چهره پشتِ پرده موفقیت تیم ملی نوجوانان؛ دستیار ایرانیِ عبدی!

چهره پشتِ پرده موفقیت تیم ملی نوجوانان؛ دستیار ایرانیِ عبدی!

پایگاه خبری فوتبالی – تیم ملی نوجوانان ایران عصر امروز موفق شد یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ مسابقات جام جهانی نوجوانان را رقم بزند و تیم ملی نوجوانان برزیل را با نتیجه سه بر دو شکست بدهد.

به گزارش فوتبالی، این نتیجه در حالی رقم خورد که ایران در نیمه اول شرایط خوبی نداشت. بازی تیم اصلا شکل نگرفته بود و گل دوم برزیل هم یک گل به خودی بود که می‌توانست روی روحیه تیم تاثیر منفی بگذارد.

اما نوجوانان ایران با صحبت‌ها و تدابیر کادر فنی به شکل متفاوتی وارد زمین شدند و توانستند 3 گل به مدعی قهرمانی جام جهانی نوجوانان بزنند و با حفظ این برتری به یک برد مهم برسند

در رقم خوردن این اتفاق مهم نقش کادر فنی بسیار زیاد بود. حسین عبدی به عنوان سرمربی تیم توانست روحیه بازیکنان را بعد از نتیجه ناامید کننده نیمه اول برگرداند و یک پیروزی بزرگ را رقم بزند.

در این نتیجه البته نمی‌شود نقش پوریا نبی را نادیده گرفت. نبی که البته هیج نسبت فامیلی با مهدی محمدنبی، نایب رییس اول فدراسیون فوتبال ندارد، سابقه حضور در لیگ برتر استرالیا به عنوان مربی را دارد. او مربی تیم مورتون بای و مربی جوانان بریزبین رور بوده است. بعد هم به عنوان دستیار سرمربی به تیم بزرگسالان بریزبین رور پیوست.

نبی مدرک مربیگری حرفه‌ای یوفا را دارد و در ابتدای فصل با پیشنهاد همکاری با ولینگنتون فونیکس بهترین تیم نیوزلند را دریافت کرد اما پس از صعود نوجوانان ایران به جام جهانی 2023 به کادر فنی تیم ملی نوجوانان ایران اضافه شد و البته حسین عبدی، روی اضافه شدن او اصرار زیادی داشت. او در چند اردو کنار تیم ملی نوجوانان بود و حسابی اعتماد حسین عبدی را جلب کرد

تجربه او در کار با تیم‌های رده پایه در استرالیا منجر به همکاری او با ایران شد و حالا نتایج مثبت این همکاری را می‌بینیم. نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که حکم انتخابی جام جهانی را هم داشت به نیمه نهایی رسید اما با شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن از رسیدن به فینال باز ماند و چهارم شد. اما اگر بازی ایران و ژاپن را در آن تورنمنت با بازی امروز ایران مقابل برزیل مقایسه کنید متوجه تفاوت‌هایی که در تیم ایجاد شده است می‌شوید. نوجوانان ایران امروز در خط دفاع خوب عمل می‌کردند. آنه با اصطلاح زیر توپ نمی‌زدند و سعی می‌کردند از همان خط دفاع بازیسازی کنند.

این اتفاق از آن جهت مهم است که در مقابل تیمی مثل برزیل رخ داد اما در بازی چند ماه مقابل ژاپن شاهد آن نبودیم و نوجوانان ایران واقعا سطح پایین‌تری از ژاپن داشتند. اما امروز تیم نوجوانان نسبت به چند ماه پیش، پیشرفت زیادی نشان می‌داد.

این پیشرفت قطعا مرهون تلاش‌های کادر فنی به ویژه حسین عبدی و پوریا نبی است. نبی نشان داد که مربیان ایرانی در صورت حضور در تیم‌های خارجی و دیدنِ آموزش‌های لازم، ‌می‌توانند تاثیرگذار باشند و تبدیل به مربیان موفقی شوند.

البته نباید از تلاش های حاج اسبویی و مسعود مقیم و حسین قدسی و همچنین دیگر اعضای کادر پزشکی و تدارکات کذشت.

1359