سرمربی نساجی: گرانادا تیم اجدادی‌ام است/ ایران بازیکنان خوبی دارد

سرمربی نساجی: گرانادا تیم اجدادی‌ام است/ ایران بازیکنان خوبی دارد

پایگاه خبری فوتبالی- لوکاس آلکاراس، سرمربی اسپانیایی نساجی مازندران ابراز امیدواری کرد که تیمش در نیم فصل دوم مسابقات لیگ برتر نمایش بهتری داشته باشد.

به گزارش فوتبالی، لوکاس آلکاراس، مربی ۵۷ ساله اسپانیایی، پیش از تعطیلات لیگ برتر به دنبال جدایی سید مهدی رحمتی به عنوان سرمربی جدید نساجی مازندران انتخاب شد.

مربی پیشین تیم‌های مطرح اسپانیا مانند گرانادا، طی دو بازی روی نیمکت این تیم مقابل پرسپولیس تهران و فولاد خوزستان با نتایج مشابه یک بر صفر شکست خورد اما امیدوار است که پس از تعطیلات تیم متفاوتی را در مسابقات لیگ برتر به نمایش بگذارد.

آلکاراس که به شدت علاقه دارد که بازی در مازندران با حضور طرفداران پرشور نساجی را تجربه کند خودش را مانند یک پزشک اورژانس معرفی می‌کند که اغلب در تیم‌های بحران زده فعالیت کرده و این روزها در نساجی هم شرایط مشابهی دارد.

مشروح گفت‌وگوی انجام شده با آلکاراس پیش از برگزاری اردوی این تیم در آنتالیا ترکیه را در ادامه می‌خوانید:

صحبت‌های ابتدایی؟

از شما بابت این دعوت تشکر می‌کنم و باعث افتخار است که این زمان را با ما به اشتراک گذاشتید. در خدمت شما هستیم. از طرفداران فوتبال که ما را دنبال می‌کنند تشکر می‌کنیم.

ارزیابی کلی شما طی یک ماه حضور در ایران از فوتبال و بازیکنان ایرانی چیست؟

فوتبال ایران باعث شگفتی من شد. زمان زیادی نیست که اینجا هستم اما ایران واقعا بازیکنان خوبی دارد. لیگ برتر ایران هم رقابت بسیار سطح بالا و سختی است. در این زمان سعی کردم همه تیم‌ها را تا جایی که می‌توانم رصد کنم اما زمان کمی است که اینجا حضور دارم و سعی می‌کنم با شناختی که داشتم کارم را به عنوان مربی بهتر انجام دهم. این شناخت ادامه پیدا خواهد کرد و در مدت زمانی که پیش رو دارم، سعی می‌کنم شناختم از فوتبال ایران را بیشتر کنم. واقعا آن جو استادیوم‌ها در فوتبال ایران را خیلی دوست دارم، به خصوص جو استادیوم خودمان و بی صبرانه منتظر هستم که بازی خانگی‌مان مقابل هواداران انجام دهیم چون از زمانی که اینجا بودم دو بازی خارج از خانه داشتیم و این شانس را نداشتیم که با حضور هوادارانمان بازی کنیم. بی صبرانه منتظر آن لحظه هستم.

پس از یک ماه همکاری با بازیکنان نساجی، در مجموع تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل از آمدن به اینجا، بیشتر بازی‌های تیم را در لیگ قهرمانان آسیا نگاه کردم، بازیکنان تیم در آن مسابقات سعی کردند با سختی بازی کنند که همین باعث شد برخی نفرات مصدوم شوند. الان سعی ما این است که همان نفرات مصدوم را برگردانیم و از لحاظ فنی بیشتر با تیم کار کنیم و سطح کیفی بازیکنان را ارتقا دهیم تا تیم بتواند سبک کاری که می‌خواهم را انجام بدهد. این تغییر باعث شود که نتایجمان را بهبود ببخشیم و جایگاهمان را هم در جدول تغییر بدهیم تا تیم را به رتبه‌های بالاتر ببریم.

