توجیه های عجیب محمد فنایی درباره اتهام سنگینش به داوری وی ای آر عراقی: چیزی نشده و برملا نشده‌ام!

توجیه های عجیب محمد فنایی درباره اتهام سنگینش به داوری وی ای آر عراقی: چیزی نشده و برملا نشده‌ام!

پایگاه خبری فوتبالی- محمد فنایی کارشناس داوری که صدای واضحش در یک ویدیو از پشت صحنه برنامه فوتبال پخش شد و گفته بود داوران وی ای آر که از عراق آمده اند، پول گرفته اند تا برای استقلال پنالتی بگیرند، می‌گوید از صحبت‌های وی برداشت درستی نشده است.

به گزارش فوتبالی، انتشار ویدیویی از پشت صحنه فوتبال برتر، محمد فنایی را تبدیل به یکی از چهره‌های جنجالی چند روز اخیر فوتبال ایران کرد چرا که در این ویدیو، محمد فنایی می‌گوید:" عراقی‌ها اگر این را (پنالتی برای استقلال) هم نمی‌گرفتند، بهشان پول نمی‌‍دادند." نقل قولی که درباره داوران عراقی حاضر در اتاق VAR بود و کلی سر و صدا کرد.

فنایی صحبتهایش با خبرنگار فوتبالی را اینگونه شروع می‌کند و به نوعی توجیه های عجیبی را بر زبان می آورد: «فضای مجازی در کشور ما می‌تواند خیلی چیزها را نابود کند و این فضا باعث پیشرفت جامعه ما نشده است. بنده سال‌هاست در داوری بوده‌ام و این همه افتخارات در امر داوری برای این مملکت آورده‌ام ولی به هیچ چیزی نمی‌خواهند رحم کنند. این معنی سربلندی نیست که هر کسی را با لودر از رویش رد شوند و اعتبار و سابقه مرا هم نمی‌بینند. تا به حال به من کسی انگی‌ نتوانسته بود ببندد که چای تیمی را خورده ام.»  البته در این جملات فنایی به ماجرای اتهامی که به داور عراقی زده است، هیچ واکنش مستقیمی نشان نداد.

کارشناس داوری تلویزیون در شهرآورد 102 همچنان ادامه دارد: «من برای کارشناسی رفته‌ام و چند صحنه بود که VAR درست تصمیم گرفت ولی مثلاً در بحث اخراج بازیکن استقلال ورود نکرد که باید وارد می‌شد. آخرین اتفاقی که افتاد من گفتم این پنالتی است و اگر به VAR هم مراجعه کنند تایید می‌کند که پنالتی است و اگر در این موضوع که کاملا از نظر من پنالتی است، ورود نکنند برای چه این هزینه انجام شده است و این داوران را برای چه آورده‌اند که پول دهند؟ بحث من این بود که VAR باید بالاخره چنین جاهایی به کار بیاید چون اگر VAR هم پنالتی را تایید نمی‌کرد، من می‌گفتم که پنالتی است چرا که نظر من این است و اکثر کارشناسان از جمله آقای فغانی هم تایید کردند که پنالتی بوده است.» البته اگر ویدیوی فنایی در پشت صحنه برنامه فوتبال برتر را ببینید و صدایش را بشنوید، بهتر متوجه می شوید که استاد دقیقا چه گفته است!

وی توضیحاتش را اینگونه تکمیل می‌کند: «من نظر کارشناسی خود را می‌گفتم و هواداری از این دو تیم به چه درد من می‌خورد. من با این سابقه داوری در دنیا بیایم بگویم من طرفدار این تیم هستم؟ این یک توهین به من است و من طرفدار فوتبال ملی هستم که نتیجه بگیرد.»

فنایی در پایان صحبتهایش، از مصاحبه عوامل دو تیم در پایان دربی انتقاد می‌کند: «شنونده باید باهوش باشد و می‌شود از کاه، کوه ساخت. چرا این دو تیم پایان مسابقه درباره مسائل فنی صحبت نمی‌کنند و از دنیا الگوبرداری نمی‌کنند. این همه صحبت می‌کنند و چرا درباره اینکه دفاع تکل بی‌موقع رفته و پنالتی شده صحبت نمی‌کنند؟ اول بازی همدیگر را می‌بوسند و آخر بازی علیه هم حرف می‌زنند و بعد هم یک تعداد از افراد دنبال حرفی می‌گردند که به آن بچسبند که معنای خاصی ندارد و چرا دنبال چیزی هستند که گیر دهند؟ دوران داوری یک چیزی می‌گفتند و الان هم این چنین می‌گویند. چیزی نشده که من بگویم که ای وای من برملا شده‌ام و من در عمرم در این دو باشگاه پایم را هم نگذاشته‌ام و همه صحبت‌های من از روی کارشناسی است.»

بالاخره ما متوجه نشدیم که واقعا از نظر آقای فنایی، کمک داور ویدیویی پول گرفته است یا نه! 

1997