واکنش داور زن ایرانی به حذف شدن از دربی در پی انتشار عکس جنجالی

واکنش داور زن ایرانی به حذف شدن از دربی در پی انتشار عکس جنجالی

پایگاه خبری فوتبالی- مهناز ذکایی به ماجرای حذف شدنش از دربی واکنش نشان داد و گفت هرگز در فعالیت حرفه‌ای خود از تیمی جانبداری نکرده است.

به گزارش فوتبالی، اگر به خاطر داشته باشید، دربی رفت بین استقلال و پرسپولیس حدود سه ماه قبل با VAR برگزار شد تا 23 آذر 1402، نخستین روز رونمایی رسمی از VAR در تاریخ مسابقات باشگاهی ایران لقب بگیرد. 

در شرایطی که قرار است دربی برگشت هم با کمک VAR برگزار شود، مسئله‌ای که حسابی جلب توجه کرده، استفاده از دو داور زن ایرانی در اتاق VAR است.

با تصمیم فدراسیون فوتبال، قرار شد مهسا قربانی و مهناز ذکایی در اتاق VAR در روز دربی حضور داشته باشند. قربانی و ذکایی، هر دو از داوران الیت ایران به شمار می‌روند و سابقه قضاوت در دیدارهای مهمی را در کارنامه دارند، ضمن اینکه جزو معدود داوران ایرانی هستند که لایسنس VAR را دریافت کرده‌اند.

اما بعد از مطرح شدن نام ذکایی به عنوان یکی از اعضای تیم داوری دربی، اتفاقی رخ داد که به حذف او از دربی منجر شد. در عکسی که از دیروز حسابی وایرال شده، ذکایی روی سکوهای ورزشگاه آزادی دیده می‌شد آن‌هم در وضعیتی که یک کلاه هواداری قرمز رنگ بر سر داشت و ظاهرا در حال تشویق پرسپولیس بود.

بررسی‌های بیشتر در این زمینه، مشخص کرد که عکس جنجالی مربوط به سال 97 و مربوط به فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن بوده که در تهران برگزار شد و پس از سال‌های طولانی، بانوان هوادار اجازه یافتند برای اولین در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند.

در پی این ماجرا، طبیعی بود که فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از بروز حساسیت‌ها، ذکایی را از اتاق VAR کنار بگذارد و صبح امروز این خبر به صورت غیررسمی منتشر شد که فدراسیون تصمیم گرفته به جای وی از سعدالله گل‌مرادی، داور تاجیکستانی در اتاق VAR استفاده کند.

طی ساعات اخیر، مهناز ذکایی تاحدودی مورد هجمه و انتقاد قرار گرفت و به جانبداری از یک تیم خاص متهم شد و به همین دلیل تصمیم گرفته درباره آن عکس صحبت کند.

ذکایی در گفت و گویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده، درباره عکس منتشر شده از خودش اینطور توضیح می‌دهد: «این دیدار اولین حضور بانوان در ورزشگاه آزادی پس از سال‌ها بود. اگر یادتان باشد اینفانتینو هم در این بازی حضور داشت. باید این را بگویم که در آن بازی بحث استقلال و پرسپولیس نبود و بانوان علاقه‌مند به فوتبال می‌خواستند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و برای تماشای فوتبال به ورزشگاه آزادی بروند.»

داور زن فوتبال ایران درباره حمایت و جانبداری از یک تیم خاص اینطور می‌گوید: «من هیچوقت در کارم به عنوان یک داور حرفه‌ای برای تیمی جانبداری نکرده‌ام و برای من عجیب است که چنین اتفاقی پس از معرفی نامم به عنوان یکی از داوران دربی رخ داد. به همین دلیل تصور می‌کنم که این اتفاق از درون جامعه فوتبال رخ داده است. در هر صورت من فرصت حضور در دربی را از دست دادم اما امیدوارم هر کسی در این بازی به عنوان داور حضور دارد، موفق باشد.»

7474