دلایل خاصی برای کنار گذاشتن چند بازیکن داشتید؟

در همه کشورهای دنیا در فوتبال، در نقل و انتقالات تیم‌ها دست به تغییرات می‌زنند و ما از بازیکنانی که از ما جدا شدند تشکر می‌کنیم. سعی می‌کنیم یکسری بازیکنان را به جای این بازیکنان به تیم اضافه کنیم تا کادر بازیکنان را به نحوی که می خواهیم ارتقا دهیم. این مساله‌ای است که وقتی شما نیاز به بهبود بخشیدن مسائل فنی دارید، در نقل و انتقالات باید یکسری تغییرات انجام دهید تا به اهدافی که می‌خواهید دست پیدا کنید. این تصمیمات بر اساس ضعف فنی و مشکلات اخلاقی بازیکنان گرفته نشده، بر اساس هیچ مشکلی نبوده، به هر حال باید کادر بازیکنان تیم را طوری تنظیم کنیم که در آینده بتوانند تفکرات فنی و سبک بازی فوتبالی که مدنظرم است را بهتر درک کنند و عملی کنند. به همین دلیل باید دست به یکسری تغییرات بزنیم تا بتوانیم بازیکنان را طوری انتخاب کنیم که هدفمان را در زمین پیاده کنیم. موضوع دیگری وجود ندارد.

مانند اغلب تیم‌هایی که شما انتخاب کردید، نساجی هم با بحران سقوط در رده‌های پایین جدول دست و پنجه نرم می‌کند...

من نقش پزشک اورژانس را برای برخی تیم‌ها بازی کرده‌ام (باخنده.) من البته با تیم‌هایی هم کار کرده‌ام که برای بالای جدول هم رقابت می‌کردند، در فینال جام حذفی بازی کردند یا جایگاه تثبیت شده‌ای در جدول لیگشان داشتند. اکثرا در ۳۰ سالی که مربیگری کردم با تیم‌هایی همکاری داشتم که در خطر سقوط بودند. در نساجی هم این شرایط را داریم. هدف اول ما این است که در سریعترین زمان ممکن مصدومان را به شرایط ایده‌آل برگردانیم و دیگر اینکه بازیکنان جدیدی را به کادر اضافه کنیم. 

از زمانی که برای آماده‌سازی تیم داریم استفاده کنیم و بعد از نقل و انتقالات، برنامه‌های تمرینی را به نحو احسن دنبال کنیم و تیم را برای بازی‌های سخت مخصوص مقابل هوادارانمان آماده کنیم. این را می‌دانم که هواداران ما در اکثر بازی‌ها تیم خودشان را حمایت کردند و باید تیمی بسازیم که از حمایت هواداران استفاده کرده و خوب عمل کنیم. واقعا به حمایت هواداران نیاز داریم. متوجه هستم که مقداری از نتایج به دست آمده ناراحت هستند و این طبیعی است. الان باید کنار هم باشیم و با حمایت آنها این مرحله را پشت سر بگذاریم تا جایگاه کیفی مورد نظر برسانیم.

شما بازی استقلال و پیکان را در ورزشگاه آزادی تماشا کردید؛ جو هواداری در فوتبال ایران چطور است؟

کلا دوست دارم بازی‌های فوتبال را از نزدیک تماشا کنم و همین کار را برای بازی استقلال انجام دادیم. در زمان کوتاهی که اینجا بودم جو ورزشگاه فولاد و کمی هم ورزشگاه خودمان را شناختم. به نظرم بهترین استادیومی که حس زیبایی به من می‌دهد، بی‌صبرانه منتظرم مقابل هواداران عزیزمان بازی کنم. 

استقلال را در آن بازی چطور دیدید؟ قهرمان نیم فصل اول شدند و یکی از شانس‌های قهرمانی این فصل هستند.

طبیعتا استقلال تیم قدرتمندی است. تمام تیم‌هایی که در لیگ برتر حضور دارند، یک نیم فصل بازی کردند و وقتی تیمی در پایان نیم فصل در صدر جدول است، یعنی قدرتمنده بوده و تیم خوبی است. در آن بازی از طرفی دیگر پیکان هم خوب بازی کرد و کار را برای استقلال سخت کرد. در نهایت این استقلال بود که برنده شد و تیم خیلی خوبی هستند.

شما کدام تیم‌ها را با شناخت کمی که دارید شانس کسب عنوان قهرمانی می‌دانید؟

اگر بگویم روی لیگ ایران شناخت زیادی دارم این یک مقدار اغراق خواهد بود. تا جایی که می‌دانم چهار تیم هستند که صدر جدول را در اختیار دارند: استقلال، سپاهان، تراکتور و دو تیم ملوان و ذوب آهن هم داریم که عملکرد خوبی دارند و می‌توانند به بالای جدول برسند. صادقانه بگویم که تمام تمرکزم روی نساجی است که تیم را از این شرایط خارج کنیم و به رده‌های بالاتر ببریم.

