گزارش فنی/ 10 اشتباه داوری در 5 بازی؛ رسوایی!

گزارش فنی/ 10 اشتباه داوری در 5 بازی؛ رسوایی!

پایگاه خبری فوتبالی- روز اول بازیهای هفته نهم، نمایش کاملی از اوضاع داوری فوتبال ایران بود. با وجود تصمیم رییس فدراسیون و کمیته انضباطی برای ایجاد خفقان و سرکوب هرگونه اظهارنظر درخصوص داوری، همچنان خداداد افشاریان و دوستانش در راس کمیته‌ای هستند که برنده و بازنده هر بازی را تعیین می‌کنند و این ربطی به اتفاقات فوتبالی درون زمین ندارد. در 5 بازی ابتدایی هفته، 10 تصمیم اشتباه داوری گرفته شد که همگی در نتیجه بازی تاثیر داشتند و این چیزی جز یک رسوایی تمام‌عیار نیست

پرسپولیس و صنعت نفت

علی صفایی بلافاصله پس از قبولی در تست‌های ترم دوم! داوری، برای سوت زدن بازی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی انتخاب شد. داوری که در این بازی، 2 اشتباه مرگبار داشت. نخست در دقیقه 70 که به سود پرسپولیس اعلام پنالتی کرد و سپس دقیقه 2+90 در جریان گل مساوی صنعت نفت. محمدرضا ابوالفضلی درباره تصمیمات صفایی می‌گوید:«پنالتی پرسپولیس درست نبود چون دست تکیه‌گاه به توپ برخورد کرد. در صحنه گل صنعت نفت، مشخص نیست که توپ به دست خورده یا نه اما در هند غیرعمد، توپ هرطور به دست مهاجم بخورد و بلافاصله خودش گل بزند، گل مردود است و در این صحنه هم کاملا این اتفاق رخ داده است. کارت زرد دوم به بازیکن صنعت نفت هم کمی سختگیرانه بود.» البته برخی کارشناسان داوری گفتند که صحنه هند خطا نبوده است و برخی کارشناسان هم گفتند خطا بوده است. همانطور که درباره صحنه گل دوم صنعت نفت هم جنجال و حرف و حدیث زیاد بود اما در نهایت خود بیرانوند گفت توپ از خط رد شده است.

سپاهان و ملوان

خطای پنالتی اعلام شده روی سلیمانی و به سود ملوان صحیح بود ولی قبل از اینکه اصلا چنین اتفاقی بیفتد، بازیکن ملوان در آفساید قرار داشت. بنابراین آنچه پیام حیدری و تیم داوری‌اش رقم زدند، اشتباه بود. روی صحنه گل اول سپاهان هم حرف و حدیث زیاد است. محمدرضا ابوالفضلی، اینگونه داوری بازی را تجزیه و تحلیل می‌کند: «مدافع سپاهان مرتکب خطای پنالتی شد اما پیش از برخورد، بازیکن ملوان در موقعیت آفساید قرار داشت. درباره گل اول سپاهان، در این صحنه مهاجم سپاهان، مدافع را تحت فشار قرار داده و خیلی به او نزدیک است. دومین نکته این است که بدن مدافع ملوان در حالت متعادلی قرار ندارد و فقط می‌خواهد از رسیدن توپ به مهاجم جلوگیری‌ کند. این دفع توپ به هیچ عنوان آگاهانه نیست و به صورت اتفاقی به دست مهاجم سپاهان می‌رسد که در موقعیت آفساید قرار دارد. البته برای کمک داور سخت است که ببیند چه کسی پاس داده و به درستی آفساید اعلام می‌کند اما تشخیص این صحنه با داور بازی است.» 

تراکتور و نساجی

امیرسامان سلطانی در این فصل تبدیل به داور محبوب کمیته داوران شده و البته کمتر پیش آمده دیداری را بدون گاف ترک کند. آفساید گوستاوو واگنین در دقیقه 30 کاملا واضح بود و تصمیم کمک داور صد درصد صحیح. ولی کسی نمی‌داند داور با چه متر و معیاری، تصمیم کمکش را وتو و گل تراکتور را صحیح اعلام کرد. در دقیقه 1+90 هم خطای عمدی و خشن اسماعیلی می‌بایستی با کارت قرمز جریمه می‌شد ولی اهمال داور، شماره 8 را از اخراج رهانید. محمدرضا ابوالفضلی درباره گل اول تراکتور می‌گوید:«این صحنه کاملا آفساید بوده و‌ گل مردود است و دلیل آن هم کسب منفعت با قرار داشتن در وضعیت آفساید است. کمک‌داور به درستی اعلام آفساید کرد و تنها دلیلی که به قبول کردن آن انجامید، تفسیر اشتباه از قانون درخصوص دفع توپ توسط دروازه‌بان است. در نهایت مشورت بین داور و‌ کمک‌داور به تصمیم غلط انجامید.» 

آلومینیوم و ذوب‌آهن

بیژن حیدری در دقیقه 24 به سود ذوب‌آهن اعلام پنالتی کرد. او صحنه‌ای را خطا گرفت که در آن کسی به کسی برخورد نکرد و شاید بهترین تصمیم، دادن کارت زرد به بازیکن حمله کننده بابت فریب داور بود ولی در میان تعجب، حیدری پنالتی گرفت. محمدرضا ابوالفضلی درباره این صحنه می‌گوید:«متاسفانه در این صحنه مهاجم با زیرکی توانست از داور پنالتی بگیرد و دلیل آن این است که زمانی که هر دو بازیکن در حال دویدن برای تصاحب توپ بوده و هر دو شانس یکسانی دارند، در یک لحظه مهاجم پای راست خودش را عمدا جلوی پای چپ‌ِ مدافع قرار می‌دهد و طبیعتا مدافع نیز که در حال دویدن است به پای مهاجم برخورد می‌کند، درحالیکه برخورد را مهاجم به وجود آورده نه مدافع! پس اعلام پنالتی اشتباه بود.» 

شمس‌آذر و استقلال

یاسر همرنگ برای سوت زدن این بازی انتخاب شد درحالیکه گفته شد انتخاب کمیته داوران، موعود بنیادی‌فر بوده ولی او چنین ابلاغی را قبول نکرده است (تا برای سوت زدن بازی هفته بعد استقلال و تراکتور، انتخاب شود؟). همرنگ در اعلام پنالتی به سود استقلال اشتباه کرد. بعد از این تصمیم نادرست، او خطای پنالتی دقیقه 26 روی مهرداد محمدی را نگرفت تا اشتباهش را با یک اشتباه دیگر، جبران کند. تصمیم او در دقیقه 43 هم اشتباه بود چراکه بازیکن استقلال روی مهاجم شمس‌آذر، خطای پنالتی کرده بود. محمدرضا ابوالفضلی درباره داوری این بازی می‌گوید:«در صحنه اعلام پنالتی به سود استقلال، خطایی که منجر به اعلام پنالتی شود، رخ نمی‌دهد. مهاجم در حال نیرو‌ وارد کردن به مدافع بود و این استنباط به وجود می‌آید که گویی مدافع، مهاجم را می‌کشد. در صحنه درون محوطه جریمه استقلال، مدافع با پای راست، پای راست مهاجم را با بی‌احتیاطی می‌زند و باعث سرنگونی مهاجم می‌شود. بنابراین داور باید در این صحنه یک پنالتی به نفع شمس‌آذر اعلام می‌کرد

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی