ورزشگاه جدید تهران 120 هزار نفری است؛ نگران گسل نباشید!

ورزشگاه جدید تهران 120 هزار نفری است؛ نگران گسل نباشید!

پایگاه خبری فوتبالی – ماجرای ساخت یک ورزشگاه جدید در تهران وارد فاز جدیدی شده است و حالا جزییات بیشتری از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد می‌‌دانیم. 

به گزارش فوتبالی، بعد از این که ماجرای ساخت یک مجموعه جدید و بزرگ ورزشی در جنوب تهران مطرح شد برخی از کارشناسان زمین شناسی و زلزله نگاری نسبت به این مساله هشدارهایی دادند.

هشدارهایی که نشان می‌داد محلی که برای ساخت مجموعه جدید در نظر گرفته شده است دقیقا روی گسل زلزله قرار دارد و حتی امکان فرونشست زمین هم در آن جا وجود دارد. این صحبت‌‌های باعث نگرانی زیادی در بین مردم شد.

اما امروز مهیار عسگریان سرپرست شرکت توسعه تجهیز اماکن ورزشی امروز در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و درباره شائبه‌ها و نگرانی‌هایی که ایجاد شده است توضیحاتی داد.

عسگریان گفت: «بحث‌هایی که اخیرا مطرح شده غیر ورزشی است. تا چند روز پیش می‌گفتند چرا ورزشگاه جدید نداریم؟ چرا کسی کاری نمی‌کند؟ حالا که کار شروع شده است برخی به دنبال این هستند که کار انجام نشود. مطالعات و بررسی‌های زمین شناسی در حال انجام است. بحث گسل و زلزله مطرح شده است. در این مطالعه محل دقیق گسل مشخص می‌شود.»  

عسگریان درباره موضوع گسل هم توضیحات جالبی داد: «برای گسل یک محدوده 150 متری از طرفین وجود دارد. در آیین‌نامه 2800 زلزله ایران تعیین تکلیف شده که اگر نزدیک گسل باشد چه اتفاقی می‌افتد. روی گسل می‌شود پارکینگ داشت. فضای سبز داشت. اما سازه‌های مهم‌تر و حجیم‌تر قطعا دورتر از محل گسل ساخته می‌شود. نکته مهم این است که نزدیکی به محل گسل موضوع چندان بااهمیتی نیست. این که شتاب زمین در آنجا چقدر است مهم است. این که قدرتی که زلزله در اعماق زمین ایجاد می‌کند در چه زمانی به لایه‌های بیرونی برسد مهم است.»

عسگریان اطمینان داد که اگر این پروژه از نظر کارشناسی واقعا خطرآفرین باشد انجام نخواهد شد: «الان در حال انجام مطالعات هستیم. اگر واقعا خطر وجود داشته باشد قطعا ما این کار را انجام نمی‌دهیم. ما که نمی‌خواهیم سرمایه ملی را دور بریزیم.» 

عسگریان در نهایت درباره مجموعه جدید تهران اطلاعات بیشتری هم داد: «در فاز اول قرار است یک استادیوم فوتبال با گنجایش 120 هزار نفر و یک سالن بزرگ چند منظوره با ظرفیت 22 هزار نفر در این مجموعه ساخته شود.» 

1359