در کدام پست‌ها نیاز به جذب بازیکن دارید؟ بازیکن خارجی یا بازیکنان سرشناسی از لیگ ایران در لیست شما حضور دارند؟

این یک سوال خصوصی است و به تیم اختصاص دارد. نمی‌توانم دقیق به این سوال جواب بدهم. مثلا در پست مدافع یا خط میانی و مهاجم به بازیکن نیاز دارم. اگر این را بگویم فردا در تمرین باید با بازیکنانی که در این پست هستند روبرو شوم و در چشم‌شان نگاه کنم. اینها مسائلی هستند که دوست ندارم اتفاق بیفتند. در کل ما باید کیفیت تیم را بالا ببریم و باید در حدود یک و ماه نیمی که زمان داریم این کار را انجام بدهیم. موضوعی نیست که بخواهیم در همین لحظه آن را برطرف کنیم.

آیا مسابقات جام ملت‌های آسیا را دنبال می‌کنید؟

طبیعتا تمام بازی‌ها را نگاه نکردم ولی بازی‌های تیم ملی ایران را دنبال می‌کنم و تماشا کرده‌ام. اول از همه بابت بردهایی که به دست آوردند تبریک می‌گویم و خیلی خوشحالم. تیم خیلی خوبی دارند. به نظرم تیم ایران یکی از تیم‌هایی است که شانس بالایی برای قهرمانی دارند. آنها شاید با ژاپن یا عربستان سعودی به چالش بخورند. نمی‌توانم در این زمینه نظر تخصصی بدهم. امیدوارم در جام ملت‌های آسیا موفق شوند، خیلی دوست دارم که مردم مهمان‌نواز ایران با این قهرمانی خوشحال شوند.

از امیر قلعه‌نویی یا بازیکنان سرشناسی مانند آزمون و طارمی شناختی دارید؟

می‌دانم در اروپا بازی می‌کنند و چون در تیم‌های مشهور اروپا حضور دارند، تقریبا با همه آنها آشنا هستم. تیم ایران عملکرد خوبی دارد و قدرتمند است. به خصوص روی ضربات ایستگاهی قدرت خاصی دارند و برای من شگفت انگیز است که یک تیم ملی این اندازه روی ضربات ایستگاهی قدرتمند کار می کند. ایران  یک تیم قدرتمند است.

درباره آقای قلعه‌نویی هم باید بگویم سرمربی تیم ملی بودن کار سختی است چون شما باید نفرات تیم ملی را از تیم‌ها و شهرهای مختلف داخل کشور و حتی کل دنیا انتخاب کنید که کار سختی است. این نشان می‌دهد که چقدر خوب با تیم ملی کار کرده‌اند و آرزو دارم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند. ضربات ایستگاهی را از ایشان یاد گرفتم و یادداشت برداری می کنم.

نکته خاص ضربات ایستگاهی تیم ملی برای شما چه بود؟ در فوتبال ایران بیشتر از ضربات شروع مجدد، فوتبال تهاجمی طرفدار دارد.

وقتی شما در یک تورنمنت کار می‌کنید که قدم به قدم سخت‌تر می‌شود، یکسری جزئیاتی هستند که می‌توانند سرنوشت‌ساز شوند. درباره تیم ملی ایران هم همین ضربات ایستگاهی هستند که می‌توانند جزئیات اصلی کار را تشکیل و سرنوشت بازی را تغییر دهند. تیم ملی این کار را خوب انجام می دهد و بازیکنانی دارد که خیلی خوب این کار را انجام می دهند. ایران در ضربات ایستگاهی تیم بسیار پرقدرتی است.

شما سابقه مربیگری در تیم ملی الجزایر را دارید. تجربه کار در قاره آفریقا چطور بود؟

کار کردن در فوتبال آفریقا متفاوت است و سرمربیگری تیم ملی تجربه بسیار متفاوتی نسبت به سایر تجاربم است. در فوتبال آفریقا به خصوص الجزایر اکثرا بازیکنان دو ملیتی هستند و چون نزدیک فرانسه است، اکثر بازیکنان ملیت فرانسوی هم دارند. شاید ۹۰ درصد بازیکنان هم در لیگ‌های اروپایی مشغول به کار هستند. تفاوت امکانات برای آنهایی  وجود دارد که از اروپا به آفریقا می‌آیند. شرایط جنوب و شمال آفریقا از لحاظ فوتبالی کاملا متفاوت است. تیم ملی الجزایر سبک و کارش بیشتر به فوتبال اروپا نزدیک است و بازیکنانی دارد که باکیفیت هستند. این از طرفی یک امتیاز مثبت است و از طرفی دیگر تفاوت امکانات باشگاه‌‎های اروپایی با تیم‌های ملی در آفریقا یک مقدار کار را سخت می‌کند. در مجموع تجربه بسیار جالبی بود.

