تیم ملی است. قرعه‌کشی و سیدبندی مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی براساس رتبه تیمهای ملی انجام می شود و حفظ همین پله در رده‌بندی یعنی فرار از رویارویی با ژاپن و یکی از بین کره جنوبی و استرالیا.

مرحله بعدی بازیهای مقدماتی در قاره آسیا با حضور 18 تیم برگزار خواهد شد. 3 گروه 6 تیمی تشکیل می‌شود و از هر گروه، 2 تیم اول به طور مستقیم راهی جام جهانی 2026 در قاره آمریکا خواهند شد. تیم ملی در حال حاضر، تیم دوم آسیاست بعد از ژاپن. چند پله پایین‌تر از ما، کره جنوبی و استرالیا قرار دارند. تیم ملی برای حفظ فاصله با این دو رقیب (که خودشان 12 امتیاز با هم اختلاف دارند) باید بدون ریسک در مرحله مقدماتی جام جهانی به میدان برود و برنده از زمین خارج شود چراکه حتی مساوی هم، احتمال سقوط را افزایش داده و با توجه به اختلاف حدود 50 امتیازی، جایگاه تیم ملی را متزلزل خواهد کرد.

حفظ رنکینگ در حال حاضر اصلی‌ترین هدف باید برای تیم ملی باشد. با این اتفاق، قطعا برابر ژاپن در مرحله بعدی قرار نخواهیم گرفت. و البته دور از کره جنوبی هم خواهیم بود. با این روند، تیم ملی صدرنشین یکی از گروه‌های 3گانه است و از بین استرالیا، عربستان و قطر فقط با یکی روبرو می‌شود. اما ریسک در بازیهای پیش رو و از دست دادن نتیجه یعنی سقوط در رنکینگ و رقابت با یکی از بین ژاپن یا کره جنوبی یا استرالیا و فرار از رویارویی با عربستان و قطر.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی