گزارش ویژه/ همه چیز درباره صعود تیم‌‌های سوم؛ سوریه حریف احتمالی ایران در مرحله یک هشتم نهایی

گزارش ویژه/ همه چیز درباره صعود تیم‌‌های سوم؛ سوریه حریف احتمالی ایران در مرحله یک هشتم نهایی

پایگاه خبری فوتبالی – پیچیدگی ماجرای صعود تیم‌های سوم در جام ملت‌های آسیا حتی برخی مجریان ورزشی تلویزیون را هم دچار اشتباه کرده است.

به گزارش فوتبالی، یکی از مسائلی که ذهن علاقمندان به فوتبال را در موضوع جام ملت‌های آسیا 2023 به خودش مشغول کرده است مساله چگونگی صعود تیم‌‌های سوم و نحوه مشخص شدن حریفان در مرحله یک هشتم نهایی است.

موضوع البته پیچیده است و حتی برخی مجریان برنامه‌های ورزشی هم درک درستی از این مساله ندارند. اما تعداد قابل توجهی از فوتبالدوستان هم دقیقا درک کرده‌اند که در این داستان چه اتفاقی می‌‌افتد.

این سردرگمی از دوره قبلی جام ملت‌های آسیا به وجود آمد. از آن دوره بود که تعداد تیم‌های حاضر در جام ملت‌‌ها از 16 تیم و 4 گروه 4 تیمی به 24 تیم و 6 گروه 4 تیمی افزایش پیدا کرد. 

تا قبل از آن دوره از هر گروه دو تیم و در مجموع 8 تیم به مرحله حذفی صعود می‌کردند. اما با 6 گروهی شدن مسابقات دیگر نمی‌شد از هر گروه دو تیم صعود کند. چون برای برگزاری مسابقات مرحله حذفی حداقل 16 تیم باید حضور داشته باشند. این یعنی علاوه بر دو تیم برتر هر گروه، 4 تیم از تیم‌های سوم گروه‌ها هم به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند.

انتخاب برترین تیم‌های سوم کار پیچیده‌ای نیست. همه تیم‌های سوم در پایان مرحله گروهی در یک جدول 6 تیمی قرار می‌گیرند و 4 تیمی که در رده‌های اول تا چهارم قرار می‌گیرند به مرحله یک هشتم صعود می‌کنند.

اما مشکل دقیقا از این جا شروع می‌شود. تکلیف برخی بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی کاملا روشن است. مثلا از الآن می‌دانیم که در این مرحله تیم دوم گروه A با تیم دوم گروه C بازی می‌کند. یا تیم صدرنشین گروه F با تیم دوم گروه E روبرو خواهد شد.

اما تکلیف 4 بازی روشن نیست. این 4 بازی همان بازی‌هایی هستند که یک پای‌شان تیم‌های سومِ صعود کننده از گروه‌ها هستند. تکلیف این بازی‌ها زمانی روشن می‌شود که بدانیم کدام تیم‌ها از کدام گروه‌ها به عنوان تیم سوم صعود می‌کنند.

در این باره هم از قبل چیزهایی مشخص شده است. مثلا می‌دانیم که 15 احتمال مختلف درباره صعود تیم‌‌های سوم وجود دارد. برای هر کدام از این احتمالات هم از قبل قرعه‌کشی انجام شده است.

به عنوان مثال از قبل مشخص شده است که اگر تیم‌هایی که به عنوان تیم‌های سوم صعود می‌کنند از گروه‌های A، B، C و D باشند تیم اول گروه C (احتمالا ایران) با تیم سوم گروه A روبرو می‌شود. )حالت شماره 1)

اما اگر تیم‌های سومِ صعودکننده از گروه‌های A، D، E و F باشند ماجرا فرق می‌کند. در این صورت تیم اول گروه C (احتمالا ایران) باید با تیم سوم گروه F بازی کند. (حالت شماره 2)

این‌ها فقط دو احتمال هستند و 14 احتمال دیگر هم وجود دارد. اما در 9 احتمال از این 15 احتمال، تیم اول گروه C با تیم سوم گروه B (احتمالا سوریه) روبرو خواهد شد. در 3 احتمال با تیم سوم گروه A و در 3 احتمال با تیم سوم گروه F روبرو خواهد شد.

در واقع شانس این که C (احتمالا ایران) با تیم سوم گروه B روبرو شود خیلی بیشتر از بازی با تیم‌های سوم گروه‌های A و F است. در واقع نکته مهم و تعیین کننده در این باره این است که تیم‌های سوم از کدام گروه‌ها صعود می‌کنند.

گزارش از چیا فوادی/ پایگاه خبری فوتبالی

1111