ایران و ترکمنستان به روایت جدول کلی رنکینگ فیفا

ایران و ترکمنستان به روایت جدول کلی رنکینگ فیفا

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی ایران در چارچوب مسابقات مقدماتی انتخابی جام جهانی 2026 ، در حالی امشب از ساعت 18:30 به مصاف ترکمنستان می رود که بر اساس آخرین به روز رسانی جدول رده بندی فیفا، ایران در رتبه بیستم دنیا و دوم آسیا  و ترکمنستان در رتبه 26 آسیا و 142 دنیا ایستاده اند.

به گزارش فوتبالی، برگزاری مسابقات رسمی و دوستانه ملی در این چند روز، جدول کلی رنکینگ فیفا را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. تغییراتی که امشب هم می تواند ما را به رتبه نوزدهم برساند البته اگر ما بتوانیم ترکمنستان را ببریم زیرا پیروزی تیم ملی مقابل ترکمنستان، ۲.۸۲ امتیاز مثبت را به شمار امتیازات کسب شده تیم ملی اضافه خواهد کرد تا بدین ترتیب در جدول کلی، میزان امتیازات ایران به عدد ۱۶۱۳ برسد و هم چنین اگر در اروپا هم سوییس نتواند در مقابل ایرلند پیروز مسابقه باشد.

در این شرایط تیم ملی ایران به رتبه 19 رنکینگ فیفا خواهد رسید و این یعنی تیم ملی فوتبال ایران پس از ۱۸ سال می‌تواند رتبه نوزدهمی را باز پس گیرد .آخرین بار که ایران رتبه نوزدهم را در دست داشت به سال 2006 باز می گردد.

آمار های فیفا نشان می دهد از سال 2020 تا به امروز، تیم ملی ایران همواره روندی صعودی به جز یک مقطع کوتاه چند ماهه در سال 2022 در پیش داشته و هرگز امتیازش از 1499 کمتر نشده است. آماری که وضعیت این روز های مارا صعودی ارزیابی کرده و با توجه به نتایج درخشان در جام ملت های آسیا علی الخصوص برد مقابل ژاپن و کاهش فاصله امتیازی ما با سامورایی ها، می توانیم امیدوار باشیم در رنکینگ های بعدی فیفا، بالاتر از ژاپنی ها در رتبه اول آسیا قرار بگیریم.

بررسی آمارها اما روزهای خوبی را برای ترکمنستان نشان نمی دهد. آنها این روز ها با 1078 امتیاز در رتبه صد و چهل و دوم دنیا ایستاده اند. رتبه ای که بدون احتساب بازی برگشت مقابل ایران در انتخابی جام جهانی، با توجه به امتیاز منفی 4.73 ترکمنستان به دلیل باخت به ایران در بازی رفت، ترکمنستان را در رنکینگ اعلامی بعدی یک رتبه پایین تر خواهد برد.

رتبه ای که در صورت باخت به ایران در مسابقه پیشرو ، شاید تغییرات وسیع تری در پی داشته باشد. ترکمنستانی ها از ماه مارچ 2023 روند نزولی سریع تری را در پیش گرفته اند. روندی که نشان می دهد امتیاز آن ها از 1100 پایین تر آمده و روز های خوش سال 2022 و مقطعی از 2021 با 1117 امتیاز به فراموشی سپرده شده است.

7899