تبعات ناکامی در جام ملت‌ها؛ کسی نمی‌تواند حواله‌ خودروی ملی‌پوشان را پیگیری کند!

تبعات ناکامی در جام ملت‌ها؛ کسی نمی‌تواند حواله‌ خودروی ملی‌پوشان را پیگیری کند!

پایگاه خبری فوتبالی – ماجرای لغو مجوز واردات خودروهای خارجی توسط ملی‌پوشان ایران هنوز حل نشده است.

به گزارش فوتبالی، جام ملت‌های آسیا 2023 با قهرمانی تیم ملی قطر و ناکامی تیم ملی ایران در راهیابی به دیدار پایانی تمام شد. ایران در نیمه نهایی به قطر باخت و قطری‌ها در فینال اردن را شکست دادند.

پیش از اعزام تیم ملی به قطر برای حضور در این مسابقات یکی از مسائلی که مطرح شد ماجرای حمایت فدراسیون فوتبال از بازیکنان در بحث دریافت مجوز خودروهای وارداتی به ایران بود.

این مجوز به گفته مقامات فدراسیون، پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 بود. خیلی از بازیکنان هم کار واردات خودروی مد نظرشان را تا مراحل مختلفی انجام داده بودند. علیرغم برخی اعتراضات پراکنده به این مساله، به نظر نمی‌رسید مشکلی در روند این کار وجود داشته باشد.

اما مصاحبه محمد حسین کنعانی زادگان و لو رفتن قیمت تقریبی خودروهای وارداتی باعث شکل گرفتن یک جبهه اعتراضی قدرتمند علیه فوتبالیست‌های تیم ملی شد. تعداد زیادی از فوتبالدوستان و البته ملی پوشان دیگر رشته‌های ورزشی در این جبهه بودند.

اعتراضات به قدری بالا گرفت که دیوان عدالت اداری این مجوزها را لغو کرد! این در حالی بود که برخی بازیکنان خودروی خودشان را وار کرده بودند و به فروش هم گذاشته بودند. البته با این قول که بعد از فروش برایش پلاک هم بگیرند. اما با رای دیوان عدالت اداری دیگر امکان گرفتن پلاک وجود نداشت.

چند روز قبل از اعزام تیم ملی به قطر فدراسیون فوتبال هم یک بیانیه صادر کرد و در آن خواستار بازگرداندن مجوز واردات خودرو به بازیکنان شد. در این بیانیه تلویحا گفته شده بود که صدور مجدد این حواله‌ها باعث افزایش روحیه بازیکنان و تقویت تیم خواهد شد.

اما حالا تیم ملی با ناکامی در قهرمانی به ایران برگشته است و فعلا هم خبری از تغییر رای دیوان عدالت اداری نیست. شاید اگر تیم ملی می‌توانست قهرمانی جام ملت‌های آسیا را به دست بیاورد می‌شد درباره بازگرداندن این مجوزها به بازیکنان چانه‌زنی کرد. اما فعلا اقدام تازه‌ای در این باره صورت نگرفته است.

جالب این که فوتبالیست‌‌های تیم ملی تا آخرین لحظات قبل از اعزام به قطر پیگیر این مجوزها بودند. یکی از بازیکنان تیم ملی در این‌باره به روزنامه جام‌جم گفته است: «قبل از جام ملت‌ها که سردار سلامی به اردوی تیم ملی آمد، چند نفر از بازیکنان با ایشان صحبت کردند و گفت از مقامات در این‌باره سؤال می‌پرسد و پیگیر می‌شود، منتها موضوع حل نشد. بعد یکی از مسئولان فدراسیون گفت که با دیوان عدالت اداری حرف زده و مشکل حل می‌شود اما تا این لحظه هیچ مشکلی حل نشده است. همه می‌گفتند فقط باید قهرمان جام شویم تا ماشین‌ها پلاک شود اما... .»

نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی بازیکنان این حواله‌ها را به افراد دیگری فروخته بودند اما با لغو مجوز با مشکل بزرگی روبرو شده‌اند. یکی از این بازیکنان می‌گوید: «من مجوزم را فروختم و تعهد دادم ماشین وارد شود. الان طرف تهدید کرده شکایت می‌کند و حتی جریمه هم می‌گیرد. من هم پول را خرج کرده‌ام. خب اگر می‌دانستم نمی‌شود از اول این کار را نمی‌کردم

در این میان البته بازیکنان هم مقصر نیستند و نباید متحمل ضرر و زیانی شوند. چون تصمیم‌ها از جای دیگری گرفته و سپس لغو شده است. در این شرایط و پس از حذف در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها هم فضا طوری نیست که بازیکنان و فدراسیون پیگیر مجوزها باشند. اما اگر تیم ملی قهرمان آسیا می‌‌شد وضعیت فرق می‌کرد و بازیکنان در این ماجرا دست بالا را داشتند.

1359