بهاریه فوتبالی/ نگاهی به چهارصد و دویی که رفت و چهارصد و سه‌ای که می‌آید!

بهاریه فوتبالی/ نگاهی به چهارصد و دویی که رفت و چهارصد و سه‌ای که می‌آید!

پایگاه خبری فوتبالی- انگار همین دیروز بود که سال 1402 شروع شد و در بهاریه آن سال، نگارنده با تبریک سال نو به همه کاربران عزیز، دوست داشتنی، پیگیر و ارزشمند فوتبالی، نوید یک سال فوتبالی‌تر از سال 1401 یعنی سال جام جهانی داد.

سال 1402 هم مثل برق و باد گذشت. با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش، با همه ماه‌ها و روزها و ساعات و دقایق و ثانیه‌هایش. برای فوتبالی‌ها علاوه بر تلخی و شیرینی‌های زندگی روزمره، فوتبالی بودن و طرفداری از تیم محبوب باشگاهی و حتی تیم ملی، هم یک زندگی متفاوت را با لحظات تلخ و شیرین رقم می‌زند.

ممکن است شما لحظات بدی را در زندگی‌تان سپری کنید. بدترین اتفاق ممکن هم برای‌تان افتاده باشد و سنگینی یک غم جانکاه، روی دل‌تان باشد اما با دیدن پیروزی تیم محبوب‌تان، با قهرمانی‌اش، با تاریخ سازی‌اش و حتی با بازی خوب و روان تیم محبوب‌تان، حال و هوای‌تان عوض می‌شود. این تفاوت فوتبال با دیگر رشته‌ها و حتی با دیگر پدیده‌هاست.

«فوتبالی» حالا با بیش از شش و نیم میلیون کاربرآنلاین که به صورت روزانه به پلتفرم‌های مختلف آن در اپ، سایت و شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند، با کمک و حمایت مدیران شرکت "آدران" که صاحب امتیاز فوتبالی هستند و همچنین دبیران و مدیران و نیروهای بخش‌های مختلف محتوای فوتبالی در میدان و دفتر و همچنین مدیران و نیروهای بخش فنی فوتبالی، با همه توان، سعی کرد مخاطبان پرشمار و چند میلیونی فوتبالی را در اپلیکیشن، سایت و شبکه‌های اجتماعی را راضی نگه دارد. هر چند معتقدیم همچنان جا برای کارهای جدید محتوایی در حوزه فوتبال و ورزش وجود دارد اما بازتاب‌ها و بازخوردهای مخاطبان، نشان می‌دهد که خوشبختانه اوضاع خوب بوده. اما دست‌اندرکاران فوتبالی، همچنان برای ارائه ایده‌های جدید در حوزه آنلاین، در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند. البته که مطمئنا هر کاری نقاط ضعف هم دارد و ما برای برطرف کردن نقاط ضعفی که به آن واقف هستیم، تلاش می‌کنیم.

فوتبالی در سال 1402 با همه توانش در پوشش اخبار و تصاویرو ویدیوهای اتفاقات مهم فوتبال ایران و جهان قدم برداشت. پس از تجربه موفق پوشش جام جهانی 2022 قطر در کنار پوشش لیگ برتر فوتبال ایران، لیگ دسته اول، رقابت‌های جام حذفی، رقابت‌های ملی و باشگاهی فوتسال مردان و زنان ایران، در سال 1402، پوشش لیگ فوتبال و فوتسال زنان به شیوه جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت. حتی پوشش رقابت‌های لیگ دسته اول مردان ایران هم با کیفیت‌تر شد. پخش زنده فوتبال‌های داخلی و خارجی در شبکه استادیوم توسعه جدی‌تری پیدا کرد و می‌شود گفت همه ایونت‌های مهم ورزش جهان (و نه تنها فوتبال ایران و جهان) از شبکه استادیوم برای کاربران پخش شد.

تقویم فوتبالی در سال 1402 هم شلوغ و پرترافیک بود. اول سال با رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال ساحلی آسیا شروع شد که با قهرمانی ساحلی بازان در تایلند و صعود آنها به جام جهانی 2024 دبی همراه بود. فوتبالی هم قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی و هم سوم شدن این تیم را در جام جهانی دبی در بهمن و اسفند به خوبی پوشش داد. 

فروردین سال 1402 با اولین محک دوستانه تیم ملی و امیرقلعه نویی شروع شد، ایران دو بازی دوستانه با روسیه و کنیا در ورزشگاه آزادی داشت. پایان سال هم تقریبا با شروع اردوی تیم ملی همراه شد و دوم و هفتم فروردین 1403 هم فوتبالی دو بازی رسمی در مقدماتی جام جهانی 2026 مقابل ترکمنستان را در تهران و عشق آباد برای شما پوشش خواهد داد. فوتبالی با حضوری ویژه در دوحه قطر هم جام ملت‌های آسیا را برای مخاطبانش پوشش داد. یک تیم 5 نفره در دوحه به صورت آنلاین و البته تولید آیتم‌های متفاوت، جام ملت‌ها را به موبایلهای کاربران فوتبالی آوردند و حیف که تیم ملی به فینال این تورنمنت نرسید تا حسرت فینالیست شدن در این جام نزدیک به نیم قرن برسد. 

