گزارش روز؛ تغییر پستی که باعث تحول در نتایج بارسلونا شد

گزارش روز؛ تغییر پستی که باعث تحول در نتایج بارسلونا شد

پایگاه خبری فوتبالی- در چند هفته اخیر ژاوی هرناندز از آندریاس کریستنسن در پست هافبک دفاعی بازی گرفت و از آن زمان، نتایج بارسلونا دچار تحول شد.

به گزارش فوتبالی، یکی از تغییراتی که ژاوی در چند هفته اخیر در ترکیب تیمش ایجاد کرد، تغییر پست آندریاس کریستنسن بود. این هافبک دانمارکی که در زمان حضورش در تیم‌های پایه چلسی هم سابقه بازی در این پست را داشت، توانست به خوبی از پس وظیفه سختی که ژاوی به او سپرده بود بر بیاید.

ژاوی هرناندز اولین بار در دیدار مقابل دپورتیوو آلاوس از این تغییر سیستم رونمایی کرد که بارسلونا در آن بازی موفق شد با 3 گل از سد حریف خود عبور کند. پس از آن، بارسا هرگز شکست نخورد و در 7 مسابقه، آمار 4 پیروزی و 3 تساوی را به ثبت رساند. این در حالی است که در 4 بازی پیش از ایجاد این تغییر، 3 شکست و تنها 1 برد به ثبت رسیده بود.

پس از جدایی سرخیو بوسکتس از بارسلونا، مدیران باشگاه گزینه‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادند، اما به علت محدودیت‌های مالی، بلوگرانا هیچکدام از آن بازیکنان سرشناس را به خدمت نگرفت تا در نهایت، اوریول رومئو به خدمت گرفته شود.

رومئو اما نتوانست انتظارات را برآورده کند و پس از مدتی تبدیل به یک نیمکت‌نشین صرف شد. حالا کریستنسن تبدیل به همان حلقه گمشده ترکیب بارسلونا شد. کاری که انتظار می‌رفت رومئو انجام بدهد را حالا این بازیکن دانمارکی انجام می‌دهد.

حضور او باعث شده تا فضای مقابل مدافعان بارسلونا به خوبی پوشش داده شود. کریستنسن اجازه نمی‌دهد تا فضای پشت محوطه جریمه بارسلونا خالی بماند و این وظیفه‌شناسی در آمار گل‌های خورده بارسلونا هم نمود پیدا کرده است.

از زمانی که کریستنسن به پست هافبک دفاعی رفته، بارسلونا در 7 مسابقه 6 گل دریافت کرده است. این در حالی است که آن‌ها در 7 بازی پیش از آن، 16 گل دریافت کرده بودند؛ یعنی 10 گل بیشتر از زمانی که کریستنسن هافبک دفاعی بود.

کریستنسن توانایی بالایی هم در انتقال توپ به خطوط جلویی دارد. این بازیکن پیش از این نیز به عنوان مدافعی شناخته می‌شد که تسلط بالایی بر روی توپ دارد و می‌تواند بازیسازی از عقب زمین را به خوبی انجام دهد. او حالا این ماموریت را یک خط جلوتر، یعنی در پست هافبک شماره 6 انجام می‌دهد.

البته این بازیکن یک ضعف بزرگ هم دارد. او دوندگی و سرعتی که یک هافبک دفاعی لازم دارد را ندارد و شاید حضور یک بازیکن دونده مثل فرنکی دی یونگ یا پابلو گاوی بتواند این ضعف را پوشش دهد، اما از شانس بد کریستنسن هر دو هافبک دونده بارسلونا در حال حاضر مصدوم هستند و تا حداقل یک ماه دیگر در دسترس نخواهند بود.

هرچند که فرمین لوپز می‌تواند این کار را در کنار کریستنسن انجام دهد و با تلاش و دوندگی خود، ضعف هافبک دانمارکی تیمش را مخفی کند؛ اما لوپز تجربه‌ دی یونگ و گاوی را ندارد و این ممکن است در ادامه فصل برای بارسلونا مشکل‌ساز شود.

باید دید این تغییر پست که در چند هفته اخیر تاثیر مثبت در روند نتایج بارسلونا داشته، آیا تا پایان فصل می‌تواند به خوبی جواب دهد یا شرایط طور دیگری رقم خواهد خورد.

1428