وقتی ایران باز هم اسیر ضربات پنالتی شد

وقتی ایران باز هم اسیر ضربات پنالتی شد

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2015 با شکست برابر عراق، از صعود به مرحله ‌یک‌چهارم بازماند.

به گزارش فوتبالی، استرالیا سال ۲۰۱۵ میزبان جام ملت‌های آسیا بود و در آخرین جام شانزده‌تیمی ملت‌های قاره کهن توانست مقابل دیدگان هوادارانش جام قهرمانی را بالای سر ببرد. هواداران تیم ملی ایران در این دوره امیدوار بودند با هدایت کارلوس کی‌روش بتوان پس از ۳۹ سال قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. بازی‌ خوب در جام جهانی برابر آرژانتین و لیونل مسی خیلی‌ها را امیدوار کرده بود تا به قهرمانی امید داشته باشند. بسیاری منتظر بودند طلسم چندین ساله قهرمان‌نشدن در آسیا شکسته شود.

دیدار اول تیم ملی برابر بحرین بود. گربه سیاه ایران این بار برای شاگردان کی‌روش دردسرساز نشد و گل‌های شجاعی و حاج‌صفی نسخه بحرین را پیچید. تک گل زیبای سردار آزمون برابر قطر صعود تیم ملی را از گروهش قطعی کرد و با گل رضا قوچان‌نژاد در دقایق پایانی برابر امارات، ایران با ۹ امتیاز کامل راهی مرحله حذفی شد.

جان‌سخت برابر عراق

ایران باید در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر عراق به میدان می‌رفت؛ دیداری که به نظر نمی‌رسید برای یوزها مشکل‌ساز شود. طبق تصور، شاگردان کی‌روش بازی را هجومی آغاز کردند و تیم ملی توسط آزمون به گل اول دست پیدا کرد. حرکت بچگانه مهرداد پولادی و سخت‌گیری ویلیامز، داور استرالیایی، باعث شد تیم ملی در نیمه نخست دَه‌نفره شود و عراق بتواند به بازی برگردد. عراق در نیمه دوم گل تساوی را به ثمر رساند تا بازی به وقت‌های اضافه کشیده شود. ضربه سر یونس محمود در سومین دقیقه وقت اضافه کار ایران ۱۰ نفره را دشوار کرد اما کرنر آندو و ضربه سر مرتضی پورعلی‌گنجی، پدیده آن روزهای تیم ملی، بازی را به تساوی دو بر دو کشاند.

عراق بار دیگر و این بار با یک پنالتی دروازه ایران را باز کرد. این پایان کار نبود و باز هم کرنر آندو و این بار سماجت قوچان‌نژاد تیم ملی را به گل سوم رساند تا نشان دهد که به راحتی‌ دست از جام نمی‌کشد.

دوئل پنالتی‌ها طولانی شد و این بار ضربه پنالتی وحید امیری به تیرک دروازه خورد تا عراق با گل‌کردن پنالتی‌اش برنده این ماراتن شود.

عراق پس از شکست دادن ایران، در دور بعد مقابل کره‌ جنوبی شکست خورد و استرالیای میزبان هم با غلبه بر اماراتی که ژاپن را شکست داده بود، به فینال رسید. فینال جذاب استرالیا و کره‌ جنوبی را کانگوروها با هدایت آنژه پوستج‌اوغلو، مربی ترک‌تبار و یونانی این روزهای تاتنهام، بردند تا نخستین جام آسیایی خود را در قاره کهن بالای سر ببرند.

1999