اتفاق عجیب در آسیا 2023؛ چرا قطر 6 تعویض انجام داد؟

اتفاق عجیب در آسیا 2023؛ چرا قطر 6 تعویض انجام داد؟

پایگاه خبری فوتبالی – دو بازیکن تعویضی قطر روی گل این تیم به چین تاثیر مستقیم داشتند.

به گزارش فوتبالی، روز گذشته و در جریان بازی تیم‌های قطر و چین در گروه A مسابقات جام ملت‌های آسیا اتفاق عجیبی افتاد. تیم قطر در این بازی 6 تعویض انجام داد و در نهایت با پاس گل و گل دو نفر از همین نفرات تعویضی، بازی را برد.

قطری‌ها که صعودشان به عنوان تیم اول قطعی بود در این بازی با ترکیب اصلی خودشان وارد مسابقه نشدند. سرمربی قطر بین دو نیمه هم 3 تعویض انجام داد که در یکی از این تعویض‌ها سعد ال‌شیب دروازه‌بان اول قطر بیرون رفت و به جای حسن موسی که دروازه‌بان دوم است وارد زمین شد.

در حدود دقیقه 60 بود که دروازه‌بان تعویضی قطر در برخورد با مهاجم چینی از ناحیه سر و صورت دچار آسیب شد. در صحنه آهسته مشخص بود که برخورد شدید بوده است. به همین دلیل داور اجازه داد داخل زمین وضعیت او بررسی شود. اما پزشکان تشخیص دادند بهتر است او تعویض شود!

از آنجا که قطر 3 تعویض را بین دو نیمه انجام داده بود فقط اجازه انجام دو تعویض دیگر را داشت اما در دقیقه 64، در کنار زمین 3 بازیکن دیگر به جای 3 بازیکن وارد زمین شدند که یکی از آنها مشعل برشام دروازه‌بان سوم قطر بود که به جای دروازه‌بانِ دومِ مصدوم وارد زمین شد.

در واقع تا دقیقه 64 قطر 6 تعویض انجام داد که دو تا از آنها مربوط به دروازه‌بان‌ها بود. قطر در دقیقه 66 توسط دو بازیکن تعویضی‌اش به گل رسید. اکرم عفیف کرنر را ارسال کرد و حسن الهیدوس با یک ضربه والی دیدنی، زیباترین گل جام را زد.

حالا این سوال پیش می‌آید که قطر چطور اجازه پیدا کرد یک تعویض بیشتر از تعداد مجاز انجام بدهد. ماجرا مربوط به مصدومیت دروازه‌بان دوم قطر است که یک مورد خطرناک و اورژانسی محسوب می‌شد

در ژانویه 2021 کمیته پزشکی فیفا تصمیم گرفت که در صورت بروز ضربه مغزی واقعی یا حتی مشکوک، بازیکن مورد نظر باید کاملا از مسابقه منع شود تا از سلامتی و جان او محافظت به عمل بیاید. اما تیم بازیکن مصدوم نباید از نظر تعویض محدود شود. به این معنی که خروج بازیکن مصدوم و آمدن بازیکن جدید، «تعویض» محسوب نمی‌شود.

در نتیجه دیروز قطر با استناد به این قانون ۶ تعویض انجام داد. البته پست بازیکن مصدوم تاثیری در این مساله ایجاد نمی‌کند. یعنی اگر بازیکنی جز دروازه‌بان هم از ناحیه سر و صورت مصدوم شود باز هم مشمول این قانون می‌شود.

این قانون دیروز حسابی به کار قطر آمد. چون اگر تعویض دروازه‌بانِ مصدوم هم جزو تعویض‌ها به حساب می‌آمد قطر نمی‌توانست 6 تعویض انجام بدهد. در این صورت ممکن بود یکی از بازیکنانی که روی گل تاثیر‌گذار بودند به زمین نرود و سرنوشت بازی به شکل دیگری رقم بخورد.

1359