گزارش ویژه/ ۱۰ نکته از ایران - فلسطین در دوحه: همه چی خوبه!

گزارش ویژه/ ۱۰ نکته از ایران - فلسطین در دوحه: همه چی خوبه!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: سیستم ایران مطابق پیش‌بینی‌ها بود ولی ترکیب اصلی نه. قلعه‌نویی با همان ۴-۴-۱-۱ همیشگی تیمش را به میدان فرستاد. بازی کردن صادق محرمی به جای رامین که تازه از مصدومیت برگشته طبیعی بود. اما نکته اصلی ترکیب بازی کردن قایدی به جای محبی از ابتدا و حضور کریم انصاری‌فرد در نوک خط حمله به جای سردار بود.

دو: بازی اول هر تورنمنتی همیشه مهم است. این جمله کلیشه‌ای اما کاملا درست است. در جایی که فرآیند ریکاوری، تمرین و دوباره مسابقه به سرعت انجام می‌شود بردن بازی اول، به این دلیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که تیم برنده را در موقعیت روحی روانی خوبی قرار می‌دهد.

سه: بازی فیزیکی و درگیرانه تاکتیک اصلی فلسطینی‌ها در مقابل ایران بود. تاکتیکی که اگر چه با گل دقیقه ابتدایی کریم انصاری‌فرد خیلی زود بی‌اثر شد اما آنها هم وقتی دیدند توان رویارویی با ایران را ندارند رو به خشونت آوردند که باعث مصدومیت و تعویض شجاع شد.

چهار: سامان قدوس مهمترین رابط خط هافبک و حمله ایران است. تازه بعد از سالها حضور در تیم ملی کیفیت اصلی قدوس را متوجه شده‌ایم. بازیکنی که در تیم کی‌روش حضور ثابتی نداشت به ستاره تیم قلعه‌نویی تبدیل شده است.

پنج: به هر پست که نگاه می‌کنیم حداقل  دو بازیکن خوب حضور دارند که فرقی از نظر کیفیت با هم ندارند. این نزدیک بودن بازیکنان باعث شده دست کادر فنی برای هر تعویض و تغییر سیستمی باز باشد. نمایش  محرمی و قایدی مثال خوبی برای این ادعاست.

شش: عمده نگرانی همه علاقه‌مندان تیم ملی ساختار دفاعی تیم است. تیم ما به شدت بالا بازی می‌کند و همین عامل باعث به وجود آمدن ضدحمله برای رقباست. البته ما مقابل رقبایمان در مرحله گروهی مشکل خاصی نخواهیم داشت اما در مراحل حذفی و مقابل تیمهای هم‌سطح یا بالاتر باید ببینیم کادرفنی چه حربه‌ای به کار خواهد بست.

هفت: در طول تورنمنت معمولا بازیهای ما هر چهار روز یک بار برگزار خواهد شد. حفظ توان بدنی و فیزیکی بازیکنها خیلی مسئله مهمی است. تعویضهای قلعه‌نویی که بین دو نیمه انجام شد به‌خاطر عملکرد قایدی و انصاری‌فرد نبود بلکه امیر می‌خواست فشار زیادی به آنها وارد نشود.

هشت: مهدی قایدی انقدر در امارات درخشید که قلعه‌نویی را مجبور کرد او را با خودش به قطر ببرد. جام ملتها می‌تواند سکوی پرتاب قایدی به تیمهای بزرگتر باشد. قایدی انقدر خوب بود که نمی‌توان از او به سادگی گذشت. از پاس گل علیرضا جهانبخش هم نگذریم که با از خودگذشتگی لقمه را برای قایدی آماده کرد.

نه: سردار آزمون دیر به تیم اضافه شده و نیمکت‌نشینی او طبیعی به نظر می‌‌رسید. سردار از آن دسته بازیکنان ماست که در سومین جام ملتهای دوران حضورش در تیم ملی به دنبال یک اتفاق ویژه است. سردار با گل دیشبش به رکورد پانزده ساله کریم باقری رسید و پنجاه گله شد.

ده: با نتایج دیروز و دیشب، ایران به‌خاطر تعداد گل بالاتر از امارات، به صدر گروه رسید. بازی بعد با هنگ‌کنگ برای تثبیت صعود از مرحله گروهی است. به قول قلعه‌نویی فعلا بازی به بازی پیش می‌رویم تا در مسیر دلخواه قرار بگیریم. حفظ نفرات کلیدی و شادابی بازیکنان مهمترین عملیات ما در مرحله اول جام است. به امید روزهایی خوب برای تیم ملی، تا پای جان برای ایران!

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

7474