گزارش ویژه؛ ده نکته از بازی ایران - سوریه/ خودمان کار خودمان را سخت کردیم

گزارش ویژه؛ ده نکته از بازی ایران - سوریه/ خودمان کار خودمان را سخت کردیم

پایگاه خبری فوتبالی- یک: الکی الکی به دست خودمان سختش کردیم. روند بازی را ببینید. کاملا سوار بازی هستیم، یک هیچ جلوییم و به رختکن می‌رویم. از ابتدای شروع نیمه دوم تا دقیقه ۶۰ چند تا موقعیت مناسب را باید از دست بدهیم تا اینجوری در ضدحمله اسیر شویم؟

دو: انگار پاهای مهاجمان ما نای ضربه زدن نداشتند. تمام ضربات آرام و بدون هدف زده می‌شد تا احمد مدنی به زحمت نیافتد.

این اشکال در اکثر تورنمنتها معمولا وجود دارد و هر تیمی دچار روز بد می‌شود. فقط شانس آوردیم سوریه از نظر فنی و روحی توان بردن ما را نداشت وگرنه که ما آماده باختن و حذف شدن بودیم.

سه: بازیهای مرحله گروهی را قاب کنید و بگذارید کنار. در آنجا فرصت برای جبران اشتباه وجود دارد. حکایت بازیهای حذفی جداست و هر تیمی امکان حذف شدن دارد. این آفت روحی حذف شدن در دوره‌های مختلف جام ملتها کماکان در ذهن و روح کادرفنی و بازیکنان وجود دارد.

چهار: امیر قلعه‌نویی، آشکارا با آن سرمربی سرحال لب خط سالهای قبل فاصله دارد. بعد از بیماری کلیه،  حال و روز جسمی او چندان روبراه نیست. نه خبری از تشرهای لب خط هست و نه هوش بازیخوانی که نقطه قوتش بود. انگار او بیش از حد به بازیکنان اعتماد کرد.

پنج: دیدار با سوریه بدترین بازی ما در این تورنمنت بود، با این حال در همین روز بد هم اگر قدر فرصتها را می‌دانستیم کار به اینجا نمی‌کشید. از لحظه اخراج طارمی تا پنالتی آخری که حاج‌صفی زد مردیم و زنده شدیم تا صعود کردیم. صعودی که امیدواریم تلنگر بزرگی برای ما باشد تا به خودمان بیاییم.

شش: تیم ملی ما سالها با تفکر کی‌روش که اعتقاد به فوتبال مالکانه و اکتیو نداشت خو گرفته بود. اکثر این نفرات بازیکنانی هستند که با آن سیستم آداپته شده بودند اما تفکر قلعه‌نویی درست عکس کی‌روش است. او ذاتا عاشق فوتبال تهاجمی است. برای همین تیمش مدام ضد حمله می‌خورد، گاف روزبه و اخراج طارمی و پنالتی که بیرو داد را به حساب این تفکر بگذارید.

هفت: با وجود وی‌ای‌آر، اصرار طارمی برای دایو بستن بی‌مورد برای گول زدن داور را نمی‌فهمم. بازیکن در این سطح چرا باید چنین اشتباهی انجام دهد و تیم را فلج کند؟ 

هشت: بازی دادن به علیرضاجهانبخش با وجود داشتن قلی‌زاده و ترابی چیزی جز خودزنی نیست، بازیکنی که آخرین بازی خوبش در دوران اسکوچیچ بوده نزدیک به یک ساعت، اضافی در زمین بود.

نه: علیرضا بیرانوند بدون تردید بهترین دروازه‌بان آسیاست که نقش وزنه روحی تیم به‌خصوص در ضربات پنالتی را به بهترین شکل ممکن ایفا می‌کند. به پنالتی که رسیدیم خیالمان بابت بیرو راحت بود. انصافا هم پنالتی‌هایی که بچه‌ها زدند همه عالی بود.

ده: به مهمترین نقطه جام رسیدیم، جایی که قبل از جام منتظر کره بو‌دیم و حالا ژاپن حریف ماست. در این دوره، یک درمیان خوب بودیم و بد. امیدواریم شنبه روز خوب ما باشد. با اینکه از هر نظر ژاپن سالها جلوتر از ماست اما توانایی بردن آنها را داریم به شرط اینکه با تمام وجود و بدون اشتباه مقابل آنها بازی کنیم. با همه ایرادات ما هنوز در این جام نفس می‌کشیم. به امید اینکه شنبه بعدازظهر تیم خوشحال زمین ما باشیم.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی