دلیل اختلاف حکم کمیته انضباطی و کمیته استیناف در پرونده سپاهان و پرسپولیس/ پای یک ماده خطرناک در میان است!

دلیل اختلاف حکم کمیته انضباطی و کمیته استیناف در پرونده سپاهان و پرسپولیس/ پای یک ماده خطرناک در میان است!

پایگاه خبری فوتبالی- رییس پیشین کمیته انضباطی، در خصوص رای جنجالی کمیته استیناف صحبت‌های جالبی بر زبان آورد.

به گزارش فوتبالی، به جرات می‌توان گفت یکی از جنجالی‌ترین و خبرسازترین آرای صادره در تاریخ فوتبال ایران، رای اخیر کمیته استیناف مبنی بر بازگشت امتیازات کسر شده از پرسپولیس و سپاهان بود. درحالی که کمیته انضباطی چند ماه قبل رای به کسر 4 امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس داده بود، دو روز قبل کمیته استیناف این رای را شکست و در آرای صادره خود اعلام کرد امتیازات کسر شده باید به پرسپولیس و سپاهان برگردد.

از زمان اعلام رای کمیته استیناف، افراد زیادی به نقد و بررسی این موضوع پرداخته‌اند و نگرانی بزرگی برای جامعه فوتبال ایران به وجود آمده است که چرا متر و معیار ثابتی برای پاسخ به جرایم وحود ندارد و مگر می‌شود یک کمیته، مجازاتی را در نظر بگیرد و کمیته دیگر کاملا عکس آن را درست بداند؟

یکی از اظهارنظرهای جالب در این خصوص که تا حدودی مسئله را روشن می‌کند، صحبت‌های اخیر عبدالرحمان شاه حسینی، رییس پیشین کمیته انضباطی است.

او که روی خط یک برنامه تلویزیونی آمده بود و فرصت زیادی برای گفت و گو نداشت، در همان دقایق اندک صحبت‌هایی که مطرح کرد که بسیار جالب توجه بود.

او در ابتدا از مقررات آیین نامه انضباطی انتقاد کرد و گفت امروز این خود قوانین و دستورالعمل‌ها هستند که در صدر دعاوی فوتبال ما قرار گرفته‌اند و فوتبال ایران را به چالشی عظیم گرفتار ساخته‌اند.

او با تاکید بر اینکه پرداختن به این موضوع حساس در وقت کم مقدور نیست، اشاره نمود پیدا کردن راه حل برای این معضل به ساعت‌ها میزگرد نیاز دارد و حقوقدانان، اقتصاددانان و کارشناسان خبره فوتبال باید عمیقا این موضوع را جراحی کنند و ایرادات موجود در مقررات را برطرف کنند.

او همچنین اظهار داشت که ما این روزها برای برخی از جرایم متر و معیار مشخصی نداریم و این بدعت خطرناکی در فوتبال ماست.

اما جالب‌ترین بخش صحبت‌های وی، آن‌جایی بود که به یک ماده از آیین نامه انضباطی اشاره کرد و آن را یک ماده "بسیار خطرناک" عنوان کرد.

شاه حسینی در خصوص ماده مذکور، که ماده 117 آیین نامه انضباطی است، گفت: «در این ماده آمده که اگر تخلفی در رعایت هر یک از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها شکل بگیرد و مجازاتی برای آن در آیین نامه درنظر گرفته نشده باشد، کمیته انضباطی مختار است از میان تنبیهاتی که در آیین نامه پیش بینی شده به تناسب با تخلف مورد نظر یکی را انتخاب کند!»

او ضمن تاکید بر خطرناک بودن این ماده افزود: «ما قضاتی داریم که مال و جان و ناموس مردم کشور دست آن‌هاست. هرگز هیچکدام از آن‌ها چنین اختیارات خطرناکی ندارند. ما همیشه در قوانین کشور، یک حداقل و حداکثری داریم و قاضی از این محدوده مجازات نمی‌تواند پای خود را فراتر بگذارد. این ماجرا یک بدعت خطرناکی در فوتبال ماست.»

اگر ماده 117 مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال مصوبه سال 1397 را بررسی کنیم، در آن نوشته که: 

"هرجا که در این مقررات، مجازات تخلفات به صورت دقيق و قطعی معين نشده باشد و تعيين مجازات به رکن قضایی تفویض شده باشد، رکن قضایی مجاز است تا با ملاحظه کليه اوضاع و احوال حاکم بر موضوع و سوابق شخص متخلف و رعایت کيفيات مخففه یا مشدده و بررسی رویه قضایی، در چارچوب مجازات‌های پيش بينی شده در این مقررات مبادرت به انتخاب مجازات، اتخاذ تصميم و صدور رای نماید."

طبق این قانون، رکن قضایی می‌تواند "در چارچوب مجازات‌های پیش‌بینی شده" رای خود را صادر کند. اما اینکه این چارچوب دقیقا به کدام محدوده اشاره دارد، سوالی است که باید از حقوقدانان پرسید، اما به نظر می‌رسد وجود این ماده باعث بروز اختلاف در احکام قضایی شده و تعیین مجازات را به نوعی "سلیقه‌ای" و "دلبخواهی" کرده است.

7474