گزارش ویژه/ چرا فرایند واگذاری سرخابی تغییر کرد؟ رییس بانک مرکزی پرسپولیسی در مقابل رییس هولدینگ استقلالی!

گزارش ویژه/ چرا فرایند واگذاری سرخابی تغییر کرد؟ رییس بانک مرکزی پرسپولیسی در مقابل رییس هولدینگ استقلالی!

پایگاه خبری فوتبالی- واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت، وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش فوتبالی و طبق جدیدترین اخبار منتشرشده، قرار است پرسپولیس و استقلال، به ترتیب، به بانکهای ملت و تجارت واگذار شوند تا مشکل مالکیت این دو باشگاه – که کنفدراسیون فوتبال آسیا حساسیت ویژه‌ای روی آن داشت – برای همیشه برطرف شود.

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این قرار بود پرسپولیس به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و استقلال به هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود و حتی اسفندماه گذشته، وزیر کار و رفاه از واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی، استقبال کرده و آن را افتخار بزرگی دانسته بود و حتی نامه واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی را امضا هم کرده بود.

طبق شنیده‌ها، دولت برای واگذاری سرخابی به شستا و هولدینگ خلیج فارس، دلایل خاص خودش را داشت. از یک طرف، سالها قبل به خاطر ماجرای ویلموتس، علاوه بر شش دانگ ساختمان فدراسیون فوتبال، سه دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس، به نام شستا سند خورده و از طرف دیگر، گفته می‌شد که صاحب هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس، طرفدار استقلال است و از خرید این باشگاه، استقبال می‌کند.

گویا در شرایطی که قرار بود تشریفات مربوط به واگذاری این دو باشگاه صورت گیرد، رئیس بانک مرکزی نظر دولت و وزارت ورزش را تغییر داده تا استقلال و پرسپولیس به دو بانک تجارت و ملت واگذار شوند. گفته می‌شود فرزین، رنگ لوگوی دو باشگاه ملت و تجارت – قرمز و آبی پررنگ – را توجیه اصلی واگذاری پرسپولیس و استقلال به دولت اعلام کرده است.

 این وسط اخبار و حرف و حدیثهایی نگران‌کننده بر اساس توییت مانی غفار مدیررسانه‌ای اسبق استقلال در فضای مجازی، مبنی بر تمایل رنگی محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در انتخاب بانکهایی که قرار است مالک دو باشگاه پرطرفدار پایتخت شوند، بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس این اخبار علاقه فرزین به پرسپولیس و طرفداری او از پرسپولیس، باعث شده تا او بانکی را به عنوان مالک این باشگاه معرفی کند که در لیست 100 شرکت برتر کشور بر اساس صورتهای مالی 1401، سودآورترین بانک ایران بوده و رد رده نهم قرار داشته و بانک تجارت، چهاردهمین شرکت برتر و چهارمین بانک سودآور کشور بوده است.

در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، طبیعتا باید منتظر بحث‌های هواداری درباره تبعیض مجددی که بین دو باشگاه پرطرفدار پایتخت گذاشته خواهد شد، باشیم.

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که وضعیت اقتصادی و مالی تامین اجتماعی و هولدینگ خلیج فارس به مراتب بهتر از بانکهاست و واگذاری این دو باشگاه به تامین اجتماعی و هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس، دورنمای بهتری دارد.

1984