ناکامی تیم امید در مقدماتی المپیک پاریس و همچنین ناکامی این تیم در بازی‌های آسیایی هانگژو هم از اتفاقات تلخ سالی بود که گذشت. علاوه بر ناکامی تیم امید، ناکامی تیم ملی جوانان هم روزهای پایانی سال 1401 باعث غیبت ملی پوشان در جام جهانی جوانان شد. جامی که در سال 1402 برگزار می‌شد و تیم ملی جوانان ایران در آن غایب بود. اما تیم ملی نوجوانان با صعود به جام جهانی اندونزی در تابستان، در تایلند جشن قهرمانی گرفت. جام جهانی نوجوانان در اندونزی برگزار شد و نوجوانان ایران درخشش ویژه‌ای در این جام داشتند. شکست دادن برزیل در دور گروهی و صعود به دور یک هشتم نهایی، حال همه را خوب کرد اما شکست در ضربات پنالتی مقابل مراکش، اجازه نداد ماجراجویی نوجوانان ادامه پیدا کند.

در کنار همه این اتفاق‌ها، فوتبالی کاری که آن را مثل آب خوردن بلد است یعنی لیگ برتر و جام حذفی فوتبال ایران را برای کاربرانش پوشش داد. رقابت‌هایی که معمولا از هفته پایانی داغ می‌شود. بهار سال گذشته پرسپولیس با قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجامی که البته به دلیل قهرمانی پرسپولیس در دو جام برگزار نشد، سه گانه گرفت. لیگ برتر فصل جدید هم فعلا با صدرنشینی استقلال دنبال می‌شود اما اختلاف آبی‌ها با پرسپولیس تیم دوم جدول سه امتیاز است. سپاهان هم در صورت پیروزی در دو بازی عقب افتاده می‌تواند به جمع مدعیان بپیوندد و لیگ برتر را در روزهای بهاری سال 1403 داغ‌تر کند.

فوتبالی توجه ویژه‌ای به فوتبال خارجی دارد. رقابت‌های فوتبال خارجی هم فقط مختص به اروپا نبود و رقابت‌های لیگ‌هایی که لژیونرهای ایرانی دارند هم پوشش داده شد. علاوه بر پوشش لیگ‌های اروپایی، رقابت‌های مهم لیگهای آسیایی و حتی آمریکای جنوبی به صورت خبری و ویدیویی و تصویری در فوتبالی قابل دسترس بود.

همانطور که در سال 1402، قول توسعه محتوا را داده بودیم این اتفاق افتاد و البته فرایند توسعه در سال 1403 هم ادامه خواهد داشت. فوتبالی حالا علاوه بر حضور جدی در اپلیکیشن، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب)، چند شبکه تلویزیونی اینترنتی آنلاین دارد که در قالب نام "استادیوم" رقابت‌های ورزشی را طبق یک کنداکتور از پیش تعیین شده و گزارشگران تخصصی حوزه فوتبال و منهای فوتبال برای کاربران پوشش خواهد داد. پخش زنده رقابت‌های مهم فوتبال در ایران و جهان، با گزارشگر اختصاصی در طول شبانه‌روز باعث می‌شود که کاربران هر جا که باشند، بتوانند بازی‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان را از طریق اپلیکیشن فوتبالی ببینند. در سال 1402 تولید محتوای ویدیویی آیتم محور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و بخش "فوتبالی آیتم" ایجاد و به شما عزیزان ارائه شد که اوج این آیتم‌ها در ایام جام ملت‌های آسیا و ارائه چالش های مختلف با تماشاگران حاضر در دوحه بود. تولید این آیتم‌ها در سال 1403 هم ادامه خواهد داشت و مطمئنا با ایده‌های نو و چالش‌های جالبی همراه خواهد بود. فوتبالی در سال 1403 آیتم‌هایی مثل نشست تبری، آنچه گذشت، محوطه جریمه و تولید آیتم‌های بازی‌ها در ورزشگاه‌ها و انجام چالش‌های مختلف با هواداران تیم‌ها را هم برای مخاطبانش تولید کرد.

طبق سنت هر ساله، فوتبالی این مژده را به مخاطبان و کاربرانش می‌دهد که در سال 1403 پوشش ویژه بازی‌های المپیک 2024 پاریس و جام ملت‌های اروپای 2024 آلمان و همچنین دیگر ایونت‌های معمول هر ساله فوتبال ایران (لیگهای فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی)، رقابت‌های قهرمانی فوتسال آسیا در تایلند، مقدماتی جام جهانی 2026 در قاره‌های مختلف، لیگهای پرطرفدار اروپایی، لیگ قهرمانان آسیا، لیگ قهرمانان اروپا و دیگر ایونت‌های پرمخاطب را، بدون تعطیلی و توقف، با تولید محتوای با کیفیت توسط نیروهای حرفه‌ای، در دستور کار خواهد داشت و از همین روزهای نوروزی کنار شما خواهد بود و طبق همان جمله معروف، قطار فوتبالی با حمایت و دلگرمی شما کاربران عزیز و دوست داشتنی فوتبالی شامل ایرانی‌های داخل و خارج از کشور، از حرکت نخواهد ایستاد.

در روزهای عید 1402 با پوشش اردوی تیم ملی فوتبال ایران و دو بازی تیم ملی با ترکمنستان در تهران و عشق آباد، بازی‌های رسمی و دوستانه مهم خارجی در فیفادی، رقابت‌های فوتبال باشگاهی اروپایی، آیتم‌های ویژه نوروز و پخش زنده رقابت‌های مختلف ورزشی و فوتبالی، طبق کنداکتور شبکه استادیوم، کنار شما هستیم تا باز هم نشان دهیم سالی که نکوست، از بهارش پیداست.

در پایان "گروه رسانه های فوتبالی" آغاز سال 1403 و نوروز باستانی را به فوتبالی‌های عزیز در جای جای جهان هستی، تبریک می‌گوید و برای مردم ایران و اهالی ورزش و فوتبال ایران سالی بهتر از سال گذشته آرزو می‌کند.

چیا فوادی/ مدیرمسئول و سردبیر گروه رسانه‌های فوتبالی