واکنش تند و بیانیه رییس فیفا درباره نژادپرستی در فوتبال

واکنش تند و بیانیه رییس فیفا درباره نژادپرستی در فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی - جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از تیم‌ها می‌خواهد در صورتی که هوادارانشان شعارهای نژادپرستانه بدهند، بازی‌های خود را لغو کنند.

به گزارش فوتبالی، اظهارات اینفانتینو در واکنش به شعارهای نژادپرستانه خطاب به مایک ماینیان، دروازه‌بان آث میلان در دیدار خارج از خانه این تیم برابر اودینزه عنوان شد. پس از خروج ماینیان و بازیکنان میلان از زمین، بازی باید برای مدت کوتاهی متوقف می شد. در پی اتفاق ناخوشایند و شعارها و توهین‌های نژادپرستانه هواداران اودینزه، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های حال حاضر فوتبال از جمله کیلیان امباپه خواستار انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با نژادپرستی در فوتبال شدند. جیانی اینفانتینو در بیانیه ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: "اتفاقاتی که روز شنبه در اودینه و همچنین شفیلد رخ داد نفرت‌انگیز و کاملاً غیرقابل قبول است. هیچ جایی برای نژادپرستی یا هر شکلی از تبعیض - هم در فوتبال و هم در جامعه وجود ندارد. بازیکنانی که تحت تأثیر رویدادهای روز شنبه قرار گرفتند، حمایت بی دریغ من را خواهند داشت." 

او در ادامه عنوان کرد: "علاوه بر فرآیند سه مرحله‌ای (تعلیق بازی، توقف بازی، لغو بازی)، ما باید برای تیمی که طرفدارانش مرتکب اعمال زشت نژادپرستانه شده‌ و باعث توقف مسابقه شده‌اند، محرومیت خودکار اعمال کنیم و همچنین برای افراد خاطی که شعارها و توهین‌های نژادپرستانه دادند نیز جرم مشخصی تعریف شود تا آنها شامل مجازات شوند.فیفا و فوتبال همبستگی کامل خود را با قربانیان نژادپرستی و هر نوع تبعیض نشان می‌دهند. یک بار برای همیشه: نه به نژادپرستی! نه به هر شکلی از تبعیض!"

اینفانتینو همچنین به اتفاقات بازی شفیلد ونزدی مقابل کاونتری سیتی در هیلزبورو اشاره کرد. در آن بازی نیز در حالیکه کیسی پالمر قصد داشت ضربه کرنر را بزند مورد هجوم توهین‌های نژادپرستانه یکی از هواداران قرار گرفت. باشگاه شفیلد ونزدی این حمله نژادپرستانه را محکوم کرد و آن را "نفرت انگیز و کاملا غیرقابل قبول" خواند و اعلام کرد که تمام همکاری لازم را با پلیس برای شناسایی این هوادار انجام خواهد داد. بیانیه رئیس فیفا به بازیکنان و هواداران اطمینان می‌دهد که گام‌هایی برای مقابله با نژادپرستی و اعمال تحریم‌های شدیدتر برای افرادی که مرتکب اعمال نژادپرستانه می‌شوند، برداشته خواهد شد. با این حال، اینفانتینو اگر واقعا تصمیم بر حذف نژادپرستی و تبعیض از فوتبال را دارد، باید به حرف‌های خود جامه عمل بپوشاند.

1369