سالروز خاطره تلخ پرسپولیسی‌ها؛ وقتی قهرمانی آسیا از دست رفت

سالروز خاطره تلخ پرسپولیسی‌ها؛ وقتی قهرمانی آسیا از دست رفت

پایگاه خبری فوتبالی – دقیقا 5 سال پیش در چنین روزی پرسپولیس در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 با تساوی بدون گل مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن متوقف شد و نتوانست به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برسد.

به گزارش فوتبالی، یک هفته پیش‌‌تر پرسپولیس در بازی رفت با دو گل مغلوب تیم ژاپنی شده بود. در نیمه اول آن بازی پرسپولیس بازی پایاپایی انجام داده بود اما در نیمه دوم تیم ژاپنی بهتر بازی کرد و دو گل زد. ضمن این که سیامک نعمتی در دقیقه 3+90 آن بازی کارت قرمز گرفت و از حضور در بازی برگشت محروم شد.

برای بازی برگشت، وزارت ورزش ایران و فدراسیون فوتبال ایران مجبور شدند تغییرات زیادی در ورزشگاه آزادی ایجاد کنند. چرا که ورزشگاه آزادی استانداردهای لازم را برای برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا و مراسم جشن قهرمانی نداشت.

نکته جالب این که برای اولین بار پس از مدت‌ها بانوان هم اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کردند. حدود 850 نفر از زنان طرفدار پرسپولیس توانستند به ورزشگاه آزادی بروند و بازی را از نزدیک ببینند.

پرسپولیس در این دوران از فعالیت در 3 پنجره نقل و انتقالاتی محروم بود و نتوانست بازیکنی جذب کند. از طرفی چند بازیکن این تیم جدا شدند و چند مصدوم هم روی دست برانکو ایوانکوویچ مانده بود. 

پرسپولیس توانست تنها دو تعویض انجام بدهد. محسن ربیع‌خواه و احسان علوان‌زاده بازیکنانی بودند به جای محمد انصاری و آدام همتی به زمین رفتند. بوژیدار رادوشویچ، احسان حسینی، حمیدرضا طاهرخانی و ابوالفصل درویش‌وند دیگر بازیکنان نیمکت‌نشین پرسپولیس در این بازی بودند.

مصدومیت شدید محمد انصاری خلاصه‌ای از اتفاقاتی بود که در این بازی برای پرسپولیس پیش آمد. تیم برانکو از کمبود بازیکن حسابی رنج می‌برد اما در دقیقه 65 انصاری در یک درگیری ساده بر سر تصاحب توپ زمین خورد و دیگر نتوانست به بازی ادامه بدهد.

خیلی زود مشخص شد که او رباط صلیبی پاره کرده است. تصاویر حضور او با عصا در مراسم اهدای مدال‌ها در پایان بازی تبدیل به یک خاطره غم‌انگیز برای او و هواداران پرسپولیس شد.

پرسپولیس در بازی برگشت علیرغم تلاش زیادی که برای جبران شکست بازی رفت داشت اما نتوانست به هدفش برسد. در واقع زورِ تیم کم‌مهره و پر از مصدومِ برانکو به کاشیما نرسید و تیم ژاپنی در مقابل چشم 80 هزار پرسپولیسی جام قهرمانی را بالای سر برد.

در پایان مسابقه اما هواداران پرسپولیس تیم‌شان را تشویق کردند. چرا که با محدودیت‌های زیاد و تحت شدیدترین فشارها توانست با شکست دادن تیم‌هایی مثل الجزیره امارات و الدحیل و السد قطر به فینال برسد.

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا، شیخ سلمان رئیس AFC، اسحاق جهانگیری، محمد جواد آذری جهرمی، مسعود سلطانی‌فر، رضا صالحی امیری، جان ویندسور دبیر کل AFC و علی پروین مهمانان ویژه این مسابقه بودند. 

پرسپولیسی‌ها خیلی امیدوار بودند با جبران شکستِ بازیِ رفت بتوانند برای اولین بار در لیگ قهرمانان آسیا به قهرمانی برسند اما مشکلات زیادی که داشتند جلوی این اتفاق را گرفت و تیم برانکو در عین شایستگی نایب قهرمان آسیا شد.

1359