ماگمادوف: با تجربه ۴ عمل جراحی می‌گویم حسن یزدانی مسیر درستی را می‌رود/ با رضا یزدانی هم‌تیمی بودم

ماگمادوف: با تجربه ۴ عمل جراحی می‌گویم حسن یزدانی مسیر درستی را می‌رود/ با رضا یزدانی هم‌تیمی بودم

پایگاه خبری فوتبالی- ماگومدرسول گادژی ماگمادوف قهرمان روسی می‌گوید تجربه ۴ عمل جراحی و بازگشت به میدان را داشته و به همین دلیل اعتقاد دارد که حسن یزدانی مسیر درستی را می‌رود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، ماگومدرسول گادژی ماگمادوف در جام باشگاه‌های جهان یکی از اعضای تیم بانک شهر بود و در نهایت کشتی‌اش را با باخت مقابل عرفان الهی سپری کرد.

پیش از این مبارزه فرصتی دست داد تا با کمک دکتر سیامک سیام مترجم و عضو تیم بانک شهر، گفت‌وگوی متفاوت با قهرمان داغستانی داشته باشیم که دو بار پیش از این طلای جهانی را به دست آورده است.

ماگمادوف جدا از اینکه کشتی‌گیر خوبی است، باور و اعتقاد عجیبی در زندگی دارد، باوری که مدال و قهرمانی را در درجه اهمیت بسیار کمتری در مقایسه با اخلاق و برجای گذاشتن اثر خوب از خود در دنیا برای او قرار داده است.

گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری تسنیم با ماگومدرسول گادژی ماگمادوف را در زیر می‌خوانید:

 یادم هست قبلاً گفته بودید امسال هم برای شرکت در مسابقات المپیک در وزن 74 کیلوگرم وارد رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشورتان می‌شوید.

بله در 74 کیلو کشتی خواهم گرفت.

 با حضور کشتی‌گیری چون زائوربک سیداکوف چقدر شانس برای رسیدن به دوبنده تیم ملی دارید؟

من با سیداکوف پنجاه - پنجاه هستم و نگرانی‌ ندارم.

 چند بار با هم کشتی گرفتید؟

تا حالا با هم مسابقه نداده‌ایم.

 سیداکوف در فینال جهانی 2023 با زیرکی کایل دِیک آمریکایی را برد. برگ برنده او در این مصاف بزرگ و سنگین چه بود که در ثانیه‌های آخر ورق را به سود خودش برگرداند؟

برگ برنده سیداکوف این است که اصلاً به حریفش فرصت نمی‌دهد کار کند و وقتی حریف دور می‌شود سیداکوف دائم به او نزدیک می‌شود و آنقدر فعال است که فرصت امتیاز گرفتن به حریفش نمی‌دهد.

 سطح 74 کیلوگرم کشتی آزاد جهان خیلی بالاست، از روس‌های دوتابعیتی شده که به عضویت دیگر تیم‌ها درآمدند تا مدعیان غیر روس. مدال گرفتن در این وزن واقعاً سخت است.

بله من در کشور خودم حریفانی دارم و بعضی هم به کشورهای دیگر رفتند و همه هم مدعی هستند.

 مثل تسابولوف، جمالوف و...

درست است، در اروپا و مسابقات جهانی و حتی در آسیا قهرمانان مدعی زیادی در 74 کیلوگرم حضور دارند. در این وزن اصلاً مبارزه راحتی وجود ندارد و من کاملاً آشنا هستم.

 یونس امامی را چقدر جزو مدعیان اصلی این وزن می‌دانید، خصوصاً اینکه چند ماه قبل در فینال لیگ برتر هم با هم کشتی گرفتید و امامی معتقد به اشتباه داوری بود که البته کمیسیون داوران فدراسیون کشتی ایران تأیید کرد برنده آن مبارزه شما بودید.

یونس قهرمانی در سطح جهان است و همه مردم او را می‌شناسند. او به شدت قدرتی، تکنیکی و فنی است. کشتی با امامی برای من سخت بود و او در آینده شانس زیادی خواهد داشت که در مسابقات جهانی والمپیک موفق باشد. نظری که در مورد اشتباه داوری هم وجود داشت، همانطور که گفتید بعد از بررسی به سود من اعلام شد و گفتند داور اشتباه نکرده، اما به هر شکل برای من مسابقه سختی بود.

