نگاهی به عملکرد وفایی در ۱۴۰۲؛ کسب جایگاه ۱۵ جهان برای اولین بار در اسنوکر ایران

نگاهی به عملکرد وفایی در ۱۴۰۲؛ کسب جایگاه ۱۵ جهان برای اولین بار در اسنوکر ایران

پایگاه خبری فوتبالی- برترین نماینده اسنوکر حرفه‌ای ایران در سال ۱۴۰۲ عملکرد قابل توجهی داشت و برای نخستین بار، کشورمان را در این رشته به رده ۱۵ جهان رساند.

به گزارش فوتبالی، حسین وفایی تنها نماینده ایران در تور حرفه‌ای اسنوکر جهان است. تمام مسابقات سطح قاره‌ای و جهانی زیر نظر فدراسیون آماتوری برگزار می‌شود و بازیکنانی که سطح خود را بالاتر از بقیه ورزشکاران ببرند، در تور حرفه‌ای به رقابت می‌پردازند. وفایی در سال گذشته نمایش‌های قابل‌توجهی داشت و توانست به جایگاه ۱۵ جهان نیز برسد اما حفظ این رتبه کار ساده‌ای نبود و پس از صعود، تنزل درجه داشت و در انتهای سال در جایگاه ۲۱ ایستاد.

برترین اسنوکربازهای ایرانی که بعضا مقام‌های آسیایی و جهانی نیز دارند، وفایی را به عنوان اسطوره اسنوکر ایران می‌دانند اما خود این بازیکن، اُسالیوان را اسطوره خود و جهان اسنوکر معرفی می‌کند و در سال ۱۴۰۲ ماجراهای زیادی با این قهرمان اسنوکر داشته است که اولین رقابت‌های سال را با درگیری لفظی با او آغاز کرد.

پس از آنکه وفایی موفق به شکست دینگ، رنک هشتم تور حرفه‌ای‌ها شد، باید با سالیوان بازی می‌کرد و برخی اختلافات کوچک موجب درگیری این ۲ قهرمان شد که پس از مدتی این مسئله حل شد.

پس از این درگیری وفایی که قبلا سالیوان را شکست داده بود، این بار با نتیجه ۱۳ بر ۲ شکست سختی را متحمل شد و از ادامه رقابت‌های قهرمانی جهان باز ماند. با این حال در رنک ۱۸ جهان ایستاد که خود به تنهایی موفقیت بزرگی به نظر می‌رسد و حتی «مبارک الخیارین»، رئیس فدراسیون جهانی اسنوکر، وفایی را اسطوره استثنائی خاورمیانه دانست.

ورود به جدول اصلی مسابقات آزاد انگلیس و رقابت در مسترز باعث شد که حسین را در جمع ۱۶ بازیکن برتر اسنوکر جهان ببینیم.

اسنوکر آزاد انگلیس برای حسین خوش یمن بود و تا نیمه‌نهایی این مسابقات صعود کرد اما گذشتن از سد مارک ویلیامز کار ساده‌ای نبود و مقابل رنک ۷ جهان شکست خورد. همین درخشش وفایی منجر به این شد که برای اولین یک ایرانی جایگاه ۱۵ جهانی را از آن خود کند و بتواند در دنیای حرفه‌ای اسنوکر حرفی برای گفتن داشته باشد.

وفایی پس از این به رقابت در مسابقات قهرمانی انگلستان(UK Championship) شرکت کرد و توانست نمایش چشمگیری بین هشت نفر برتر این رقابت‌ها نشان دهد. او در مسیر صعودی خود موفق شد شان مورفی، رنک ۶ و مارک سلبی، رنک ۵ جهان را شکست دهد و بازی بسیار سخت و زیبایی را مقابل سالیوان داشته باشد. با این حال وفایی باز هم نتوانست سالیوان را شکست دهد و از دور رقابت‌ها حذف شد. پس این اتفاق وفایی از رقابت‌های شوت‌اوت که در دور قبلی قهرمان آن شده بود، انصراف داد.

پس از انصراف از شوت‌اوت مسابقات جایزه بزرگ، مسابقات اسنوکر آزاد ولز و دیگر تورنمنت‌ها برگزار شد اما وفایی دیگر مثل گذشته در این بازی‌ها دیده نمی‌شد و به نظر عملکرد ضعیفی داشت.

وفایی در مصاحبه‌ای از کمبود روحیه خود صحبت کرد که بعد از شکست دومش مقابل سالیوان به شدت او را تحت‌تاثیر قرار داد.

با این حال مرد شماره یک اسنوکر ایران در سال ۱۴۰۲ موفق شد که باز هم به جدول اصلی مسابقات قهرمانی جهان برسد و این بار تمام عزم خود را برای صعود و شکست برترین‌های این رشته جذب کرده است.

۹۰۹۸