خروجی قهرمانی قطر در جام ملتها؛ مرگ تیکی تاکا در آسیا؟

خروجی قهرمانی قطر در جام ملتها؛ مرگ تیکی تاکا در آسیا؟

پایگاه خبری فوتبالی- قطر با یک مربی اسپانیایی و با روشی غیراسپانیایی قهرمان آسیا شد.

به گزارش فوتبالی، جام قهرمانی آسیا به یک مربی اسپانیایی رسید. در میان چهره‌‌های نام آشنای مربیان اروپایی، در نهایت این لوپز اسپانیایی بود که بعد از حضور کوتاه مدتش در تیم ملی قطر توانست یک جام را به این کشور هدیه کند. 

هر وقت صحبت از مربی اسپانیایی و جام قهرمانی باشد ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت تیکی‌تاکا می‌رود. آمار اما نشان می‌دهد که بعد از فوتبال اروپا کم کم تیکی‌تاکا و موفقیت آن در بقیه تیم‌ها و قاره‌ها هم در حال افول است. قطر با مربی اسپانیایی و با سبکی غیراسپانیایی قهرمان شد.

 نگاهی به آمار پاس‌های قطر نشان می‌دهد  که آنها در این زمینه یکی از ضعیف‌ترین آمار را داشتند. تمام رکوردهای پاس‌کاری هم در اختیار شاگردان یورگن کلینزمن قرار داشت. تیمی که البته نه کیفیت قابل قبولی را ارائه داد و نه به نتایج خوبی دست پیدا کرد. با این حال تعداد پاس‌کاری آن‌ها رکوردهای ویژه‌ای را در آسیا ثبت کرد. برخلاف آن‌ها قطر به عنوان قهرمان و همچنین اردن به عنوان فینالیست در میان ترین‌های این فاکتور جایگاهی نداشتند.

در جدول تعداد پاس‌ها قطر را بعد از کره در رده دوم می‌بینیم اما باید درنظر گرفت که با توجه به تعداد بازی بیشتر قطر نسبت به بقیه تیم‌ها این رتبه واقعی نیست. میانگین حدود 430 پاس در هر بازی، قطر را با فاصله بسیار زیاد نسبت به تیم‌های دیگر در رده‌های پایین قرار می‌دهد. برای مثال این عدد برای ژاپن حدود 540 پاس در هر بازی و یا برای تیم ملی ایران حدود 510 پاس بوده است.

در بخش دقت پاس‌ها هم در میان 10 تیم اول نامی از تیم قهرمان جام دیده نمی‌شود! فلسطین با 78 درصد پاس صحیح تیم دهم جام است و قطر احتمالا با درصد پاس حدود 75 درصدی در میان اخرین تیم‌های جام جای دارد.

اوضاع اردنی‌ها از این هم بدتر است آنها با میانگین حدود 400 پاس و دقت پاس کمتر آماری کمتر از قطری‌ها هم ثبت کردند. موفقیت این دو تیم به علاوه موفق نشدن تیم‌هایی که فوتبال مالکانه را در دستور کار خود قرار داده بودند نشانه‌ای بر این است که گویا باید موفقیت با تیکی‌تاکا را این روزها در کمترین حالت خود دانست و باید به فکر شیوه‌ها و راه‌های جدیتری برای قهرمانی و موفقیت بود.

4326