معمای انتخاب برترین فدراسیون فوتبال آسیا؛ اینجا قافیه را به ازبکستان باختیم

معمای انتخاب برترین فدراسیون فوتبال آسیا؛ اینجا قافیه را به ازبکستان باختیم

پایگاه خبری فوتبالی- فدراسیون فوتبال ازبکستان در یک آیتم بسیار بهتر از فدراسیون ایران عمل کرده بود و به همین دلیل به عنوان بهترین فدراسیون قاره انتخاب شد.

به گزارش فوتبالی، چند روز پیش بود که مراسم بهترین‌های سال آسیا برگزار شد. فوتبال ایران چند نماینده در بین کاندیداها داشت اما تنها کسی که توانست در رده خودش «برترین» شود مسلم اولادقباد بود که به عنوان بهترین بازیکن فوتسال قاره انتخاب شد.

اما یکی از عناوین دیگری که ایران در آن شانس داشت و به عنوان برترین نرسید، آیتم بهترین فدراسیون فوتبال آسیا بود. در این آیتم فدراسیون‌های ایران، ازبکستان و ژاپن کاندیدا بودند که فدراسیون ازبکستان برگزیده شد.

در نهایت اما فدراسیون ازبکستان عنوان برترین فدراسیون سال را از آن خودش کرد. به نظر می‌رسد رقابت در این آیتم بسیار نزدیک بوده است. به خصوص بین ازبکستان و ایران برای کسب عنوان برتر.

اما ازبک‌‌ها در یک آیتم امتیاز بهتری گرفتند و همان یک برتری باعث شد ایران عنوان بهترین فدراسیون فوتبال سال را از دست بدهد. آیتم مورد نظر «میزبانی مسابقات» تحت نظر AFC  بود که ایران در آن اصلا امتیاز مناسبی نداشت.

اما ازبک‌ها در این آیتم نمرات خوبی داشتند. آنها میزبان چند تورنمنت آسیایی بودند که به خوبی از پس این میزبانی‌ها برآمدند. به عنوان مثال مسابقات مقدماتی یکی از گروه‌های زیر 23 سال آسیا و انتخابی المپیک 2024 در این کشور برگزار شد که اتفاقا ایران هم در همین گروه بود و با شکست مقابل ازبکستان از رسیدن به المپیک و مرحله نهایی قهرمانی زیر 23 سال آسیا بازماند.

قبل از آن هم اولین دوره تورنمنت کافا در رده بزرگسالان در ازبکستان برگزار شد. در این تورنمنت تیم‌های ازبکستان، عمان، تاجیکستان، ترکمنستان، ایران، افغانستان و قرقیزستان حضور داشتند که در بازی فینال ایران با یک گل ازبکستان را شکست داد و قهرمان شد.

ازبکستان البته میزبانی مسابقاتی در رده‌های سنی مختلف قاره و همچنین تورنمنت‌های بانوان را هم بر عهده داشت. اما ایران میزبان هیچ تورنمنت قاره‌ای مهمی نبود و به همین دلیل در این آیتم ازبکستان با اختلاف بالاتر از ایران قرار گرفت و در نهایت عنوان بهترین فدراسیون سال قاره را هم از آن خودش کرد.

1359