پایانِ بازنده معجزه ملبورن؛ تری ونبلز درگذشت

پایانِ بازنده معجزه ملبورن؛ تری ونبلز درگذشت

پایگاه خبری فوتبالی – ونبلز در 80 سالگی و پس از یک دوره بیماری از دنیا رفت.

به گزارش فوتبالی، تری ونبلز سرمربی بزرگ انگلیسی که هدایت تیم‌های مطرحی را در فوتبال بر عهده داشت دقایقی پیش درگذشت. او در حالی درگذشت که 80 سال سن داشت.

ونبلز را علاقمندان به فوتبال در ایران با بازی رفت و برگشت تیم‌های ملی ایران و استرالیا در سال 1997 می‌شناسند. بازی رفت در ایران با تساوی یک بر یک تمام شده بود. در بازی برگشت استرالیا با دو گل پیش افتاد و همه فکر می‌کردند این تیم به جام جهانی 98 فرانسه صعود کرده است.

اما تیم ملی ایران در یک اتفاق عجیب و باورنکردنی کامبک زد و بازی را به تساوی کشاند. با این نتیجه ایران به جای استرالیا به جام جهانی صعود کرد و ونبلز نزد افکار عمومی مردم استرالیا، متهم ردیف اول بزرگ‌ترین ناکامی تاریخ فوتبال استرالیا شد.

ونبلز اما به جز مربیگری در تیم ملی استرالیا، کارهای مهم دیگری هم انجام داده است که شاید زیر سایه آن شکست قرار گرفت. او وقتی بازیکن بود برای تیم‌های چلسی، تاتنهام، کویینزپارک رنجرز و کریستال پالاس بازی کرد.

دوران مربی‌گری را هم در باشگاه کریستال پالاس آغاز کرد و سپس به کویینزپارک رنجرز رفت. بعد از آن بود که اتفاق بزرگ برای این مربی انگلیسی رخ داد و ونبلز 1984 سرمربی بارسلونا شد.

بعد از 3 سال حضور در بارسلونا دوباره به کشورش برگشت و سرمربی تاتنهام شد. در 1994 بود که به بزرگترین آرزوی هر مربی بریتانیایی رسید و سرمربی تیم ملی انگلیس شد.

در سال 1997 هم سرمربی استرالیا شد تا این تیم را به جام جهانی 1998 برساند اما معجزه ملبورن به او و استرالیایی‌ها چنین اجازه‌ای نداد و ونبلز بعد از این ناکامی استرالیا را ترک کرد. 

در بازگشت دوباره به انگلیس مربیگری را در تیم‌های کریستال پالاس، میدلزبورو و لیدز یونایتد تجربه کرد. آخرین تجربه مربیگری او اضافه شدن به کادر فنی تیم ملی انگلیس در سال 2006 بود. جایی که دستیار استیو مک لارن شد و بعد از یک سال این پست را ترک کرد.

قهرمانی در لالیگا و کوپادل‌ری با بارسلونا بزرگ‌ترین موفقیت ونبلز در کار مربیگری بود. او دو بار هم با تاتنهام قهرمان جام اتحادیه انگلیس شد.

ونبلز بعد از 2007 دیگر فعالیت فوتبالی نداشت و این اواخر بیمار شده بود. در نهایت هم تسلیم بیماری شد و امروز از دنیا رفت. 

1359