مبینی: بانوان دوومیدانی‌کار توانایی فتح سکوهای آسیایی را دارند/ شاید تفتیان در اوج نبود

مبینی: بانوان دوومیدانی‌کار توانایی فتح سکوهای آسیایی را دارند/ شاید تفتیان در اوج نبود

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست فدراسیون دوومیدانی گفت: نتایج پیکارهای دوومیدانی داخل سالن آسیا نشان داد که اگر به بانوان اعتماد کنیم در آینده نزدیک سکوهای آسیا را فتح خواهند کرد و این منوط به داشتن برنامه هدفمند در بخش بانوان است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، یازدهمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا از ۲۸ بهمن ماه به مدت سه روز با حضور ۴۳۰ ورزشکار از ۲۶ کشور در سالن آفتاب انقلاب تهران برگزار شد.

تیم ملی دوومیدانی کشورمان در حالی که به عنوان کشور میزبان در مجموعه دوومیدانی آفتاب انقلاب میزبان یازدهمین دوره مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا بود با مجموع ١۶ مدال؛ ٩ مدال در بخش بانوان و ٧ مدل در بخش مردان در جایگاه چهارم ایستاد.

در این دوره از رقابت‌ها بانوان ملی‌پوش کشورمان موفق به کسب ٢ مدال طلا، ۴ نقره و ٣ برنز و همچنین سه رکوردشکنی ملی شدند. در بخش مردان نیز یک طلا، ٢ نقره و ۴ برنز و همچنین شکسته شدن یک رکورد ملی دستاورد ورزشکاران کشورمان بود.

مهدی مبینی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره میزبانی از یازدهمین دوره مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا تهران، اظهار داشت: قبل از اینکه بخواهیم میزبان این مسابقات شویم تنها ۵۰ روز فرصت داشتیم. در این مدت کم باید زیرساخت‌ها را بازسازی و نوسازی می‌کردیم و همزمان کارهای نرم‌افزاری را انجام می‌دادیم. کار بسیار سخت و نفس‌گیری بود. تمام تلاشمان را کردیم تا با زمان‌بندی درست به سوی هدف حرکت کنیم تا بتوانیم آماده برگزاری مسابقات شویم.

وی افزود: قبل از آن هم مشخص بود که مسابقات داخل سالن آسیا بسیار اهمیت دارد زیرا المپیک پاریس نزدیک است و دوومیدانی‌کاران کشورهای مختلف برای کسب سهمیه المپیک و ورودی مسابقات جهانی در این مسابقات شرکت کردند. ۳۸۰ ورزشکار خارجی به همراه کادر و مربیان خود ۴۳۰ نفر در این مسابقات شرکت کردند و این موضوع نشان می‌دهد این رقابت‌ها به لحاظ کمی و کیفی سطح بالایی داشت.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی عنوان کرد: در بخش بانوان با توجه به محدودیت‌ها در حال رشد و بالندگی هستیم و بانوان کشورمان بسیار عالی در این مسابقات ظاهر شدند. ریحانه مبینی در پرش طول رکورد ایران را ارتقا داد اما هفتم شد. این موضوع نشان دهنده آن است که سطح این رویداد مانند فضای باز بود.

وی ادامه داد: قهرمانان جهان و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی هم در بخش بانوان و هم مردان در تهران حضور داشتند. نتایج نشان داد که اگر به بانوان اعتماد کنیم در آینده نزدیک سکوهای خیلی خوبی در آسیا کسب می‌کنند، نمونه آن نازنین عیدیان با ۱۸ سال سن که نقره ۴۰۰ متر و ورودی مسابقات جهانی را گرفت و بسیار ارزشمند است. امیدوارم این روند رو به رشد ادامه یابد. باید برنامه هدفمندی برای دختران ما طرح‌ریزی شود که در رقابت‌های آتی هم روند مدال‌آوری ادامه یابد. در اردیبهشت ماه دختران را به مسابقات جوانان آسیا در کشور امارات اعزام می‌کنیم و شانس مدال هم دارند.

مبینی خاطرنشان کرد: در بخش مردان هم سبحان احمدی رکورد ایران را در دوی ۸۰۰ متر ارتقا داد و نشان داد که امروز می‌تواند یکی از شانس‌های کسب سهمیه المپیک باشد. اگر در مسابقات آتی بتواند دوباره در فضای باز رکورد یک دقیقه و ۴۶ ثانیه را تکرار کند، می‌تواند سهمیه المپیک از طریق رنکینگ را کسب کند.

وی اضافه کرد: علی امیریان نیز با ۲۰ سال سن در ماده ۱۵۰۰ متر بهترین نتیجه را به دست آورد و برنزی شد. رکورد او با وجود سن کمش بسیار ارزشمند بود. مسابقات در بخش مردان سطح بالایی داشت و در پرش بانیزه ملی‌پوش چینی با پرش ۵ متر و ۶۵ سانتی متری به طور مستقیم رکورد ورودی المپیک را به دست آورد و از طریق رنکینگ وارد المپیک نشد.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی درباره ششمی حسن تفتیان در ۶۰ متر داخل سالن آسیا یادآور شد: ماده اصلی تفتیان ۱۰۰ متر است. درست است که او رکورددار ۶۰ متر ایران و جزو ۶ نفر برتر جهان در برهه‌ای از زمان بوده و نتایج ارزنده‌ای در این ماده داشته، اما ورزشکار در زمان بدن سازی در حال افت است و شاید تفتیان به پیک خود نرسیده بود و نتوانست نتیجه قابل ملاحظه‌ای بگیرد. مشکلی نیست و باید در آغاز فصل در دوی ۱۰۰ متر به پیک خود برسد و امتیازات لازم را برای کسب سهمیه بگیرد. وی ۹۰ درصد راه کسب سهمیه المپیک را پیموده و امیدوارم که افت نکند و جمع امتیازاتش را بالا ببرد و به سهمیه برسد.

او گفت: از کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان تشکر ویژه دارم زیرا واقعا از ما حمایت کرد؛ اگر حمایت‌های ویژه هاشمی، شروین اسبقیان و معاون اداری مالی وزارت و مسئولان کمیته ملی المپیک نبود نمی‌توانستیم این مسابقات را برگزار کنیم و میزبان شایسته‌ای باشیم. این میزبانی شایسته، نظر من نیست بلکه نظر رئیس و دبیرکل کنفدراسیون دوومیدانی آسیا است که بارها با ابراز رضایت گفتند که باور نداریم این سالن به موقع آماده و این رویداد برگزار شود و اظهار خرسندی کردند.

1999