 جمالوف، سیداکوف، تسابولوف؟ کدام یک حریف سخت‌تری در 74 کیلوگرم هستند؟

همه سطح فنی این نفرات آنقدر بالاست که هر کدام تکنیک منحصربه فرد خودش را دارد. نمی‌توانم یکی از آنها را ارجح نسبت به دیگری بدانم.

 شما دو قهرمانی جهان دارید که از آخرین آن زمان زیادی گذشته است.

سال 2018 آخرین قهرمانی جهان من بود.

 اکنون سال 2024 هستیم، می‎‌خواهم بدانم چرا بین آخرین قهرمانی شما 6 سال فاصله افتاده و هنوز نتوانستید به آن سطح سابق برگردید؟

من 4 جراحی انجام دادم. سه بار جراحی زانو بود و یکی جراحی معده.

 چند سال‌تان هست؟

18 سال به اضافه.. (خنده). 32 سال.

چه چیزی باعث می‌شود در 32 سالگی با این انگیزه بگویید با سیداکوف پنجاه - پنجاه هستید، سیداکوفی که واقعاً کشتی‌گیر فوق‌العاده‌ فنی و کاملی است.

فقط تکنیک من، تکنیکی دارم که هر کسی نمی‌تواند وقتی آماده هستم با من کشتی بگیرد.

 چون سابقه کشتی گرفتن با حسن یزدانی را در فینال جهانی داشتید و چهار مرتبه هم جراحی انجام دادید، دوست دارم نظرتان را در مورد حسن یزدانی و کیفیت بازگشتش به مسابقه بعد از جراحی کتف بدانم.

این را نمی‌توانم بگویم اما بستگی به زمان و چگونگی جراحی‌اش دارد که چقدر تا المپیک فاصله دارد. الان شروع به تمرین کرده؟

 نه، فقط کار بدنسازی انجام می‌دهد و گفته شده حدود دو ماه دیگر می‌تواند روی تشک بیاید.

او برای آمادگی بدنی خودش کار می‌کند و این مسیر درستی است. من هم مثل حسن یزدانی بودم اما فرمم را از دست ندادم چون تمرینات آمادگی جسمانی را بعد از جراحی داشتم و حسن هم دارد همین کار را انجام می‌دهد.

 از نظر شما که حریف یزدانی بوده‌اید، چرا با وجودی که او کشتی‌گیر فنی و خوبی است فکر می‌کنید مقابل دیوید تیلور آمریکایی بیشتر مغلوب شده است؟

تیلور از نظر فیزیکی شرایط خوبی دارد و خیلی زیرگیر خوبی است؛ کاری می‌کند که حسن در این مبارزه خسته شود. دلیل آن هم برتری فیزیکی او نسبت به یزدانی است.

 در کشتی از چه کسی الهام گرفته‌اید؟

سایتی‌اف را می‌توانم بگویم که هم از لحاظ هوش و فنی از همه بالاتر بود، ساجید ساجیدوف هم کشتی‌گیر خوبی بود.

 اگر چشم‌تان را ببندید، بهترین اتفاق زندگی قهرمانی‌تان که پیش روی‌تان می‌آید چیست؟

در این رابطه نمی‌توانم چیزی بگویم چون همیشه تلاش کردم خدا از من راضی باشد. (دکتر سیامک سیام مترجم بانک شهر اینجا اضافه می‌کند، روس‌ها قهرمانان بسیار معتقدی هستند، وقتی وارد فرودگاه می‌شوند اول از همه نمازشان را می‌خوانند.) ما شخصی هستیم که وقتی برای زندگی تلاش می‌کند، همه اینها، نتایجی که حاصل می‌شود چه بد و چه خوب، همه از خداست. بنابراین وقتی نیت من این است، از بردها و باخت‌ها خیلی خوشحال و ناراحت نمی‌شوم.

 می‌خواستم سؤال بعدی‌ام بزرگ‌ترین حسرت زندگی‌ ورزشی‌تان باشد، با این دیدگاه چه پاسخی برای این پرسش دارید؟

چیزی که بخواهم بگویم، المپیک و شرکت در آن است، اما یک حسرت نیست، فقط دوست دارم به آن برسم. اگر هم نرسیدم باز حسرتش را نخواهم خورد چون این را هم از طرف خدا می‌دانم. از همه اینها بالاتر این است که به بهشت بروی.

 بهشت را چطور می‌بینید؟

بهشت این است که انسان خوبی باشی و برای مردم چیزهای خوبی بخواهی.

 چقدر دیدگاه‌های جالبی دارید. نمی‌دانم چقدر مرتبط به موضوع است اما این دیدگاهی که نسبت به قهرمانی و مدال داشتید، من را یاد آقای تختی، قهرمان و اسطوره ورزشی ایران انداخت زمانی که روی سکوی اولی رفت و گفت احساس کردم اینجا نه به مغزم اضافه شده و نه به وزنم.

صحبت‌های او هم در همین حوزه معنوی زندگی است. چیزی از این دنیا با خودمان نمی‌بریم. نه مدال و نه مقام، فقط کارهایی که انجام داده‌ و خاطره خوبی که بر جای گذاشته‌ایم با خود خواهیم برد. اینکه مسئولیت پذیر باشیم و سعی کنیم انسان خوبی باشیم. همه چیزهایی که داریم، باید اینجا بگذاریم و اعمال خوب آدم می‌ماند، بقیه را اینجا می‌گذاریم، هر چیزی که باشد.

 توشه شما چیست؟

خدا فرصتی داده که آدم درستی بوده و درست عمل کنم تا در زندگی وجدان راحت داشته باشم. انسان خوب بودن و درست عمل کردن کار سختی است. برای شما مثال می‌زنم، یک قهرمان همانطور که در زندگی ورزشی‌اش برای رسیدن به مدال طلا تلاش می‌کند، در زندگی فردی هم تلاش می‌کند کارهای درست برای خودش و اطرافیانش انجام دهد، این هم گنجینه‌ای است که با خودمان به آن دنیا می‌بریم. از چیزهایی که به دست آوردید، مغرور نشوید، چیزی که به دست می‌آورید حقیقتاً برای شما نیست، از خداست. اگر پول در دستت باشد، آن را از دست خواهی داد، پول و ثروت باید در قلب شما باشد.

 این دید و باور از کجا می‌آید؟

1400 سال پیش وقتی قرآن نازل شد. اینها بستگی به مذهب و دیدگاه آدم‌ها دارد، فقط نباید آن را مطالعه کرد، باید در زندگی‌مان آن را به کار ببریم. نه من، تمام مردم دنیا.

 کتاب زیاد می‌خوانید؟

بیشتر کتاب‌های مذهبی می‌خوانم.

 می‌توانم بپرسم آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

زندگی پیامبران؛ این کتاب را خوانده‌ام اما باز هم خواهم خواند. من در رابطه با این کتاب، دو کتاب از دو نویسنده مختلف را می‌خوانم.

 خیلی برایم جالب بود، شما جدای از بحث فنی و کشتی، دید عمیقی نسبت به دنیای پیرامون‌تان دارید.

مهم‎‌ترین چیز این است که شما یک فایده داشته باشید. اگر فقط یک نفر، حتی روی شما آن اثر را داشته باشم، کافی است.

در پایان هم درمورد تیم رضا یزدانی در کشتی بگویید، شما و عباس گاژی‌ ماگمادوف حالا دیگر به عضوی از خانواده تیم‌های او بدل شدید که همیشه از شما استفاده می‌کند.

من جدا از تیم‌هایی که برای او کشتی گرفتم، 15-16 سال پیش هم با رضا یزدانی هم‌تیمی بودم. اعتمادی که به رضا یزدانی دارم و او به من دارد، سبب شده خیلی به هم نزدیک شویم و همین باعث شده الان اینجا باشیم. 3-4 سال است که هر سال با تیم او قرارداد می‌بندم.

1999