یکی از ستاره‌های الجزایر که شما قطعا با آن کار کردید، ریاض محرز است که اکنون در الاهلی عربستان بازی می‌کند.

زمانی که من مربی الجزایر بودم محرز در لسترسیتی بود. به غیر از او بازیکنان بزرگی هم در الجزایر بودند. من یوسف عطال را من از لیگ دو کشور الجزایر مستقیما به تیم ملی بردم و همه از این انتخاب شگفت زده شدند. امروز هم او در لیگ الجزایر بازی می‌کند. زمانی که برای مقدماتی جام جهانی بازی می‌کردیم روز پایانی نقل و انتقالات تابستانی بود که بعد از بازی، ریاض محرز می‌خواست به بارسلونا برود اما فرصت به پایان رسیده بود و نتوانست به این تیم برود.

محرز الان در فوتبال عربستان حضور دارد. به نظر شما حضور بازیکنان سرشناس مانند کریستیانو رونالدو در این کشور موجب پیشرفت فوتبال عربستان می‌شود یا مانند چین سقوط می‌کنند؟

در زندگی هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم یکسری نقاط مثبت و منفی دارد. در مورد لیگ عربستان سعودی باید این را رصد کنیم که واقعا در طولانی مدت می توانند تغییراتی خوبی انجام بدهند یا نه. اگر با آوردن این بازیکنان بتوانند روی فوتبال پایه کار کنند، یک کاری اساسی انجام بدهند در طولانی مدت هم اثر آن را خواهند دید. ولی اگر چنین کاری انجام ندهند بی‌فایده خواهد بود. فقط باید منتظر باشیم و ببینیم در طولانی مدت به نتیجه می‌رسند یا نه.

اگر بخواهید تجربه ۳۰ سال مربیگری خود را خلاصه کنید، چه می‌گویید؟

سوال بسیار زیبایی است. فوتبال برای من کار نیست، فوتبال زندگی من است. فوتبال چیزی است که از آن لذت می‌برم. به عنوان مربی هم اگر بخواهم تجربه یا درسی که از فوتبال گرفتم را به کسی منتقل کنم چون از کارم لذت می‌برم، همین لذت است که بخواهم به دیگران منتقل کنم چون همین نکته مثبت را از فوتبال گرفتم. بقیه مسائل به غیر از لذت این بوده که همیشه سخت کار کردم و تلاش کردم یاد بگیرم. هنوز هم از بازیکنان، مربیان دیگر و اصحاب رسانه و هر مساله‌ای در فوتبال استفاده کنم و یاد بگیرم. یاد گرفتن را دوست دارم، فوتبال بهترین تفریح و زندگی‌ام است. از این کار واقعا لذت می‌برم. وقتی به تیم نگاه می‌کنم همیشه در زندگی‌ام به دنبال این بودم که کدام بازیکنان را انتخاب کنم و کدام سیستم را داشته باشم. فقط فکر و ذکرم فوتبال است‌. این کاری است که انجام می دهم. من در چند رشته اقدام به تحصیل کردم ولی دیدم که کار مدیریتی و تجاری را نمی‌خواهم و از فوتبال لذت می‌برم.

کمی درباره لالیگا صحبت کنیم که این فصل ژیرونا موفق شده فراتر از انتظار عمل کند. به نظر شما می‌توانند در رقابت با رئال مادرید یا بارسلونا قهرمان لالیگا شوند؟

امسال رئال مادرید به نظرم قوی‌ترین تیم است اما این چالش بین رئال و بارسلونا مخصوصا ادامه دارد. برخی تیم‌ها مدعی هستند و خوب ظاهر شده‌اند ولی زیباترین فوتبال را به نظرم ژیرونا بازی می‌کند. به عنوان تیمی که کسی تصور نمی‌کرد این اندازه مدعی باشند خیلی خوب بازی می‌کنند. از فوتبالی که بازی می‌کنند هم لذت می‌برند.

پپ گواردیولا جایزه بهترین مربی سال فیفا هم دریافت کردند و سال گذشته هم دستاورد بزرگی در منچسترسیتی داشتند...

