قاب حیرت‌انگیز از فوتبال ژاپن؛ قهرمانیِ جهان نزدیک است

قاب حیرت‌انگیز از فوتبال ژاپن؛ قهرمانیِ جهان نزدیک است

پایگاه خبری فوتبالی – سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها روی فوتبال پایه همچنان ادامه دارد و نتایج مثبت این سرمایه‌گذاری روزبه‌روز بیشتر نمایان می‌شود.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ژاپن در جام جهانی 2022 نمایش‌های فوق‌العاده‌‌ای داشت و توانست در گروهی که آلمان و اسپانیا هم در آن بودند صدرنشین شود. ژاپنی‌ها در مرحله یک هشتم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب کرواسی شدند و به شکلی افتخارآمیز از جام خداحافظی خداحافظی کردند.

تیم ملی ژاپن بعد از جام جهانی هم در بازی‌های رسمی و تدارکاتی بسیار خوب عمل کرده است. آنها در 9 بازی آخرشان در مسابقات دوستانه و رسمی به پیروزی رسیده‌اند و تیم‌هایی مثل پرو، آلمان، ترکیه و کانادا را شکست داده‌اند.

کارشناسان فوتبال معتقدند ژاپن مدعی اصلی قهرمانی جام ملت‌های آسیا که از چند روز دیگر شروع می‌شود هم هست. آنها می‌گویند سامورایی‌ها دارند پاداش سرمایه‌گذاری درست‌شان در فوتبال پایه را می‌گیرند.

امروز در فضای مجازی عکسی منتشر شده است که می‌تواند مهر تاییدی بر این ادعا باشد. شون کارول فوتبال نویس سرشناس در ژاپن در توئیترش تصویری از اسکوربورد ورزشگاه ملی ژاپن منتشر کرده است که روی آن عدد 55019 دیده می‌شود. این عدد نشان دهنده تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم است.

55019 شاید عدد بزرگی برای یک مسابقه فوتبال به نظر نرسد اما اگر بدانید که این تعداد تماشاگر مربوط به بازی فینال مسابقات دبیرستان‌های کشور ژاپن است حتما متعجب می‌شوید. در این مسابقه تیم مدرسه «اوموری یامادا» موفق شد با نتیجه 3 بر یک تیم مدرسه «اومی» را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

این در حالی است که ورزش بیسبال برای سال‌های طولانی در ژاپن از فوتبال هم محبوب‌‌تر بوده است اما میانگین تماشاگران این ورزش در ژاپن در سال گذشته 29 هزار نفر بوده است!

جالب این که میانگین تماشاگران مسابقات «جی‌لیگ» بالاترین سطح مسابقات فوتبال باشگاهی ژاپن هم هست 19 هزار نفر است. کم‌تماشاگرترین مسابقه این فصل جی‌لیگ 9 هزار و پرتماشاگرترین مسابقه 30 هزار تماشاگر داشته است. نکته عجیب‌تر این است که این دوره که با قهرمانی تیم «اوموری یامادا» تمام شد صد و دومین دوره این تورنمنت بوده است!

به نظر می‌رسد اهمیتی که ژاپنی‌ها برای فوتبال پایه و فوتبال مدارس قائل شده‌اند باعث رونق این تورنمنت شده است. فوتبالیست‌های نوجوان ژاپنی به چشم خودشان دیده‌اند که خیلی از بازیکنان همین مدارس به تیم ملی ژاپن رسیده‌اند و در حال حاضر هم در اروپا بازی می‌کنند.

حالا که این خبر را می‌خوانید احتمالا به یاد انیمیشن محبوب فوتبالیست‌ها افتاده‌اید که حدود بیش از دو دهه پیش از تلویزیون ایران پخش شد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. حتما هم به یاد دارید که آن انیمیشن مربوط به مسابقات فوتبال مدارس بود و تیم‌های مدارس عقاب و شاهین رقبای هم بودند و تعدادی از بازیکنان این دو تیم به تیم جوانان ژاپن رسیدند و قهرمان جهان هم شدند.

اما اتفاقاتی که این روزها در فوتبال ژاپن می‌افتد مو به مو شبیه همان انیمیشن محبوب فوتبالیست‌ها است. کارشناسان بزرگ معتقدند با این روند، روزِ قهرمانیِ ژاپن در جام جهانی بزرگسالان اصلا دور نیست. سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها در فوتبال مدارس می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهایی باشد که می‌خواهند در فوتبال به مدارج بالا برسند. 

1359