گزارش ویژه/ قطر چگونه قهرمان جام ملت‌های آسیا شد؟

گزارش ویژه/ قطر چگونه قهرمان جام ملت‌های آسیا شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- قطر به پنجمین تیم در قاره کهن بدل شد که توانست در خانه‌اش جشن قهرمانی در قاره کهن را برپا کند.  

به گزارش فوتبالی، بعد از اتمام رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اتفاقی افتاد که شاید کمتر کسی آن را پیش‌بینی می‌کرد. در جامی که همه ژاپن را قهرمان می‌خواندند قطر در خانه‌اش از قهرمانی اش دفاع کرد تا با هدایت یک سرمربی اسپانیایی یعنی تین تین مارکز به پنجمین تیمی بدل شود که موفق به تکرار قهرمانی‌اش در جام ملت‌های آسیا می‌شود. 

1 قطر برای قهرمان شدن نیاز به هیاهو نداشت؛ نیاز به شکست دادن رقیبان خود در بازی‌های دوستانه نداشت. آن‌ها حتی به استخدام یک سرمربی پر اسم و رسم هم نیاز نداشتند؛ عنابی‌ها تنها با تعویض کارلوس کی‌روش از قهرمانی‌اش دفاع کرد! 

 

2 عنابی‌ها قهرمان شدند اما به جز شکست دادن "ایران" هیچ تیم بزرگ دیگری را نبردند؛ این اتفاق فرضیه " تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید همه را ببرد" را از اعتبار ساقط کرد. 

3 استفاده از چاشنی شانس؛ اگر نگوییم که قطر برای تکرار قهرمانی‌اش در آسیا شانس نداشته بی‌انصافی کردیم؛ پسران تین تین مارکز اسپانیایی یکی از بهترین قرعه‌ها را تا نیمه نهایی داشتند؛ در گروه اول مسابقات رقیب گردن کلفتی نداشتند و با از دم تیغ گذراندن تاجیکستان، چین و لبنان و سپس شکست دادن فلسطین و ازبکستان با الهام گرفتن از تجربه و خوش‌اقبالی به نیمه نهایی رسیدند. 

4 جدال با ایران بزرگ‌ترین اقبال برای قطر؛ وقتی 14 سال به یک تیم نبازی کم کم به این عادت می‌کنی که برابر رقیبت دست بالاتر را داری؛ وقتی تنها در تاریخ سه بار در برابر حریفت طعم باخت را می‌چشی در باد آمار خوب می‌خوابی. ایران با اشتباهات پرتعداد خودش برد را دو دستی به قطر کم ستاره تقدیم کرد. ایران خودش نخواست طلسم 48 ساله‌اش را بشکند و این بهترین فرصت برای بهترین نسل طلایی قطر بود! 

 

5 قطر حول یک محور می‌چرخد؛ اکرم عفیف، ستاره‌ای که رمز موفقیت عنابی‌ها بود و با شعبده بازی‌اش همه چیز را به نفع خودش رقم زد. تین تین مارکز مهم‌ترین کاری که در فاصله 3 ماه مانده تا شروع جام ملت‌ها انجام داد همین فاکتور بود؛ تیم قطر را به حول یک ستاره یعنی اکرم عفیف قرار داد. کاری که اسکالونی با آرژانتین در جام جهانی 2022 و لیونل مسی انجام داد و موفق شد. 

6 شاید عجیب باشد اما قطر از شروع جام همه فاکتورهای یک قهرمان را داشت؛ شاگردان تین تین مارکز بدون گل خورده مرحله گروهی را به پایان رساندند و در 4 بازی‌شان به جز جدال با ایران در برابر فلسطین، ازبکستان و اردن(در فینال) تنها یک بار توپ از خط دروازه‌شان عبور کرد تا نشان دهند همانطور که با 14 گل زده بهترین خط حمله جام را از آن خود می‌کنند در دفاع هم ساماندهی خوبی داشتند و توازن در عقب و جلوی زمین‌شان برقرار بوده است. 

7 مشعل برشام مشعلی در راه قهرمانی؛ او همان دروازه‌بان پراشتباه سال 2018 بود؛ او همانی بود که با اشتباهات فاحشش بارها السد را در معرض سقوط در تورنمنت‌های مهم از جمله لیگ قهرمانان آسیا قرار داد اما قطر و السد به پایش ایستادند و نتیجه‌اش را گرفتند. او بهترین نمایش عمرش را در جام هجدهم داشت و مسیر عنابی‌ها را در فتح جام هموار کرد. بازی با ازبکستان و مهار سه پنالتی نقطه عطف جام برای قطر بود. مشعل برشام نقش غیرقابل انکاری را در این قهرمانی قطر داشت. 

8 زیرساخت، امکانات و میزبانی؛ سرمایه‌گذاری قطر بر روی فوتبال به چند سال اخیر محدود نمی‌شود. از اواسط دهه 80 میلادی قطری‌ها روی فوتبال تمرکز همه جانبه‌ای را گذاشتند و در طی سال‌های گذشته میزبانی‌های متعدد و بزرگی را از مسابقات مختلف فوتبالی از جمله جام جهانی داشتند. قطر به بهترین شکل به زیرساخت‌های ورزشی و بحث آکادمی در طی دهه‌های اخیر توجه می‌کند و حالا حالا نان همین تلاشش را می‌خورد! 

9 نسل طلایی یعنی همین؛ وقتی یک نسلی از بازیکنان در فوتبال ملی یک کشور انقلابی را صورت می‌دهند و به دو قهرمانی پیاپی در آسیا می‌رسند و در دو دوره متوالی بزرگان قاره کهن را کیش و مات می‌کنند می‌توانند از عبارت " نسل طلایی" استفاده کنند و آن را بر روی عملکرد چند ساله خود برچسب بزنند. بازیکنان فعلی قطر با استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و امکانات، بهترین و طلایی‌ترین روزهای فوتبال این کشور را رقم زدند. 

 

10 قطری‌ها جرات خط زدن کی‌روش را داشتند؛ قطر راهی را رفت که شاید خیلی در ابتدا منطقی به نظر نمی‌رسید؛ آن‌ها بلافاصله بعد از جام جهانی کی‌روش را از روی نیمکت ایران به روی نیمکت خودشان بردند با قراردادی 3 ساله و همراه با میلیون ها دلار! اما نمایش‌های تیم کی‌روش نشان می‌داد قطر نه می‌تواند تیم دوره قبلی در جام ملت‌ها باشد و نه اقتدار لازم برای قهرمانی را خواهد داشت و البته که چشم اندازی سیاهی هم با کی‌روش تصور می‌شد؛ روسای فدراسیون فوتبال این کشور در نزدیکی مسابقات جام ملت‌های آسیا،مسابقاتی که خودشان میزبان بودند مقتدرانه و بدون ترس تصمیم گرفتند و کی‌روش را اخراج کردند و به جایش تین تین مارکز ناشناس را استخدام کردند و ترجیح دادند با این تئوریسین اسپانیایی به سمت هدف‌شان حرکت کنند! 

 

گزارش از  چیا فوادی/ پایگاه خبری فوتبالی

1111