گزارش ویژه/ بررسی گزینه های سرمربیگری پرسپولیس؛ از پسیرو تا مهدی مهدوی کیا!

گزارش ویژه/ بررسی گزینه های سرمربیگری پرسپولیس؛ از پسیرو تا مهدی مهدوی کیا!

پایگاه خبری فوتبالی – پس از منتفی شدن بازگشت برانکو ایوانکوویچ به باشگاه پرسپولیس، شایعات درباره سرمربی بعدی این تیم بیشتر و بیشتر شده است.

به گزارش فوتبالی، 12 روز از روزی که باشگاه پرسپولیس به صورت رسمی از قطع همکاری با یحیی گل‌محمدی خبر داد می‌گذرد اما هنوز سرمربی جدید این تیم انتخاب و معرفی نشده است.

در مجموع الان پرسپولیس دقیقا 3 هفته است که سرمربی ندارد و تقریبا همین قدر زمان به شروع نیم‌فصل دوم و بازی با نفت و گاز گچساران در جام حذفی باقی مانده است. در واقع فرصت خوبی که با استعفای یحیی برای انتخاب سرمربی جدید تیم وجود داشت به نیمه رسیده اما پرسپولیس هنوز سرمربی ندارد!

بخشی از این زمان صرف مذاکره با برانکو ایوانکوویچ شد. مذاکره‌ای که بی‌نتیجه‌بودنش از همان ابتدا مشخص بود اما مدیران باشگاه برای جلب رضایت هواداران پرسپولیس و اثبات منفعل نبودن خودشان زمان زیادی را از دست دادند.

پس از آن که برانکو خیلی روشن به پرسپولیس جواب منفی داد نوبت به گزینه‌های دیگر رسید. یکی از گزینه‌ها جیانی دی‌بیاسی بود که از ابتدا هم موافقان زیادی در هیات مدیره و البته میان هواداران پرسپولیس نداشت. حالا هم خبر رسیده که او نمی‌تواند به ایران بیاید.

به جز او، ولادیمیر پتکوویچ که سابقه هدایت تیم‌های لاتزیو و بوردو را در کارنامه دارد و سرمربی تیم ملی سوئیس هم بوده، مورد توجه مدیران پرسپولیس قرار داشته اما امروز یک سایت خبری مدعی شد که او به پیشنهاد پرسپولیس، پاسخ رد داده است. البته قیمت او هم بالاست و سقف را رد می کند.

گزینه جدی بعدی خوزه پسیرو سرمربی سرشناس پرتغالی است که در حال حاضر هدایت تیم ملی نیجریه را بر عهده دارد و تیمش هم‌اینک درگیر مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آفریقاست که در ساحل عاج برگزار می‌شود. پسیرو از سال 2022 هدایت تیم ملی نیجریه را بر عهده گرفته و در 17 بازی که هدایت این تیم را بر عهده داشته، 7 برد، 4 تساوی و 6 شکست به دست آورده است. نیجریه در گروه A جام ملت‌های آفریقا با تیم‌های گینه استوایی، ساحل عاج و گیینه بیسائو همگروه است. این تیم با 4 امتیاز در رده دوم جدول است و شانس زیادی برای صعود از گروهش دارد. یکی از عواملی که باعث شده پسیرو یک گزینه جدی باشد آشنایی او با فوتبال آسیا و به ویژه غرب این قاره است. پسیرو قبلا سرمربی تیم‌های الهلال عربستان، تیم ملی عربستان، الوحده امارات، الاهلی مصر و شارجه امارات بوده است. چیزی که باعث شده او گزینه اصلی پرسپولیس به نظر برسد حرفی است که معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس زده است.

 صحبتهای حسین بادامکی را بخواند: «زمان برای ما مهم است اما می‌خواهیم انتخابی داشته باشیم که به باشگاه و تیم کمک کند و با فلسفه باشگاه مطابقت داشته باشد. یعنی مدل بازی کردن تیم هم با سبک مربی انطباق داشته باشد ضمن اینکه باید یک مربی انتخاب کنیم که با فضای فوتبال خاورمیانه و ایران آشنایی داشته باشد چون اگر شناخت نداشته باشد کارش سخت می‌شود و خدای نکرده شرایط بدی در تیم به وجود خواهد آمد.»

نکته این است که پسیرو به باشگاه پرسپولیس اطلاع داده که پس از پایان جام ملت‌های آسیا به پیشنهاد این باشگاه جواب می‌دهد. فینال جام ملت‌های آفریقا در روز 22 بهمن برگزار می‌شود و این یعنی پرسپولیس زودتر از این تاریخ نمی‌تواند از جواب پسیرو مطلع شود.

این برای تیمی که از اواخر بهمن وارد نیم‌فصل دوم می‌شود خوب نیست اما تاکید بادامکی روی «شناخت مربی جدید از فوتبال منطقه» به این معنی است که پرسپولیس می‌تواند برای پسیرو صبر کند!

در نهایت این که ظاهرا به جز یک سرمربی فرانسوی که هنوز نامش رسانه‌ای نشده، یک گزینه غیر منتظره هم به لیست پرسپولیس اضافه شده است. این گزینه داخلی است اما نمی‌شود او را مربی داخلی هم دانست!

در فضای مجازی شایعه شده مهدی مهدوی‌کیا ستاره سال‌های دور پرسپولیس و تیم ملی مد نظر باشگاه پرسپولیس قرار گرفته است. البته اولویت همچنان با مربی خارجی است و اگر مربی خارجی نیامد مهدوی‌کیا با چند دستیار خارجی می‌آید.

1359