10 خاطره از رویارویی ایران و سوریه؛ اولین تیمی که نبردیم

10 خاطره از رویارویی ایران و سوریه؛ اولین تیمی که نبردیم

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی از ساعاتی دیگر در آخرین بازی مرحله یک‌هشتم برابر سوریه قرار می‌گیرد.

به گزارش فوتبالی، رقیبی که باعث شد ترس تیمهای آسیایی از ایران در جام ملتها بریزد. در تاریخ 30 رویارویی این دو تیم، شاید این خاطرات بیشتر از بقیه در ذهن مانده باشد.

* نبردیم؟ واقعا؟

سوریه، اولین تیمی است که زمین بازی برابر تیم ملی را در جام ملتها با امتیاز ترک کرد. تساوی بدون گل در جام ملتهای 1980 درحالی رقم خورد که ایران هر 13 بازی قبلی‌اش در این رقابتها را برده و به عنوان تیمی وارد کویت شده بود که فاتح هر 3 دوره اخیر جام ملتهاست.

* دایی روی نیمکت

مقدماتی جام ملتهای 1996 و ترکیب عجیب مایلی‌کهن برابر سوریه در آزادی. خبری از علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی در ترکیب نیست. تساوی 2 بر 2 اما خیلی زود باعث می‌شود دایی به ترکیب اصلی برگردد. گلهایی که رضا شاهرودی و علیرضا منصوریان زدند، دیدنی بود.

* اعتراض به طالبی

تساوی خانگی یک بر یک برابر سوریه در مقدماتی جام ملتهای 2000. ضربه آرام ماهر سید با اشتباه مهلک هادی طباطبایی وارد دروازه شد. تیم ملی این گل را با ضربه سر مهدی هاشمی‌نسب جواب داد ولی تساوی، تماشاگران را علیه تیم ملی و سرمربی‌اش شوراند.

* سرمربی: ابراهیم‌زاده!

بعد از برکناری قلعه‌نویی، تیم ملی وارد یک مخمصه عجیب شد. اوضاع متلاطم فدراسیون، درنهایت منصور ابراهیم‌زاده را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت تیم ملی نشاند. تساوی بدون گل در آزادی برابر سوریه، اعتراضات را به اوج خودش رساند.

* ترکیب عجیب قلعه‌نویی

روزهای ابتدایی حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی و مصاف با سوریه در مقدماتی جام ملتهای 2007 با ترکیبی غیرقابل باور: طالب‌لو، درون دروازه؛ زوج امیرحسین صادقی و هادی شکوری در قلب خط دفاع؛ عنایتی و خطیبی در خط حمله؛ و مثلث فکری، آندو و نکونام در مرکز زمین.

* باتلاق

بازی رفت ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی 2018 به میزبانی مالزی برگزار شد. یک ورزشگاه کوچک با زمینی که به دلیل بارش باران‌های موسمی، تبدیل به باتلاق شده و فوتبالی که هیچ شباهتی به یک ورزش ندارد و بیشتر شبیه یک جنگ تمام‌عیار است.

* عصبانی‌ترین کی‌روش تاریخ

گل عمر سوما در وقت‌های اضافه، بازی را مساوی می‌کند. سوریه جلوتر از ازبکستان راهی پلی‌آف و حریف استرالیا می‌شود و تیم ملی نمی‌تواند این حریف را در بازیهای رفت و برگشت، شکست بدهد. حالا با عصبانی‌ترین کارلوس کی‌روش همه روزهای حضور در ایران مواجه هستیم.

* جهانبخش، نجات‌مان داد

اولین قدم تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2022 در خانه و برابر سوریه است. اسکوچیچ همچنان روی نیمکت است و تصمیم گرفته از جعفر سلمانی به عنوان مدافع راست استفاده کند. نمایش سردرگم تیم ملی با درخشش جهانبخش و تک گل او، ختم به خیر می‌شود.

* سوپرکاشته سهراب

تیم ملی در فینال بازیهای غرب آسیا به سوریه رسیده و رقیب جلوی چشم انبوه تماشاگرانش نمی‌خواهد بدون جام، زمین را ترک کند. تیم ملی صاحب یک ضربه آزاد می‌شود و سهراب بختیاری‌زاده با یک سوپرکاشته، تک گل بازی را می‌زند.

* درخشش فنونی‌زاده

بازی برگشت مقدماتی جام جهانی 1994 در دمشق. محمد خاکپور دقیقه 75 از زمین اخراج می‌شود و حالا باید یکی از بهترین نمایش‌های مهدی فنونی‌زاده را ببینیم. شماره 6 در این دقایق، هم یک مدافع میانی است و هم جای خودش به عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کند و باج نمی‌دهد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی