گزارش ویژه/ جام ملت‌ها بدون کی‌روش؛ دقیقا کجایی؟

گزارش ویژه/ جام ملت‌ها بدون کی‌روش؛ دقیقا کجایی؟

پایگاه خبری فوتبالی- همان شبی که مهدی طارمی، دروازه پرتغال را کج دید و تیم ملی ایران برای صدرنشینی و صعود از گروه مرگ جام جهانی 2018 در حضور اسپانیا، پرتغال و مراکش) به قول مهدی مهدوی‌کیا، یک وجب کم آورد، طالع خوش از کارلوس کی‌روش رویگردان شد و مرد پرتغالی بعد از آن، دیگر رنگ خوشی را ندید.

به گزارش فوتبالی، درحالیکه کمتر از یک هفته تا استارت جام ملت‌های آسیا باقی مانده، خبری از او نیست. مردی که قرار بود این دوره روی نیمکت میزبان شد و بعد از دو دوره حضور با ایران، هت‌تریک کند، حالا کجاست؟ کسی نمی‌داند!

* کلمبیا

22 ماه زندگی در آمریکای جنوبی با 18 بازی همراه بود که روزگار خوشی را رقم نزد. او با تیمش تا یک‌چهارم کوپاآمریکا صعود کرد ولی در ضربات پنالتی به شیلی باخت و حذف شد. اوضاع وقتی در مقدماتی جام جهانی با نتیجه 6 یک به اکوادور باخت اما به عمق فاجعه رسید. عذر کی‌روش خواسته شد ولی نتایج به قدری افتضاح بود که سر و سامان پیدا نکرد و کلمبیا بین 10 تیم روی پله ششم قرار گرفت و به جام جهانی قطر نرسید. 9 برد، 4 مساوی و 5 باخت در 18 بازی، کارنامه خوبی برای کی‌روش نبود.

* مصر

8 ماه زندگی در مصر، دوران فوق‌العاده تاریکی را برای کی‌روش رقم زد. او با تیمش در فینال جام ملت‌های آفریقا در کامرون برابر سنگال قرار گرفت و در ضربات پنالتی شکست خورد. در پلی‌آف نهایی رسیدن به جام جهانی 2022 هم دوباره با مصر به سنگال خورد و درمجموع دو بازی رفت و برگشت، نتوانست فراعنه را به قطر برساند. 12 برد، 6 مساوی (شامل یک برد و 3 باخت در ضربات پنالتی) و 2 باخت، آمار بدی نیست ولی دو ناکامی رای به پایان دوران کی‌روش در مصر داد.

* ایران

مردی که با کلمبیا و مصر نتوانسته بود راهی جام جهانی 2022 شود، با تغییرات صورت گرفته در فدراسیون فوتبال، به عنوان سرمربی تیم ملی ایران وارد قطر شد. عمر این حضور اما تقریبا 3 ماه بود. ایران با او در جام جهانی هم صاحب بهترین برد تاریخش شد (2 صفر برابر ولز) و هم شکست تاریخی و سنگین 6 بر 2 برابر انگلیس را تجربه کرد. همه چیز برای صعود آماده بود ولی کی‌روش دست از بازی دفاعی‌اش برنداشت و با شکست برابر آمریکا، دوران حضورش روی نیمکت ایران با 3 برد، یک مساوی و 3 باخت تمام شد.

* قطر

مشتری جدید کی‌روش خیلی زود پیدا شد: تیم ملی قطر. قهرمان جام ملت‌های آسیا و میزبان جام جهانی، نیمکتش را به این پرتغالی سپرد ولی این همکاری تنها 10 ماه طول کشید. کی‌روش، کارش را بد شروع نکرد و با عنابی‌ها تا یک‌چهارم کونکاکاف جلو رفت ولی سپس، نتایج بد از راه رسید. قطر در 5 بازی آخرش با کی‌روش، 2 بار با 4 گل شکست خورد و درنهایت کی‌روش نتوانست خودش را به جام ملت‌ها برساند و با 4 برد، 3 مساوی و 5 باخت، محترمانه برکنار شد. البته او با بازیکنان تیم ملی قطر هم به مشکل خورده بود و بازیکنان دیگر او را نمی خواستند و به همین دلیل فدراسیون فوتبال قطر، ترجیح داد تا کی روش، دیگر سرمربی تیم ملی قطر نباشد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

7474