حقایق تلخ فوتبال ایران از زبان فرکی: هیچ پدیده‌ای در لیگ برتر نمی‌بینم!/ با این روند تنها امید ما در سال‌های آینده "عرق ملی" خواهد بود

حقایق تلخ فوتبال ایران از زبان فرکی: هیچ پدیده‌ای در لیگ برتر نمی‌بینم!/ با این روند تنها امید ما در سال‌های آینده "عرق ملی" خواهد بود

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال ایران درباره اوضاع فعلی فوتبال کشورمان مطالبی را عنوان کرد که در عین تلخ بودن، حاوی حقایق و نکات بسیار مهمی بود.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران از سال 1355 تاکنون نتوانسته جام قهرمانی آسیا را بالای سر ببرد و ناکامی در به دست آوردن قهرمانی در این بازه زمانی طولانی، ناخودآگاه این سوال را در ذهن هر فوتبالدوست ایرانی ایجاد می‌کند که "واقعا ایراد کار ما کجاست؟" یا "چرا اینقدر از ژاپن و کره عقب مانده‌ایم؟" این سوالات محور اصلی صحبت‌های امروز حسین فرکی بود و این مربی باسابقه فوتبال تلاش کرد در گفت و گوی کوتاه خود پاسخ مختصری به این سوالات بدهد.

فرکی در ابتدای صحبت‌هایش به حضور پرتعداد لژیونرها در لیست تیم ملی اشاره کرد و گفت: «شما اگر الان مجموعه بازیکنان لژیونر را از تیم ملی خارج کنید، می‌بینید که هیچ پشتوانه‌ای برای تیم ملی وجود ندارد! این پشتوانه باید در طول فصل در تیم‌های لیگ برتری ما -که بزرگترین محل کسب تجربه و کشف استعداد هستند- شکل بگیرد.»

او درباره اینکه سطح کیفی بازیکنان لیگ برتر پایین آمده است و مثل سابق شاهد ظهور پدیده‌های بزرگ نیستیم، گفت: «چند وقت پیش شخصی از من سوال کرد پدیده لیگ را چه کسی می‌دانید؟ جواب دادم هیچکس! من پدیده‌ای نمی‌بینم! در صورتی که در گذشته می‌توانستیم در هر فصل 7-8 تا پدیده مشخص کنیم.»

فرکی دلیل افت کیفی بازیکنان در لیگ برتر را اینگونه توضیح می‌دهد:  «البته ما نمی‌توانیم بازیکن را مقصر بدانیم که چرا پیشرفت نمی‌کند، زیرا خودمان خوب می‌دانیم چرا پیشرفت نمی‌کند و چه اتفاقاتی در فوتبال ما وجود دارد. در همه بخش‌های مدیریتی و سخت‌افزاری فوتبال کشور دچار ایراداتی هستیم. در واقع شرایط اجازه نمی‌دهد که بازیکنی بخواهد پیشرفت کند و خودش را به سطح ملی برساند.»

او درباره راهکار حل این مشکل گفت: «به هر حال امیدوارم شرایط در فوتبال داخلی ما تغییر کند که این تغییرات نمی‌تواند فقط از یک باشگاه یا یک بخش از فوتبال شروع شود، تغییرات باید از بالاترین مرجع فوتبال کشور، یا حتی ورزش کشور که می‌تواند وزارت ورزش باشد، آغاز شود و سپس به فدراسیون‌ها، هیات‌ها و در نهایت به باشگاه‌های داخل کشور برسد.»

کارشناس فوتبال ایران در پایان تصریح کرد: «اگر ما نتوانیم این ساختار را مدیریت کنیم، چیزی که در آینده به ما امیدواری می‌دهد باز هم "عرق ملی" خواهد بود، وگرنه به لحاظ هدف‌گذاری و ساختاری و مدیریتی ممکن است سالیان سال طول بکشد و باز هم دست ما به هیچ جامی نرسد.»

7474