آقای گواردیولا به نظرم سزاوار و لایق همه ارزش مادی و عناوینی هستند که به ایشان اختصاص داده شده است. مربی خیلی خوبی هستند و به شخصه افتخار این را داشتم که چند بار مقابل ایشان بازی کنم ولی هیچ‌وقت موفق به شکست تیم ایشان نشدم. بارسلونا را اما با حضور تمام ستارگانش مانند لیونل مسی، نیمار، دنی آلوز، سوارز، ژاوی، اینیستا و پیکه بردم. در آن زمانی که بارسلونا را شکست دادیم مربی تاتا مارتینو بود و آقای گواردیولا مربی نبود. ایشان مربی بسیار توانمندی هستند. مربی بسیار جالبی هستند که از کارشان لذت می‌برند. اگر الان اینجا بودند با همین بطری‌های آب معدنی به دنبال چیدن ترکیب تیم‌شان در بازی بعدی بودند. حتی آنقدر کارش را دوست دارد که وقتی با شما صحبت می‌کند در فکرش به فکر ترکیب و بازی بعدی است.

ارلینگ هالند، شاگرد پپ گواردیولا، هم در جایزه توپ طلا و جایزه بهترین بازیکن فیفا رقابت را به لیونل مسی باخت. به نظر شما جایزه THE BEST فیفا هم باید به مسی می‌رسید؟

اگر نگاهی به سوابق کار و افتخارات این دو بازیکن نگاه کنیم، مطمئنا مسی لایق بردن همه عناوینی است که یک بازیکن می‌تواند کسب کند.

گواردیولا هم این را گفته بود که یک توپ طلا باید برای مسی باشد و بقیه بازیکنان برای توپ طلای دیگری رقابت کنند.

دقیقا همین است. باید برای مسی اینطور باشد که به عناوین برسد و بقیه بازیکنان برای جوایز دیگر رقابت کنند.

تیم ملی اسپانیا یکی از شانس‌های قهرمانی یورو ۲۰۲۴ است، به نظر شما می‌توانند به این عنوان دست پیدا کنند؟

البته که تیم ملی اسپانیا می‌تواند و لایق قهرمانی جام ملت‌های اروپاست، شاید این اتفاق بیفتد و شاید هم نیفتد اما در هر صورت مربی خوبی دارند که دوست من است و برای او آرزوی موفقیت دارم. وقتی به لیست بازیکنان تیم ملی اسپانیا هم نگاه می‌کنید، بازیکنان خوبی دارند که خوب بازی می‌کنند و توانایی قهرمانی در یورو را دارند. 

یکی از مربیان موفق اسپانیا در حال حاضر ژابی آلونسو است و گفته می‌شود که در آینده گزینه مربیگری رئال مادرید است.

۳ بار با تیمم با تیم‌هایی که ژابی آلونسو به عنوان بازیکن حضور داشته روبرو شده‌ام. یک بار در لیگ دسته دوم اسپانیا وقتی در ایبار بود و دو بار هم در لالیگا مقابل هم بازی کردیم. زمانی که در رئال مادرید بازی می‌کرد با گرانادا آنها را شکست دادیم. مودریچ و ژابی آلونسو آن زمان هافبک دفاعی رئال بودند. با شناختی که دارم ژابی وقتی در زمین حضور داشت یک مربی بود و شخصیت مربیگری داشت. از همان زمان که او را می‌شناختم مانند مربی رفتار می‌کرد. او مربی‌ای است که مدام بهتر می‌شود و رو به رشد است. به عنوان یک شخص هم جنتلمن است و بهترین‌ها را برای او آرزو می‌کنم.

درباره گرانادا هم صحبت کنیم. علاقه خاصی به این تیم دارید.

پدربزرگم در لیگ برتر بازیکن گرانادا بود. عمویم برای گرانادا بازی می‌کرد. خودم در سه رده سنی برای گرانادا بازی می‌کردم. مربیگری هم کردم و تصویرم در روی در ورودی پنجم باشگاه قرار دارد و عاشق این تیم هستم. گرانادا برای من تیم شهر مادری‌ام است اما فکر، ذکر، روح و قلبم الان با نساجی است. 

هدف شما به عنوان یک مربی باتجربه چیست؟

شخصی هستم که بیشتر اهداف کوتاه مدت را دنبال می‌کنم. در این لحظه هدف اصلی ام بهتر شدن نساجی است و فقط روی این تمرکز دارم. 

صحبت پایانی...

بازیکنان نساجی کار تمرینی سختی انجام می‌دهند و هر روز تمام توان خود را در تمرینات به نمایش می‌گذارند. همه منتظر این هستیم که در مازندران با حضور تماشاگران خودمان بازی کنیم. تمام عناصر باشگاه و مدیریت و مالک محترم باشگاه همه سخت کار می‌کنند. یکدل هستیم که نساجی را ارتقا بدهیم و یک فوتبال زیبا ارائه کنیم. تمام تمرکزمان را روی کار با نساجی قرار داده‌ایم.

7474