درباره نخستین داور زن دربی؛ مهسا قربانی بالاتر از همه داوران

درباره نخستین داور زن دربی؛ مهسا قربانی بالاتر از همه داوران

پایگاه خبری فوتبالی- با داور ویژه دربی بیشتر آشنا شوید.

به گزارش فوتبالی، پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره کمیته داوران با حضور مهسا قربانی در تیم داوری دربی موافقت کرد تا او‌ نخستین زنی باشد که در دربی پایتخت در تیم داوری حضور دارد.

مهسا قربانی متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۸ در تهران است و داوری را از سال ۸۶ در فوتسال آغاز کرده است. او سال ۹۲ مجوز داوری در فوتبال را گرفت و خیلی زود مراحل پیشرفت را طی کرد. قربانی دو لیسانس کامپیوتر و تربیت بدنی دارد و کارشناس ارشد مدیریت ورزشی است. 

اولین قدم در راه داوری فوتبال؛ داور آینده‌دار ای اف سی

مهسا قربانی همزمان با ورودش به فوتبال به عنوان یکی از داوران آینده‌دار به ای اف سی معرفی شد. داوران آینده‌دار برای مسابقات زیر ۱۴ سال آسیا از بین کسانی انتخاب می شدند که زیر ۲۵ سال سن داشتند بتوانند تستهای آمادگی جسمانی و زبان انگلیسی را پاس کنند که همه این فاکتورها را مهسا قربانی داشت تا یک داور خوب به فوتبال آسیا در حال معرفی شدن باشد.

سال ۲۰۱۷ و اتفاق ویژه برای قربانی

مهسا قربانی سال ۲۰۱۷ پس از پشت سر گذاشتن دوره های دو سال کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان داور الیت ایران معرفی شد تا از این تاریخ به بعد بتواند در مسابقات بین المللی داوری کند. او پس از الیت شدن برای نخستین بار به مسابقات دور مقدماتی جام ملت های زنان آسیا دعوت شد تا اولین تجربه داوری بین‌المللی خود را کسب کند. شاید مهمترین دیداری که در آن سال ها قضاوت کرده باشد دیدار کره جنوبی و کره شمالی بود که از نظر سیاسی بسیار حساس است اما قربانی به خوبی از پس قضاوت این بازی برآمد.

داوری در دو دوره جام ملتهای زنان آسیا

سال ۲۰۱۸ مهسا قربانی به همراه انسیه خباز مافی‌نژاد به عنوان داور و‌ کمک داور برای مرحله نهایی جام ملتهای آسیا که در اردن برگزار می‌شد دعوت شدند و به دلیل عملکرد خوبشان در این مسابقات و در سالهای بعد، هر دو در جام‌ ملتهای زنان آسیا در سال ۲۰۲۲ هم حضور داشتند.

لایسنس VAR؛ قربانی پیشتاز در مجوز وی ای آر

سال ۲۰۲۱ اتفاق بی‌نظیری برای مهسا قربانی افتاد و‌ این داور تبدیل نخستین داور زنی شد که مجوز فیفا برای VAR در سه بخش کمک داور ویدیویی، دستیار کمک داور ویدیویی و داور مسابقاتی که از VAR در آنها استفاده می‌شود را کسب کند. پس از او، موعود بنیادی‌فر و مهناز ذکایی هم توانستند این مجوز را از فیفا دریافت کنند تا پس از خروج داوران سابق از لیست ایران، این سه داور تنها داورانی باشند که سه مجوز لازم برای قضاوت در یک دیدار با VAR را داشته باشند.

مهسا قربانی و یک حسرت بزرگ

مهسا قربانی و انسیه خباز مافی نژاد نخستین داوران زن ایران بودند که کاندیدای حضور در جام جهانی زنان شدند. یکی برای داور وسط و دیگری برای کمک داوری اما با توجه به اینکه این‌ دو داور، امکان قضاوت مسابقه‌ای با VAR را در ایران پیدا نکردند. از لیست نهایی داوران جام جهانی کنار گذاشته شدند تا حسرت بزرگی برای این داوران باقی بماند.

۶۰۰۱