سامان زیر ذره‌بین؛ کمی زیبایی ببینیم!

سامان زیر ذره‌بین؛ کمی زیبایی ببینیم!

پایگاه خبری فوتبالی – درخشش سامان قدوس در بازی با فلسطین موجی از تشویق و تحسین را برای او به همراه داشته است.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران روز یکشنبه در اولین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا 2023 با نتیجه 4 بر یک فلسطین را شکست داد. گل‌های تیم ملی را در این بازی کریم انصاری‌فرد، شجاع خلیل‌‌زاده، مهدی قایدی و سردار آزمون زدند. اما در پایان مسابقه این سامان قدوس بود که به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

این انتخاب هیچ مخالفی نداشت. همه کسانی که بازی را دیدند متفق‌القول معتقد بودند که علیرغم نمایش خوبِ اغلبِ بازیکنان تیم ملی ایران، سامان قدوس با اختلاف زیاد بهترین بازیکن زمین بود. سامان مرد اول حملات ایران بود و حملات ایران توسط او طراحی می‌شد. همین هم باعث شد باشگاه برنتفورد با انتشار آمار عملکرد موفق سامان در اکانت توئیترش از این بازیکن تجلیل کند

موضوع فقط تاثیر او روی گل‌های اول و دوم و چهارم ایران نبود. سامان در یک سوم دفاعی فلسطین پاس‌های موفقی را به هم‌تیمی‌هایش می‌داد. پاس‌هایی که هر کدام زمینه‌ساز یک موقعیت گل خطرناک می‌شد.

در نگاه اول تاثیر سامان روی گل اول ایران کاملا مشخص بود. اما روی همین گل باید به حرکات بدون توپ او هم دقت کرد. قدوس ابتدا در میانه زمین و وقتی بازیکنان دو تیم برای ضربه زدن به توپ به هوا بلند می‌شدند با استفاده از هوش خودش چند ثانیه بعد را پیش‌بینی کرد و در یک فضای خالی بین چند بازیکن فلسطین جا گرفت

سامان همیشه با سر بالا بازی می‌کند. او از قبل موقعیت مناسب مهدی قایدی را تشخیص داده بود. برای همین وقتی کریم با سر توپ را به او پاس داد. بدون هیچ حرکت اضافه‌ای و با یک پاس تک‌ضرب و عمقی دقیق. ظرافت پاس به کنار، باید نوع ضربه زدن سامان در این پاس را بارها و بارها تماشا کرد و لذت برد.

بعد از این پاس، سامان به صورت قطری به سمت دروازه فلسطین حرکت کرد و وارد محوطه جریمه شد. درست در لحظه‌ای که قایدی می‌خواست توپ را سانتر کند سامان باز هم با استفاده از هوش بالایش تصمیم به تغییر موقعیت خودش گرفت. تصاحب توپ بین 3 مدافع فلسطین نشان داد که سامان بازی‌خوانی بسیار خوبی هم دارد.

اما یکی دیگر از شاهکارهای قدوس در این صحنه پاس آخری بود که به کریم داد. او ابتدا سانتر قایدی را با پای چپ کنترل و تصاحب کرد. سپس بدن گذاشت و مالکیت توپ را برای خودش حفظ کرد و در نهایت باز هم با یک پاس ظریف کریم را در موقعیت گل قرار داد. نوع ضربه زدن سامان به توپ در این صحنه هم بسیار جالب توجه است.

در دقیقه 10 باز هم توانایی پیش‌بینی و بازی‌خوانی به کمک سامان آمد. صادق محرمی از زمین ایران یک توپ بلند را به صورت طولی به پشت مدافع چپ فلسطین انداخت. به نظر می‌رسید هدف محرمی از این پاس طارمی باشد. اما توپ در جایی دور از دسترس طارمی فرود آمد. قدوس که حدس می‌زد ممکن است مدافع فلسطین در دفع توپ اشتباه کند به سرعت خودش را به صحنه نزدیک کرد و قبل از او با سر به توپ ضربه زد. اما ضربه پای مدافع با شدت زیادی به پای قدوس برخورد کرد. این خطا بود و یک اخطار برای مدافع فلسطین در پی داشت.

همین ضربه ایستگاهی تبدیل به گل دوم ایران شد. سامان پشت توپ ایستاد. چند ثانیه وضعیت محوطه جریمه و موقعیت بازیکنان دو تیم را بررسی کرد و در نهایت با یک ارسال استادانه توپ را به نقطه کور نزدیک تیر دو فرستاد. جایی که شجاع خلیل‌زاده بود و یک دروازه بی‌دفاع و گل دوم ایران

روی گل چهارم قدوس باز هم توانایی موقعیت سازی خودش را نشان داد. او در حالی که پشت به دروازه بود پاس را از علیرضا جهانبخش گرفت. همان زمان متوجه شد که صادق محرمی با سرعت زیاد در حال نفوذ از سمت راست است. کمی مکث کرد تا مطمئن شود محرمی به حرکتش ادامه می‌دهد. وقتی مطمئن شد با یک پاس زیبا از بین دو فلسطینی، محرمی را صاحب توپ کرد. فضای پیش روی محرمی زیاد بود و ارسال او در نهایت منجر به گل چهارم ایران شد.

سامان خودش درباره تعریف تمجیدهایی که پس از این بازی از او شده گفته است: «صادقانه بگویم که خودم را یک ستاره نمی‌دانم، فقط یک بازیکن از تیم هستم و نه بیش از آن. در تیم ملی ما چند ستاره داریم که خود من به آنها تکیه می‌کنم. ما تیم خیلی خوبی داریم و چند بازیکن واقعاً بزرگ در تیم داریم که می‌توانند نتیجه را در هر لحظه تغییر دهند. کاری که من می‌کنم این است که شرایط را برای آنها بهتر کنم و نهایت تلاشم را می‌کنم که بهترین بازی را کنار آنها ارائه دهم و راه گلزنی و کسب برد را برای هم‌تیمی‌هایم آسان‌تر کنم

این حرف‌ها نشانه فروتنی و حرفه‌ای بودن سامان است. حقیقتا هر بازیکنی به جای سامان بازی می‌کرد بعید بود بتواند تاثیری را که او روی مسابقه گذاشت بگذارد. حالا فوتبالدوستان ایرانی حسرت می‌خورند که چرا مربیان قبلی تیم ملی کمتر از این بازیکن استفاده می‌کردند.

1359